Ställ din fråga gratis på FirstVet.se

GÅ TILL FIRSTVET

FirstVet finns som app för Iphone, Ipad och Android. Ladda ner appen i App Store eller på Google Play

Livmoderinflammation katt

Livmodern drabbas ibland av inflammationer av varierande svårighetsgrad. Ibland är bara en del av livmodern inflammerad, t ex livmoderhalsen (man talar då om en cervicit eller livmoderhalsinflammation), ibland hela slemhinnan (endometrit) och ibland är hela livmodern så inflammerad att den fylls med varigt sekret (pyometra). Pyometra är ovanligt på katt kanske framför allt för att de flesta honkatter kastreras men jämfört med tik så är det ovanligt även hos okastrerade vilket beror på att katternas löpcykler ser helt annorlunda ut jämfört med tikarnas.

Vanligen beror inflammationen på att bakterier har vandrat upp i livmodern via livmoderhalsen men även hormonella orsaker finns med i bilden. Behandling med p-piller ger ökad risk men problem kan också uppstå vid komplicerade förlossningar, vid parning, döda foster mm.

Symtom

Vanligast är att honkatter i medelåldern (äldre än 5 år) drabbas men sällsynt ser man pyometra redan före ett års ålder. De vanligaste symtomen är feber, att kattan är trött och hängig och har minskad aptit. Flytningar och ökad törst ses också ibland.

Misstanken väcks ofta redan vid den kliniska undersökningen och när djurägaren beskriver symtomen. För att säkerställa diagnosen undersöker man livmodern med röntgen eller ultraljud. Ultraljudsundersökning är absolut det bästa redskapet att undersöka livmodern med då även små förändringar kan upptäckas på ett tidigt stadium.

Ett blodprov bör alltid tas för kontroll av röda och vita blodkroppar. Ofta ser man tecken på blodbrist (anemi) och ökat antal vita blodkroppar. Även andra värden, framför allt levervärden kan vara ökade. Blodsockret (glukos) bör kontrolleras. Ett lågt blodsocker kan nämligen indikera att hon håller på att utveckla blodförgiftning (sepsis) och då krävs snabb behandling.

Lindriga fall av livmoderinflammation kan behandlas med antibiotika om de upptäcks på ett tidigt stadium. Viktigt är då att man följer upp behandlingen med ultraljud tills alla tecken på sjukdom har försvunnit.

Pyometra kan behandlas på flera olika sätt. Vanligast och effektivast (eftersom det förhindrar återfall) är kastration dvs att man opererar bort livmoder och äggstockar.

Medicinsk behandling finns i form av antibiotika och hormonbehandling som tömmer livmodern på var. Denna behandling fungerar inte alltid och det finns alltid risk för återfall men för uppfödare som vill försöka få en kull till på katten är detta ett alternativ (sedan kan man diskutera om man ska avla på en katt som fått livmoderinflammation eftersom man vet att benägenheten att drabbas delvis styrs av ärftliga faktorer).

Medicinsk behandling kan möjligen även vara ett alternativ för gamla kattor som man inte vågar söva.

Man ska vara medveten om att det finns risk för allvarliga komplikationer under behandlingen. Skräckscenariot är att livmodern läcker bakterier ut i bukhålan och att det uppstår en bukhinneinflammation (peritonit) med dödlig utgång.

Kastration. En kastrerad katt kan inte drabbas av livmoderinflammation. I övrigt finns ingen förebyggande behandling.

Forum Katt

• Försäkringar

Någon som har erfarenhet av och tips på en bra kattförsäkring?

• Utekatt som jamar och vill ut

Hej! Vår katt är en norsk skogskatt och hon är utekatt. Första året var hon inne, men därefter har hon varit ute mer och mer. Hon är nu 3 år- Vi tycker det är mysigt när hon är inne så att vi kan leka med henne, pyssla om henne och…

• Min katt bits och rivs

Varför bits och rivs katten?

Gå till forumet om Katt
© 2019 Veterinären.nu. Allt innehåll är skyddat enligt upphovsrättslagen. Veterinären.nu drivs av Onlinevet 247 AB.