Livmoderinflammation hos katt

Pexels eva kubíčková 2083940 1

Livmodern drabbas ibland av inflammationer av varierande svårighetsgrad. Ibland är bara en del av livmodern inflammerad, t ex livmoderhalsen (cervicit eller livmoderhalsinflammation), ibland hela slemhinnan (endometrit). I en del fall är hela livmodern så inflammerad att den fylls med varigt sekret (pyometra). Pyometra är ovanligt på katt, framförallt för att de flesta honkatter kastreras. Jämfört med hund är det ovanligt även hos okastrerade katter vilket beror på att katternas löpcykler ser annorlunda ut jämfört med tikarnas.

Är du orolig för ditt djur?

Boka en videokonsultation med en erfaren veterinär inom några minuter.

• Ingår i de flesta djurförsäkringar
  • Öppet alla dagar - 06.00 - 02.00
  • Råd, behandling eller lokal remiss

Inflammationen kan bero på att bakterier har vandrat upp i livmodern via livmoderhalsen men även hormonella orsaker påverkar. Behandling med p-piller ger ökad risk men problem kan också uppstå vid komplicerade förlossningar, vid parning, döda foster mm.

Symtom

Vanligast är att honkatter i medelåldern (äldre än 5 år) drabbas men sällsynt ser man pyometra redan före ett års ålder. De vanligaste symtomen är feber, att katten är trött och hängig och har minskad aptit. Andra symtom är flytningar och ökad törst.

Misstanken väcks ofta redan vid den kliniska undersökningen och när djurägaren beskriver symptomen. För att säkerställa diagnosen undersöker man livmodern med röntgen eller ultraljud. Ultraljudsundersökning är det absolut bästa redskapet för att undersöka livmodern då även små förändringar kan upptäckas på ett tidigt stadium.

Ett blodprov bör alltid tas för kontroll av röda och vita blodkroppar. Ofta ser man tecken på blodbrist (anemi) och ökat antal vita blodkroppar. Även andra värden, framförallt levervärden kan vara förhöjda. Blodsockret (glukos) bör kontrolleras. Ett lågt blodsocker kan nämligen indikera att katten håller på att utveckla blodförgiftning (sepsis) och då krävs snabb behandling.

Den vanligaste och mest effektiva behandlingen är kastration, det vill säga att man opererar bort livmoder och äggstockar.

Medicinsk behandling finns i form av antibiotika och hormonbehandling som tömmer livmodern på var. Denna behandling rekommenderas sällan då den inte alltid fungerar och risken för återfall är hög. Man ska vara medveten om att detockså finns risk för allvarliga komplikationer under den medicinska behandlingen.

Kastration. En kastrerad katt kan inte drabbas av livmoderinflammation. I övrigt finns ingen förebyggande behandling.

När bör man kontakta veterinär?

Om du noterar några av symptomen som är beskrivna här ovan eller om du är orolig för din katt ska du alltid ta kontakt med veterinär. Här kan du boka ett videosamtal hos oss på FirstVet för att få en första bedömning av ditt djur.

Fler artiklar om katt

Hos oss får du råd, behandling eller remiss genom videosamtal

Är du orolig för ditt djur ska du alltid ta kontakt med en veterinär. Här kan du enkelt boka ett videosamtal med en erfaren veterinär på FirstVet för att snabbt få hjälp med en första bedömning av ditt djur.

Boka tid
  • Ingår i de flesta djurförsäkringar Ingår i de flesta djurförsäkringar
  • Öppet alla dagar 06:00 - 02:00 Öppet alla dagar 06:00 - 02:00
  • Råd, behandling eller remiss Råd, behandling eller remiss