Ställ din fråga gratis på FirstVet.se

GÅ TILL FIRSTVET

FirstVet finns som app för Iphone, Ipad och Android. Ladda ner appen i App Store eller på Google Play

Parvo katt

Parvo-viruset är ett litet seglivat virus som kan drabba alla kattdjur (dvs även vilda katter som tigrar odyl) och det finns spritt över hela världen. Det kallas även kattpest (fast pest är egentligen en bakteriesjukdom) och orsakar kräkning och diarre.

Katter kan smittas av hundens parvovirus (sannolikt för att hundens parvovirus ursprungligen kom från katter).

Tack vare att svenska djurägare är mycket flitiga med att vaccinera sina katter är det idag ovanligt med svårare sjukdom till följd av parvoviruset.

Parvo orsakas alltså av ett virus. Viruset är litet men oerhört tåligt och klarar stora förändringar i miljön varför det är svårt att sanera bort det. I jord kan viruset leva i flera år.

Viruset trivs och frodas framför allt i tarmen men även i benmärg, hjärta mfl vävnade så symtomen kan bli mycket varierande.

Viruset sprides framför allt via avföringen (men även via saliv och urin). Kontaminerade föremål tex leksaker och vattenskålar sprider sedan viruset vidare till nästa katt som slickar eller tuggar eller dricker i sig smittan. Eftersom viruset är så motståndskraftigt så är det fullt möjligt för en människa att sprida viruset med tex jordiga skor eller smutsiga kläder. Detta är anledningen till att man rekommenderar att även innekatter ska vaccineras.

3-4 dagar efter att en katt infekterats så börjar den utsöndra virus och kan göra så i ett par veckor till ett par månader. Ofta börjar virusutsöndringen redan innan katten har fått symtom.

Symtom

Absolut vanligast är att katten kräks intensivt och får sprutande, ibland blodig, diarre. De blir trötta, hängiga och tappar aptiten. Hög feber och buksmärta är vanligt. I milda fall är katten dålig i 1-2 dagar (en del får inga symtom alls men sprider virus ändå), ofta ser man symtom i 3-5 dagar men enstaka katter blir svårt sjuka och kan dö även om man skriver in dem på djursjukhus för intensivvård.

Diarren orskar en kraftig vätskeförlust som leder till rubbningar i blodcirkulationen och blodsalter (elektrolyter) mm. Resultatet kan bli en total kollaps och död. Brist på vita blodkroppar (leukopeni) gör att katten blir mer känslig för bakterieinfektioner och kan drabbas av blodförgiftning (sepsis) vilket i sig är ett livshotande sjukdomstillstånd.

Viruset kan infektera växande foster och orsaka fosterdöd och abort (även utan att kattan själv visar symtom på sjukdom). Om fostren överlever kan de ha fått permanenta skador på lillhjärnan som gör att de är vingliga och aldrig kan gå normalt.

Symtomen räcker för att väcka misstanken och vill man sedan hitta bevis så finns det flera olika sorters test som påvisar virus i avföring eller antikroppar i blodet.

Dessutom orsakar parvovirus nästan alltid en rejäl sänkning av antalet vita blodkroppar i blodet (leukopeni) vilket kan vara en användbar ledtråd tex om man på jourtid inte har tillgång till ett laboratorium som kan bevisa att det är parvo. Har man en katt med blodig diarre och leukopeni så är misstanken om parvo stark. Den stärks ytterligare om katten dessutom inte är vaccinerad.

Har katten bara fått en mild släng av sjukdomen (det kan även vaccinerade katter få) så räcker det ofta med några dagars vila och skonkost. Många gånger misstänker man då inte ens parvo utan tror bara att katten ätit något olämpligt.

I allvarligare fall krävs inskrivning på djursjukhus där kattden isoleras från andra patienter och får dropp. Innehållet i droppet justeras berende på eventuella rubbningar i pH, saltbalans osv.

Finns tecken på blodförgiftning kompletterar man med antibiotika men oftas är det inte nödvändigt och ingår inte som rutin vid behandling av diarre.

Vaccination! Det finns fortfarande många ovaccinerade “bondkatter” som därför drabbas av parvo varje år. Helt i onödan. Hade de varit vaccinerade hade de aldrig behövt bli sjuka.

Att sanera bort parvo ur en smittad miljö är svårt. Det finns desinfektionsmedel som kan vara effektiva i inomhusmiljö och för att rengöra tex leksaker men hur desinficerar man en trädgård? Enda sättet är att gräva upp all jord och köra hem ny. I praktiken gör man inte så utan vi förlitar oss på vaccinationer (vilka är mycket effektiva) varför det är viktigt att alla fortsätter att vaccinera.

Forum Katt

• Försäkringar

Någon som har erfarenhet av och tips på en bra kattförsäkring?

• Utekatt som jamar och vill ut

Hej! Vår katt är en norsk skogskatt och hon är utekatt. Första året var hon inne, men därefter har hon varit ute mer och mer. Hon är nu 3 år- Vi tycker det är mysigt när hon är inne så att vi kan leka med henne, pyssla om henne och…

• Min katt bits och rivs

Varför bits och rivs katten?

Gå till forumet om Katt
© 2019 Veterinären.nu. Allt innehåll är skyddat enligt upphovsrättslagen. Veterinären.nu drivs av Onlinevet 247 AB.