Löss katt

Löss är platta insekter med små huvuden, en mellankropp med sex ben och en enorn bakkropp. Katten har en pälsätande lust (Felicola subrostrata). Löss är tämligen ovanligt på katt i Sverige.

Löss har lite varierande färg med allt från brunorange till blågrå färg.

Till skillnad från loppor så kan löss bara leva på en specifik värd. En kattlus kan alltså inte leva och föröka sig på en hund eller kanin.

Lusen lever hela sitt liv på ett värddjur (om de trillar av kan de i gynnsamma fall leva i 1-2 veckor). Ett vuxet djur lever i 1-1,5 månader. Under den tiden kan honorna lägga 5-10 ägg per dag. Äggen kallas för gnetter och sitter fastklistrade på hårstrån. De kan ses med blotta ögat men är endast 0,5mm långa. Efter ca en månad kläcks äggen och vuxna löss kryper ut, redo att göra fler löss.

Lössen sprider sig sedan vidare till andra djur vid direktkontakt eller om två hundar använder samma liggplats edyl situationer.

Lössen samlas gärna bakom öronen och längs nacke och rygg. Där orsakar de klåda, mjäll och så kallad miliär dermatit vilket är liktydigt med massor med små sår i huden. En frisk katt klarar normalt av att själv hålla lössen i styr men om katten s motståndskraft är nedsatt, tex på grund av någon allvarlig sjukdom, så åkan lössen passa på och föröka sig kraftigt.

Hitta löss och/eller gnetter. Observera att gnetterna(det tomma skalet) kan sitta kvar i veckor efter att de har kläckts. Hittar man gnetter men inga vuxna djur kan man se efter i mikroskop och då ser man om gnetterna är tomma eller innehåller löss under utveckling.

De flesta medel mot fästingar fungerar bra mot löss. Behandla minst två gånger per tre veckors mellanrum.

Eftersom lössen lever på värddjur så är miljösmitta inget stort problem men tvätta liggunderlag och rengör kammar odyl utrustning noga. Maskintvätt räcker för att döda lössen medan annan utrustning kan köras i diskmaskin eller rengöras med ett parasitdödande medel.

Använd fästingmedel regelbundet om din katt vistas i miljöer där löss lätt sprids.

Forum Katt

• Sköldkörtelsjukdomar - Hypertyreoidism hos katt

Lär dig om sköldskörtelsjukdomar hos katt

• Pratande katt om nätterna..

Hej! Lite bakgrund innan frågan: Har sedan 6dar tillbaka adopterat en omplaceringskatt, 3år gammal. Hon kommer från USA, tidigare ägaren flyttade hem till Sverige förra året, för att sedan flytta till Europa. Katten mådde inte bra av flygresan, slutade äta, bodde 3mån på katthem innan hon kom till mig i…

• Glaukom katt

Glaukom (grön starr) innebär att vätska pumpas in i ögat snabbare än den rinner ut. Resultatet blir en tryckökning. Orsakerna är många, allt från medfödda defekter till tumörer men hos katt är vanligaste orsaken inflammation i ögat. Behandling består i trycksänkande mediciner och antiinflammatorisk behandling

Gå till forumet om Katt
© 2022 Veterinären.nu. Allt innehåll är skyddat enligt upphovsrättslagen. Veterinären.nu drivs av Onlinevet 247 AB.