Sponsras av Milbemax

Inälvsmask hos katter

Sponsras av Milbemax

Det förekommer två typer av spolmask, cati och Toxascaris leonina. T. cati är den vanligaste och den ses hos vuxna katter men även hos kattungar eftersom kattmamman smittar ungarna via modersmjölken. T. leonina finns primärt hos vuxna katter men förekommer även hos hund.

Bandmask får katter genom att de fångar bytesdjur, till exempel fåglar och möss.  Bandmasksmitta kan också ske via loppor, då den vuxna loppan innehåller larven till en bandmask, som smittar katten, om katten sväljer en loppa. Gemensamt för bandmaskarna är att de alltid smittar via en mellanvärd. Direktsmitta från katt till annan katt förekommer alltså inte.

En nyligen genomförd studie om förekomsten av inälvsmask hos utomhuskatter i Sverige har visat spolmask hos 21% av katterna och bandmask hos 4%. Förekomsten av andra maskar var låg.1

Troligtvis är siffran beroende av om katten fångar byten eller om det finns hög förekomst av loppor i området. I Danmark finns större undersökningar gjorda på katt och deras parasiter.2,3 Här fann man att cirka hälften av katterna hade spolmask och något färre hade bandmask. Resultatet visade också att om katten hade bandmask så hade de ofta spolmask samtidigt. Spolmask kan ge symtom som mag- och tarmstörning och dålig tillväxt hos kattungar medan vuxna djur kan få hosta. Bandmask kan ofta konstateras genom att man ser små ”risgryn” i avföringen. På apoteket kan man köpa bra och effektiva medel mot infektioner med båda masktyperna.

Klicka här, om du vill läsa mer om inävlsmask hos katter och behandling.

1. Grandi G. et al. Prevalence of helminth and coccidian parasites in Swedish outdoor cats and the first report of Aelurostrongylus abstrusus in Sweden: a coprological investigation. Acta Vet Scand (2017) 59:19
2. Ingstrup A. Parasitter hos danske katte - en prævalensundersøgelse af 719 internatkatte. Hovedopgave ved Fagdyrlægekursus i sygdomme hos hund & kat 2008
3. Heilskov L. Prævalensen af intestinale Toxocara cati infektioner hos en gruppe undersøgte katte på Djursland. Dansk Veterinær Tidsskrift 2002, 85(4), 6-11

Forum Katt

• Sköldkörtelsjukdomar - Hypertyreoidism hos katt

Lär dig om sköldskörtelsjukdomar hos katt

• Pratande katt om nätterna..

Hej! Lite bakgrund innan frågan: Har sedan 6dar tillbaka adopterat en omplaceringskatt, 3år gammal. Hon kommer från USA, tidigare ägaren flyttade hem till Sverige förra året, för att sedan flytta till Europa. Katten mådde inte bra av flygresan, slutade äta, bodde 3mån på katthem innan hon kom till mig i…

• Glaukom katt

Glaukom (grön starr) innebär att vätska pumpas in i ögat snabbare än den rinner ut. Resultatet blir en tryckökning. Orsakerna är många, allt från medfödda defekter till tumörer men hos katt är vanligaste orsaken inflammation i ögat. Behandling består i trycksänkande mediciner och antiinflammatorisk behandling

Gå till forumet om Katt
© 2022 Veterinären.nu. Allt innehåll är skyddat enligt upphovsrättslagen. Veterinären.nu drivs av Onlinevet 247 AB.