Ställ din fråga gratis på FirstVet.se

GÅ TILL FIRSTVET

FirstVet finns som app för Iphone, Ipad och Android. Ladda ner appen i App Store eller på Google Play

Ehrlichios katt

Ehrlichios är en fästingburen, bakterieorsakad sjukdom som drabbar flera djurslag i Sverige, däribland sällsynt katt.

Bakterien kallades tidigare för Ehrlichia, där av namnet på sjukdomen. Bakterien har nu av forskare döpts om till Anaplasma phagocytophilum och i medicinska kretsar kallas sjukdomen nu för anaplasmos eller ännu hellre granulocytär anaplasmos.

Sverige kryllar av fästingar och många av dem bär på Anaplasma-bakterien. Fästingen har fått i sig bakterien genom att suga blod från ett infekterat djur. Nästa gång den suger blod från ett djur så sprids bakterien via fästingens saliv in i blodomloppet. Där angrips i första hand neutrofiler (granulocyter) vilket är en variant av vit blodkropp. Exakt hur anaplasma sedan orsakar de symtom den ger upphov till är inte känt i detalj.

Akut ses ofta en feberfas med trötthet, nedsatt aptit och lokal eller generell stelhet/smärta i kroppen. Detta kan övergå i en kronisk fas med diffusa symtom på trötthet och nedsatt allmäntillstånd.  I svårare fall ses bleka slemhinnor eller till och med blödningar i slemhinnorna som en följd av brist på olika typer av blodkroppar.

Under feberfasen kan man ibland se Anaplasmabakterier i neutrofiler. Man gör då ett blodutstryk på ett glas och undersöker i mikroskop.

Tidigt i infektionen kan man också hitta anaplasma med hjälp av PCR-analys. PCR innebär att man söker efter DNA från Anaplasma. DNA som normalt inte ska finnas i blodet hos en katt. Är PCR-testet positivt så vet man att katten är infekterad. Är testet negativt så kan den ändå vara infekterad men det finns inte anaplasma-bakterier i blodet just då.

Antikroppar kan mätas i blodet men det tar flera veckor innan de bildas. I det akuta skedet är de alltså av litet värde. Många katter stöter på anaplasma, gör sig av med infektionen utan att visa symtom men bildar antikroppar. Dessa antikroppar kan kvarstå i flera år. För att se om en infektion är aktiv så kan man mät antikroppar med ett par veckors mellanrum. Stiger då värdena har man sannolikt en aktiv infektion.

Antibiotika av typen doxycyklin är det som hjälper bäst. Det finns en del andra antibiotika med effekt mot anaplasma, tex vissa kinoloner, men de används mer sällan.

Enda sättet är att undvika fästingar. Eftersom fästingar finns nästan överallt är de svåra att undvika. Man får då istället inrikta sig på att behandla katten med mediciner som dödar fästingarna innan de hinner bita sig fast. På Apoteket finns receptfria (anti)fästingmedel som sprayas eller droppas på katten.

OBSERVERA! Det finns fästingmedel som fungerar på hundar men dödar katter. Läs noga på förpackningen så att du inte köper fel!

Inga fästingmedel är 100% så ta för vana att titta igenom katten efter fästingar varje kväll.

Forum Katt

• Försäkringar

Någon som har erfarenhet av och tips på en bra kattförsäkring?

• Utekatt som jamar och vill ut

Hej! Vår katt är en norsk skogskatt och hon är utekatt. Första året var hon inne, men därefter har hon varit ute mer och mer. Hon är nu 3 år- Vi tycker det är mysigt när hon är inne så att vi kan leka med henne, pyssla om henne och…

• Min katt bits och rivs

Varför bits och rivs katten?

Gå till forumet om Katt
© 2019 Veterinären.nu. Allt innehåll är skyddat enligt upphovsrättslagen. Veterinären.nu drivs av Onlinevet 247 AB.