Osteochondros hund

Undine tackmann G6s7l Gp G53k unsplash 1

Osteochondros är en tillväxtrubbning i ledbrosken hos den växande hunden och uppkommer oftast i den ålder då valpen växer som snabbast, vid ca 4-6 månaders ålder. De flesta hundar som drabbas är av medelstora till stora raser och förändringarna ses oftast i armbågs-, bog-, knä- och hasleder.

Är du orolig för ditt djur?

Boka en videokonsultation med en erfaren veterinär inom några minuter.

• Ingår i de flesta djurförsäkringar
  • Öppet alla dagar - 06.00 - 02.00
  • Råd, behandling eller lokal remiss

Varje stort ben som ledar mot ett annat ben är täckt av brosk i ändan för att benändarna ska glida lättare mot varandra. När hundens ben växer måste brosket också växa med. Skelettet bildas genom att brosket hela tiden växer och det djupast liggande brosket sedan omvandlas successivt till ben i samma takt som brosket växer. Därigenom blir benen längre och längre men har hela tiden jämntjockt brosk i ändarna.

Vid osteochondros blir det ett fel i omvandlingen av brosk till skelett. Det blir då en för stor mängd brosk som sträcker sig från leden ner i skelettet. Detta blir ett problem då brosk är en levande vävnad men samtidigt en vävnad som saknar blodkärl. Brosket får istället sin näring från ledvätskan som finns i leden. Blir brosket för tjock når dock näringen inte hela vägen ner i brosket. De djupast liggande broskdelarna kommer därför att “dö” , vilket kallas för att det “går i nekros”.

Det döda/nekrotiska brosket lossnar från underlaget och resultatet blir ett sår i broskytan i leden. Den döda broskvävnaden orsakar inflammation i leden och beroende på hur stor skadan är kan underliggande skelett exponeras och broskytan på motstående ben börja skava mot skelett. Det hela är mycket smärtsamt och hunden blir halt. Med tiden blir inflammationen i leden värre och man får artros.

Orsakerna till osteochondros är flera. Det finns ärftliga faktorer. Det är inte detsamma som att osteochondros är medfött utan det betyder att hunden föds med förutsättningar att drabbas av osteochondros när den kommer upp i den snabbväxande åldern.

En hund med genetisk förutsättning att drabbas av osteochondros kan få sjukdomen genom att utfodras felaktigt med för mycket kalk och energi. Även överdriven motion kan tänkas leda till osteochondros men det betyder inte att valpar av växande raser inte behöver röra sig. Det är ytterst viktigt för en växande hund att få motionera men det ska ske på hundens egna förutsättningar.

Symtom

Symptom på osteochondros är främst hälta i det aktuella benet. Hältan ger inte med sig eller kommer och går. En valp som plötsligt börjar halta bör alltid undersökas om inte hältan går över spontant med ett par dagars vila. Ofta kommer hältan vid 4-7 månaders ålder men den kan vara svår att se för djurägaren och blir uppenbar först efter ytterligare ett par månader när ledproblemen blivit värre. Om hunden har lika ont i båda benen kan det vara svårt att se hältan, djurägaren upplever istället att hunden sover mycket, är ovillig att leka och verkar nedstämd.

Diagnosen ställs utifrån symptom och klinisk undersökning kombinerat med röntgen. Är förändringarna små är de inte alltid uppenbara på röntgen och då kan artroskopi (titthålskirurgi) vara motiverat.

Lindriga osteochondrosförändringar i boglederna kan ibland läka tillfredsställande utan operation men för de övriga lederna och vid större skador i boglederna gäller att ju tidigare man opererar desto större chans att det blir ett bra resultat eftersom inflammationen i leden inte hunnit bli så allvarlig. Givetvis beror det också på hur stor broskskadan är till att börja med.

Generellt sett anses osteochondros i bogleden ha bäst prognos medan armbåge och knälederna har något sämre prognos och osteochondros i haslederna har sämst prognos. Varje fall är dock unikt och måste bedömas individuellt.

De flesta större djursjukhus opererar numera med artroskopi där man med minimal skada på ledkapseln kan slipa/hyvla/borra bort skadat brosk och ben och därmed bana väg för nytt brosk. Det blir visserligen ett ärr i broskytan men det läker ändå så pass att det kan fungera bra.

Rehabiliteringen är också en stor del av behandlingen och bör skötas av en sjukgymnast för hund. Samtidigt äter hunden ofta antiinflammatoriska mediciner och ofta specialfoder eller fodertillskott, exempelvis glukosaminer.

Eftersom osteochondros är ärftligt ska hundar som drabbas inte användas i avel. Det är dessutom viktigt att ge hunden ett bra foder under valp/unghundsperioden med rätt kalkhalt och rätt mängd energi.

När bör man kontakta veterinär?

Om du noterar några av symptomen som är beskrivna här ovan eller om du är orolig för din hund ska du alltid ta kontakt med veterinär. Här kan du boka ett videosamtal hos oss på FirstVet för att få en första bedömning av ditt djur.

Fler artiklar om hund

Hos oss får du råd, behandling eller remiss genom videosamtal

Är du orolig för ditt djur ska du alltid ta kontakt med en veterinär. Här kan du enkelt boka ett videosamtal med en erfaren veterinär på FirstVet för att snabbt få hjälp med en första bedömning av ditt djur.

Boka tid
  • Ingår i de flesta djurförsäkringar Ingår i de flesta djurförsäkringar
  • Öppet alla dagar 06:00 - 02:00 Öppet alla dagar 06:00 - 02:00
  • Råd, behandling eller remiss Råd, behandling eller remiss