Ställ din fråga gratis på FirstVet.se

GÅ TILL FIRSTVET

FirstVet finns som app för Iphone, Ipad och Android. Ladda ner appen i App Store eller på Google Play

Progressive Retinal Atrofi (PRA) hund

Progressiv retinal atrofi (PRA) har länge varit en av de mest fruktade ögonsjukdomarna hos hund då den leder till blindhet och är ärftlig dvs sprids från föräldrar till valpar. För den drabbade hunden kan förlusten av synen vara nog så jobbig men det ställer även krav på djurägarna som får ett helt förändrat förhållande till sin hund och dess skötsel. För uppfödare kan det vara en total katastrof som spolierar årtionden av omsorgsfullt avelsarbete.

Det långa namnet på sjukdomen är en beskrivning av vad som händer i ögat. Progressiv betyder fortskridande, i det här sammanhanget att sjukdomen långsamt blir värre med tiden. Retinal innebär att sjukdomen drabbar näthinnan (retina). Atrofi kan översättas med förtvining eller skrumpning. Sammantaget betyder det att näthinnan sakta förtvinar och dör.

PRA är ett samlingsnamn för en mängd olika genetiska defekter som resulterar i en förtvining (atrofi) av syncellerna (stavar och tappar) som finns längst bak i ögat i det som kallas näthinnan. Olika hundraser har olika genetiska defekter vilket resulterar i att sjukdomen utvecklas olika hos olika raser. Vissa drabbas tidigt och är blinda redan före ett års ålder medan andra får sjukdomen sent i livet. Beroende på när och hur de olika cellerna drabbas kan PRA delas in i flera olika varianter. Vanligast ser man benämningarna generaliserad PRA och central PRA. Central PRA har numera bytt man till Retinal PigmentEpitelDystrofi (RPED).

PRA nedärvs oftast autosomalt recessivt med vilket man menar att det behövs två sjukdomsanlag, ett från vardera föräldern, för att sjukdomen ska bryta ut. Undantag finns dock tex hos vissa mastiffraser där det räcker med ett sjukdomsanlag (så kallad dominantarvsgång)  eller vissa spetsraser där anlaget nedärvs med X-kromosomen (så kallad könsbunden arvsgång)

Intensiv forskning bedrivs för att hitta de gendefekter som ligger bakom PRA

Det tidigaste symtomet brukar vara att hunden får sämre mörkerseende. Djurägaren brukar notera detta som att hunden verkar vara mörkrädd eller till och med nattblind (dvs att hunden inte ser alls i dålig belysning). Efter hand blir det allt mer uppenbart att hunden ser sämre och sämre även i fullt dagsljus för att i slutstadiet bli helt blind. För hunden är dock synen inte lika viktig som för oss och det finns gott om historier om hundar som har verkat helt normala tills man möblerade om hemma och plötsligt börjar hunden gå in i saker. Hunden har helt enkelt anpassat sig till sin sakta avtagande syn och lärt sig var möblerna står. När man flyttar om så blir hunden helt förvirrad.

Diagnosen får man genom att en av Jordbruksverket och Svenska Kennelklubben godkänd ögonveterinär undersöker ögonen på hunden och ser de typiska förändringarna i näthinnan. Vissa kriterier måste vara uppfyllda, tex så ska båda ögonen vara drabbade (PRA drabbar aldrig bara det ena ögat). Själva undersökningen kallas för en ögonlysning eller ögonspegling.

Eftersom sjukdomen smyger sig på och näthinnan först ser helt normal ut så är det svårt att ställa diagnosen i ett tidigt stadium. Är ögonveterinären osäker kommer han eller hon att vilja undersöka hunden igen efter några månader för att se om näthinnan försämras. Att man är så noggrann beror på att diagnosen PRA är mycket allvarlig, inte bara för den drabbade hunden utan även för alla kullsyskon och föräldradjuren (se nedan under behandling).

För att närmare studera näthinnans funktion kan man göra ett så kallat ERG (elektroretinogram). Det är en undersökning av de elektriska impulserna i ögat ungefär på samma sätt som man kan undersöka hjärtat med ett EKG. Med ett ERG kan man i många fall ställa diagnosen långt innan hunden visar några symtom eller innan man kan se förändringar i näthinnan med oftalmoskop. Att göra ett ERG är dock en svår och dyr undersökning som oftast bara är aktuell i forskningssyfte.

På senare år har forskarna hittat många av de gendefekter som ligger bakom PRA. Olika raser har olika defekter i sina gener så ett PRA-test som fungerar bra i en ras är värdelöst i en annan. För de raser där man känner till vilken gen som är drabbad kan man med ett enkelt blodprov ta reda på om en hund har sjukdomen eller ej. Kanske ännu viktigare, åtminstone för uppfödare, är att man med gentesterna kan se vilka hundar som är bärare av sjukdomen utan att själva visa symtom (se vidare nedan under förebyggande)

Det finns i dagsläget ingen behandling för PRA. Man ska dock vara medveten om att många hundar klarar sig alldeles utmärkt även om de är blinda. De kan kanske inte hålla på med agility, jaga eller tävla i bruksgrenar men som sällskapshund och älskad familjemedlem klarar de sig många gånger mycket bra. Man måste bara tänka på att ge hunden en stabil miljö och fasta rutiner. Möblera inte om, låt radion stå kvar där den alltid stått, tänk på att inte ställa väskor odyl där hunden brukar gå osv. Utomhus eller i ovana miljöer måste man ha hunden i koppel. Folk som vill hälsa måste tala om för hunden att de kommer genom att prata med den.

Eftersom det inte finns någon behandling så betyder det förebyggande arbetet allt i bekämpningen av sjukdomen.

Om en hund med PRA upptäcks vid en ögonlysning så innebär det att den sjuka hunden inte får användas i avel, inte heller hel- eller halvsyskon och givetvis inte föräldrarna till hunden heller. Att man gör så beror på att båda föräldrarna måste ha haft anlaget för sjukdomen och nedärvt det till sina valpar. Alla kullsyskon kan därför också ha sjukdomen eller i alla fall bära på den sjuka genen (med risk att de sprider den vidare till kommande generationer).

Med gentesterna har en ny värld öppnat sig. I de raser där man känner den sjuka genen kan man testa föräldrarna innan parningen och välja bort dem som bär på sjukdomen. Inga valpar behöver då drabbas.

I raser där en sjukdomsgen är vida spridd och avelsbasen liten kan man i någon eller några generationer tillåta att hundar som bär på sjukdomen kan få para sig med hundar som inte bär på den. Valparna som då föds är antingen friska eller bärare men ingen kommer att drabbas av PRA eftersom det krävs en defekt gen från vardera föräldern för att bli sjuk. På så vis kan man behålla bredden i avelsmaterialet och ändå sålla bort sjuka gener.

1. dolores. # dolores. Skrev

hej min hund har retinal degeneration,dystrofy han är 5år gammal och de rekomenderar att ta bort ögon,han har samma problem med vänster öga,
    De säger att man kan inte göra mer en att ge honom droppar till retinan och tableter,sa att han inte har ont.
    jag undrar vad kan hända om man inte opererar och hur länge kan ha den behandling han fick?
    Finns inte andra alternativ som kan reda honom?

Forum Hund

• gjhjggb

• sfggdfgfghewghfgjfjdg

https://bricksafe.com/pages/sfdhfhf/live-handball--czech-republic-vs-chile-live-s-tream-2021-world-handball-championship-game https://bricksafe.com/pages/sfdhfhf/live-handball--south-korea-vs-russia-live-s-tream-2021-world-handball-championship-game https://bricksafe.com/pages/sfdhfhf/live-handball--usa-vs-france-live-s-tream-2021-world-handball-championship-game https://bricksafe.com/pages/sfdhfhf/live-handball--portugal-vs-algeria-live-s-tream-2021-world-handball-championship-game https://bricksafe.com/pages/sfdhfhf/live-handball--slovenia-vs-belarus-live-s-tream-2021-world-handball-championship-game https://bricksafe.com/pages/sfdhfhf/live-handball--egypt-vs-sweden-live-s-tream-2021-world-handball-championship-game https://bricksafe.com/pages/sfdhfhf/live-handball--iceland-vs-morocco-live-s-tream-2021-world-handball-championship-game https://bricksafe.com/pages/sfdhfhf/live-handball--norway-vs-austria-live-s-tream-2021-world-handball-championship-game https://blog.goo.ne.jp/jkyufhfd/e/1e04a98c763729e163e2815299dccbb2 https://note.com/safgdfgdfh/n/n91e7234e2907 https://paiza.io/projects/XYJGKZQEcc617RrohtovrQ?language=php https://paiza.io/projects/7-w_E0q9QEg6m-8m5pVIgw https://pastelink.net/2jbod http://www.clashofclans-tools.com/Thread-39579/asfgdegdfhfjfhsfds http://paste.jp/76477207/ https://www.hybrid-analysis.com/sample/44e14155c3167fedd71e1c424355cbed03fe55e0d7a58b6a206189397d118065 https://mediatvnews24.cookpad-blog.jp/articles/563907 https://telegra.ph/asfgdfhdfhdfh-01-18 https://cox.tribe.so/post/https-bricksafe-com-pages-sfdhfhf-live-handball--czech-republic-vs-chile-li--600507d2921bef47471196c6 https://www.mydigoo.com/forums-topicdetail-219210.html https://lemon.shivtr.com/forum_threads/3293155 https://www.peeranswer.com/question/6005045f5be3978b52841b3c https://www.posts123.com/post/1277861/live-handball-czech-republic-vs-chile-live-s-tream-2021-world-handball-championship-game-bricksafe http://www.4mark.net/story/3089301/live-handball-czech-republic-vs-chile-live-s-tream-2021-world-handball-championship-game-bricksafe http://www.lambdafind.com/link/664403/live-handball-south-korea-vs-russia-live-s-tream-2021-world-handball-championship-game-bricksafe http://www.wdir1.com/link/154705/adfghdsfasfdgdgsf https://www.topfind88.com/post/1277864/live-handball-czech-republic-vs-chile-live-s-tream-2021-world-handball-championship-game-bricksafe https://forums.ubisoft.com/showthread.php/2312800-adfdgdafsddgsdgfgdgs?p=15316113#post15316113 https://community.roku.com/t5/Community-Discussions/adsadfhhsdfgawfgdfhhdh/m-p/649039# https://www.mychemicalromance.com/news/russia-navalny-poisoned-opposition-leader-held-after-flying-home-3676121 https://www.hybrid-analysis.com/sample/e2886294192ceb06fec546ea22bb58ca9b7460690eee90a0434e1b1ef77a98b7 https://www.88posts.com/post/292036/live-handball-egypt-vs-sweden-live-s-tream-2021-world-handball-championship-game-bricksafe https://caribbeanfever.com/photo/albums/afdgdfgswfdgdfgsdgdfh http://officialguccimane.ning.com/photo/albums/adfdfwafgfdgdg http://www.eredan-arena.com/forum/index.php?thread/445126-wadfsgfhfhfdasfghfhgfhssafds/ https://dcm.shivtr.com/forum_threads/3293163 https://www.dancehalldatabase.com/forum/Dancehall-Reggae/asfgfdzesfgfjfgj/fe9de7041388eb8ed9ed759a00b3809c/10561 https://master-land.net/Thread-afgdesghfgjfgjfgjfggf http://www.shadowville.com/board/general-discussions/sfdghdgsdfdhfsdfsdf#p461745 http://beterhbo.ning.com/profiles/blogs/asfgfdgsdgfgjdfssdfasfg https://znanija.com/task/41916320 https://www.hybrid-analysis.com/sample/9341c6d53c95ff7fddfd36cf49a9e7338fb1f96874d7b3cab70f9098f3a8146a https://brainly.co.id/tugas/37536091 https://znanija.com/task/41916342 https://ideone.com/neA7b3 https://jsfiddle.net/vq8h7src/ https://paste.ofcode.org/whhY2Enh8mXJSXgqUmmLZY https://dumpz.org/bhyzrzNP3N7E https://bpa.st/QE7A https://pasteio.com/xv6nTRqTDHk0…

• Cushings sjukdom Hund

Diskussion kring frågan Cushings sjukdom Hund Är detta rätt?? Är vi verkligen på rätt spår när vi utsätter hundarna för cellgifter?!

Gå till forumet om Hund