FirstVet - Besök veterinären på nätet FirstVet - Din veterinär på nätet
Stängs om 15 | Gå direkt till veterinären.nu » × Stäng
FirstVet - Din veterinär på nätet

Tandlossning hos hund

Tandlossning (parodontit på fackspråk) innebär att vävnaden runt tanden är inflammerad, vilket leder till att tandbenet runt tanden bryts ned så att tandens stöd försämras. Detta kan göra ont och leder så småningom till att tanden blir lös. Tandlossning är inte samma sak som angrepp av karies. Kariesangrepp är relativt ovanligt hos hundar, medan tandlossning är väldigt vanligt, förmodligen det allra vanligaste hälsoproblemet hos våra hundar.

Plaque (en bakteriefilm på tänderna) byggs upp vilket irriterar tandköttet och leder till tandköttsinflammation. Så småningom sprids inflammationen från tandköttet och förstör tandens infästning i tandbenet och tanden blir lös. Förutom tandlossning så verkar inflammationen i munnen också kunna bidra till inflammation i andra organ i kroppen, till exempel i levern.  Det kan vara bra att veta att tandköttsinflammation (stadiet innan tandlossning) är reversibelt, det innebär att man kan få bort tandköttsinflammationen om man borstar hundens tänder dagligen (det brukar ta ca 2-3 veckor innan inflammationen är borta). För att hålla tandköttsinflammationen borta behöver man sedan fortsätta med daglig tandborstning.

Symptom som är varningssignaler på att det finns risk för att det håller på att utvecklas tandlossning i hundens mun är till exempel tandköttsinflammation (det vill säga att man ser en röd kant i tandköttet, precis i övergången mellan tand och tandkött, tandköttsinflammationen gör tandköttet lättblödande och man kan ibland se att det blöder från tandköttet när man borstar tänderna på hunden eller när hunden tuggar på tuggben) och tandsten (ses som en brun-gul pålagring på tanden).

Om man inte gör något för att stoppa upp tandköttsinflammationen i det här skedet så fortgår det till tandlossning. (Daglig tandborstning kan få tandköttsinflammationen att gå tillbaka och förhindra tandlossning.) Vid tandlossning kan tandköttet börja dra sig tillbaka så att man ser att rötterna på tänderna börjar blottas, det kan bli fickbildning mellan tandköttet och tanden så att det fastnar matrester som ligger där och ruttnar och gör att hunden får mycket dålig andedräkt, och tänderna kan bli lösa. Man kan ibland märka att hunden får ont i munnen, att den till exempel inte vill tugga på ben eller bära på saker, att den inte vill äta hård mat eller att den bara tuggar på ena sidan av munnen. Det kan bildas en böld vid tandroten som kan visa sig som en svullnad, och ibland även ett sår med fistelgång, under ögat på hunden, detta gör ont. Hundar visar dock sällan tydliga tecken på smärta såsom gnällande eller ylande när de har ont i munnen, oftare blir de istället mer tillbakadragna eller upplevs kanske som sura eller irriterade istället.

Ofta kan veterinären se att det är tandlossning genom att titta i munnen på den vakna hunden. Veterinären ser då till exempel att en eller flera tänder är lösa och/eller att tandköttet är tillbakadraget och ofta finns det också väldigt mycket tandsten (men inte alltid, det finns hundar som nästan inte har någon tandsten alls men ändå har stora problem med tandlossning) samt att hunden har dålig andedräkt.

För att veta den exakta utbredningen av tandlossningen behöver veterinären undersöka hundens mun när hunden är under narkos. Om det finns tandsten så behöver den tas bort och man mäter hur stora fickbildningar som finns vid de olika tänderna med hjälp av en speciell liten sond/fickmätare. En hund med friska tänder ska inte ha mer än max 1-3 mm djupt fickdjup (små hundar har normalt mindre tandfickor än stora), större fickdjup kan tyda på tandlossning. Det kan ibland vara så att det finns så mycket tandsten på tänderna så att det inte går att se hur tänderna ser ut innan man fått bort tandstenen.  För att slutgiltigt kunna bedöma hur en tand mår och om en tand behöver dras ut använder sig veterinären av tandröntgen för att kunna se hur rötterna ser ut.

Om hunden har problem med tandköttsinflammation, tandsten och tandlossning så är behandlingen att man rengör tänderna från tandsten och plaque och polerar dem under narkos, och drar ut de tänder som är drabbade av allvarlig tandlossning. Anledningarna till att man behöver söva hunden för att göra detta är att det krävs att hunden är helt stilla så att man kommer åt att göra rent och undersöka tänderna ordentligt och för att man ska kunna dra ut eventuella dåliga tänder, och man behöver också komma åt att göra rent under tandköttskanten, dessutom bör man placera en tub/slang i luftstrupen på hunden så att hunden inte andas in de små droppar som blir när man rengör tänderna, eftersom det finns rikligt med bakterier i dropparna.

Normgruppen (en grupp under Svenska veterinärförbundet med uppgift att ta fram rådgivande normer avseende behandling av olika tillstånd hos främst hundar och katter) avråder från tandbehandling på icke-sövda djur bland annat eftersom det inte går att undersöka munhålan tillräckligt bra så att det finns risk att sjukdomstillstånd missas, det går inte heller så bra att rengöra tillräckligt under tandköttskanten eller dra ut tänder på en icke-sövd hund (dels gör det gör ont och dels är de allra flesta djur är inte tillräckligt stilla om de inte är sövda och man kan riskera att skada vävnaden runt tanden om man försöker).

Om hundens tänder är väldigt drabbade av tandlossning, till exempel om det finns djupa fickbildningar eller om tänderna är lösa, eller om det har blivit en böld vid tandroten på tanden (så kallad rotspetsabscess), så behöver påverkade tänder dras ut. Tänder som är svårt drabbade av tandlossning kan inte läka, utan kommer att fortsätta att vara lösa och det samlas material (matrester och bakterier) i fickan vid mellan tanden och tandköttet som gör att det blir inflammerat , tandlossningen fortsätter, och det kan göra ont. Om det endast är en mindre ficka vid tanden och hundens ägare kommer åt att borsta tänderna (och ibland också använda tandtråd) kan man få tandfickan att bli bättre och förhindra att tandlossningen fortsätter.

Daglig tandborstning är det som hjälper allra bäst. Tuggben, kosttillskott, specialfoder och olika medel att skölja munnen med kan ge viss hjälp, men inget slår daglig tandborstning!

Tips för tandborstning: Börja gärna när valpen är liten. Tänk dock på att under perioden som valpen byter tänder (ca 4 mån ålder till ca 7 mån ålder, kan dock variera lite från ras till ras) så kan valpen vara mer känslig i munnen, lägg märke till om din valp plötsligt verkar tycka att det är obehagligt att borsta tänderna och var lättare på handen under den perioden eller avvakta lite med tandborstningen. Om du har en vuxen hund – oroa dig inte, det går såklart att lära även vuxna hundar att tycka att tandborstning är ok!

Använd en mjuk barntandborste eller en fingertuta, eller linda lite gasbinda runt fingret och fukta med vatten. Skaffa en välsmakande tandkräm för djur (människotandkräm innehåller ämnen som inte är så bra för hunden att svälja), prova dig fram till en tandkräm som din hund gillar. Gå framåt i små steg med tandborstningen och börja med att till exempel bara peta lite på en tand med fingret, vid nästa tillfälle kanske peta med tandborsten för att sedan kunna borsta en tand och öka därefter gradvis antalet tänder som borstas per tillfälle. (Du ska borsta hundens tänder varje dag, hela hundens liv, så bättre att ha en långsam start och sedan orka fortsätta än att med tvång och fasthållning borsta alla hundens tänder ett par gånger för att sedan aldrig mer borsta tänderna på hunden för att det blev en jobbig situation för er båda.) Borsta i övergången mellan tand och tandkött. Börja gärna med att borsta på utsidan på hundens tänder, eftersom det är där som det brukar bli mest tandsten, insidan kan ni borsta längre fram när hunden har lärt sig att få tändernas utsidor borstade.  Ha gärna hundens favoritgodis tillgängligt vid tandborstningsträningen för att kunna belöna när hunden är duktig och stilla och låter dig peta i munnen och borsta tänderna. Om du vill ha tips på hur man gör finns det många instruktionsfilmer om hundtandborstning på t ex youtube.

Elin Lindell, leg vet, juni 2016. Tack till leg vet Alexandra Eiger som hjälpt till att granska artikeln.

Forum Hund

• Jack russel som har grönt/gult tjockt snor

Hej! Har en 12 årig jack russel som har nu under ungefär 4 månader haft mycket snor och "snorklingar" som den nyser ut. Flera gånger sker detta under dagen. Det är oftast gul/grönt. Ingen feber! Kissar och bajsar, äter bra och även pigg för övrigt. Idag kom det också lite…

• Kräkningar och blodig avföring

Hej, har en 5 år gammal jakt Labrador, igår vid 17 tiden började han spy vätska och slem, detta har fort gått under gårdags kvällen och natten. Imorse var vi påväg till Blåstjärnan, skulle bara ut på en kort kiss runda. Tyckte han verkade piggare och valde att skjuta upp…

• Kombinera läkemedel

Hej Har en fråga ang Clindabuc vet. 200 mg och remadyl Kan man använda dom ihop

Gå till forumet om Hund

En tjänst där våra veterinärer svarar på dina frågor om sällskapsdjur.

Fråga veterinären Fråga veterinären
Dog News

Gilla oss på Facebook

Handla på VetZoo.se