Besök veterinären i mobilen.

• Öppet 07:00 - 24:00 alla dagar.
• Gratis med djurförsäkring.

Läs mer och boka här!

Är du veterinär? Just nu söker vi fler veterinärer till FirstVet.
Läs mer och ansök på firstvet.se.

FirstVet - Din veterinär på nätet

FirstVet finns som app till iPhone, iPad och Android.
Ladda ner appen i App Store eller på Google Play.

Akut mag och tarminflammation hund

Akut sjukdom med kräkning och eller diarre är mycket vanligt hos hund. Kallas även för akut gastroenterit. Det kan vara allt från lite lös avföring till livshotande diarretillstånd och orsakerna är många. Ibland är behandlingen enkel, ibland krävs intensivvård. Följande är en översiktsartikel över vanliga orsaker och deras behandling.

Många hundar älskar att nosa runt i skog och mark där de glatt stoppar i sig allt från harlortar till döda rådjur (innehåller bland annat bakterietoxiner, och ruttet fett)  och andra hundars avföring (virus, parasiter). Många gånger klarar de av detta men ibland blir det för mycket och då kommer tarmfloran i obalans.  Giftiga växter, kemikalier, vissa mediciner (tex antiinflammatoriska mediciner, antibiotika), plötsliga foderbyten (om det nya fodret innehåller ämnen som tarmen inte är van att bryta ner), virus (parvo det mest kända viruset) , bakterier (salmonella) och parasiter (tex giardia, spolmask, hakmask) är andra orsaker.

Sjukdomar i andra organ som lever, njure och bukspottskörtel kan ge kräkningar och diarre. Tumörer i magsäck och tarm också.

Kräkningar och/eller diarre av olika frekvens och mängd. Ibland blodblandat. Tecken på buksmärtor, feber, uttorkning (dehydrering), matvägran (anorexi), oro, buksmärtor, påverkat allmäntillstånd.

Symtomen är ofta uppenbara nog men att fastställa den exakta orsaken är inte alltid lätt. Vet djurägaren med sig att man bytte foder dagen innan eller såg hunden äta något olämpligt så kan man ju misstänka detta men andra gånger kommer symtomen utan någon förklaring. Då akuta mag-tarmproblem ofta är relativt enkla att behandla så är det sällan man bryr sig om att försöka fastställa exakt orsak. Det kostar bara mycket pengar och för det mesta hittar man ingen förklaring.

Om sjukdomen är allvarlig, utdragen eller återkommer bör man dock undersöka vidare. I första hand brukar man ta ett avföringsprov och leta efter parasiter samt testa för parvovirus. Ibland kan det bli aktuellt att odla salmonella eller andra bakterier.

Ultraljud och röntgen kan bidra med värdefull information. Ultraljudet ger en detaljerad bild av tarmens och magsäckens olika lager, hur de rör sig (peristaltik) och hur mycket vätska det finns i tarmen. Röntgen ger en bra översikt över alla bukorgans storlek och läge och kan direkt identifiera vissa typer av främmande föremål som kan fastna i tarmen och orsaka kräkning tex stenar. Alla föremål syns dock inte på röntgen men då kan man göra en kontraströntgen. Man ger en vätska som syns på röntgen och tar sedan nya bilder med 30-60 minuters mellanrum och ser hur vätskan rör sig genom tarmen. Stannar den vid eller omger den ett föremål så ser man det ofta tydligt. Problemet är med föremål som sitter halvfast och släpper förbi en del vätska (kallas partiella främmande kroppar). Dessa kan vara mycket svåra att diagnosticera.

Ett allmänt blodprov för kontroll av röda och vita blodkroppar bör göras (finns tecken på blodbrist? Ex hakmask kan orsaka blodförlust. Finns tecken på brist av vita blodkroppar? Parvovirus kan orsaka detta) samt kontroll att lever, njurar och bukspottskörtel fungerar.  Blodsocker är också bra framför allt hos unga valpar som lätt blir livshotande dåliga av kräkning och diarre.

I svåra fall med kraftig uttorkning bör blodsalter och pH mätas.  Det är rubbningar i dessa värden som kan leda till döden, framför allt hos unga eller gamla hundar.

Har man en valp yngre än 6 månader bör man alltid konsultera veterinär eftersom valpar snabbt kan bli mycket dåliga.  Man bör även vara extra försiktig med äldre hundar.

En hund som fortfarande är pigg och glad trots diarre och enstaka kräkningar kan man prova att behandla hemma. Om hunden inte har kräkningar ger man småportioner med mat. Inledningsvis kanske lite morotspuré eller kokt ris. Sedan kan man lägga till kokt kyckling eller kokt vit fisk. Ett enkelt och bra alternativ är att köpa ett färdigt medicinskt dietfoder vilka är balanserade för att ge optimal näring utan att ytterligare irritera tarmslemhinnan. De första dagarna ger man foder i småportioner (4-6 gånger eller mer) per dag för att tarmen ska få lite åt gången att arbeta med. Om diarren stannar av kan man sedan på ca en vecka successivt sänka antalet utfodringar till det normala. Sedan gör man en försiktig övergång till hundens vanliga foder genom att blanda i lite vanlig mat i dietmaten och dag för dag öka dosen vanligt foder/minska dietmaten tills man på 5-7 dagar gått över helt till den normala dieten.

Komplettera gärna fodret med kosttillskott som lugnar tarmslemhinnan. Det finns flera olika sorters tillskott som innehåller mineraler, fibrer, lerämnen, prebiotika och probiotika. Dessa ämnen tillför näring till cellerna i tarmslemhinnan, binder toxiner i tarmen så att det inte skadar slemhinnan eller tas upp i kroppen, stimulerar tillväxt av den normala tarmfloran eller tillför nya bakterier.

Tillgång till friskt vatten är viktigt och kontrollera att hunden dricker (Se vätskebehov nedan under kräkningar).

Om hunden kräks bär man avvakta med mat tills kräkningarna upphört. Ofta kan ett halvt till ett dygns fasta vara motiverat. Under tiden är det viktigt att hunden får i sig vätska. Vanligt vatten i småportioner (en tesked/matsked åt gången beroende på storlek) fördelat över hela dygnet. Som ett ungefärligt mått kan sägas att 0,5 deciliter vatten per kilokroppsvikt och dygn är minimi-behovet. Är förlusterna stora (både upprepade kräkningar och sprutande diarre)  kan vätskebehovet öka ytterligare.

När kräkningarna upphört kan man sedan börja ge mat i småportioner precis som vid diarre ovan.

När ska man då kontakta veterinär? Enklaste regeln är att alltid ringa sin veterinär och be om råd. Några tumregler kan man dock ha. Kontakta veterinär om:

• Hunden är medtagen, trött och hängig.
  • Hunden har blod i kräkningarna/avföringen.
  • Ingen förbättring av diarre trots 3-4 dagars behandling hemma.
  • Kräkningar fortsätter trots 12 timmars svält (kontakta veterinär tidigare om hunden kräks flera gånger i timmen eller är trött och medtagen).

Hos veterinären görs en undersökning av hunden. Var beredd att svara på frågor om hur ofta hunden kräks/har avföring, hur länge problemet har pågått, hur det som producerats ser ut, vad hunden äter, om hunden får några mediciner och om hunden tidigare haft problem med mage/tarm. Se vidare under diagnos ovan.

Beroende på misstänkt bakomliggande orsak sätts specifik behandling in.

Intravenöst dropp är ett bra sätt att få i hunden vätska. Rubbningar i blodsalter och pH kan justeras med korrekt dropp. Ska hunden ha dropp direkt i blodet måste den dock ofta stanna hos veterinären. Ett enkelt sätt att snabbt ge dropp till hundar, som i övrigt kan behandlas i hemmet, är att ge droppet under huden (subkutant) i nackskinnet. Metoden fungerar oftast bra på mindre hundar medan det är svårt, för att inte säga orimligt, att ge en stor hund tillräckligt med dropp under huden.

Antibiotika används relativt sällan men kan vara motiverat i svåra fall då risk för blodförgiftning finns eller en rubbning i bakteriefloran i tarmen misstänks. Vissa parasiter som tex Giardia kan behandlas med speciella typer av antibiotika.

Virus kan inte behandlas med mediciner utan här får man inrikta sig på att ge understödjande behandling tills kroppen förmår göras sig av med viruset själv.

Kräkningar kan lindras med medel som minskar syraproduktionen.

Misstänks mask ligga bakom kan avmaskningsmedel ges.

Diet ges på samma sätt som hemma dvs när symtomen avtar inleds med små portioner dietmat osv.

Försök kontrollera vad din hund äter när den är ute. Ge ett bra foder och respektera hållbarhetsdatum. Vaccinera mot parvo (anledningen till att parvo trots allt är relativt sällsynt idag är att folk sköter sina hundars vaccinationer). Se till att valpen avmaskas korrekt (prata med uppfödaren) och ta avföringsprov om du har anledning att misstänka att din hund har mycket mask.

1. Hemveterinären i Blekinge # Hemveterinären i Blekinge Skrev

Här borde man rekommendera Hills I/D mat,Specifics CID eller Royal Canins Gastro-intestinal foder,tex, istället för de sorter som kommer upp!

Forum Hund

• Jättestressad cane corso

Har en Cane Corso på 1 år och 2mån. Han är och har blivit ännu mer stressad. Alltså super stressad. Så fort vi ska åka iväg eller bara en av oss i familjen så börjar han gå runt runt med svansen mellan benen och öronen bakåt och som kryper ihop.…

• Diabetes mellitus hund

Diabetes mellitus, sockersjuka, är en gammal sjukdom som var känd redan för flera hundra år sedan. Sjukdomen innebär en brist på insulin, insulin får istället injiceras. Behandlingen är vanligen livslång.

• Demens???

Är det någon som upplever samma problem som jag med min 14 år gamla Parson russel-hane; att han har svårt att komma till ro om kvällarna och vandrar runt, runt i lägenheten samt krafsar ibland på olika dörrar?? Kan det vara demens?? Vet någon hur hörseln på en så pass…

Gå till forumet om Hund
© 2019 Veterinären.nu. Allt innehåll är skyddat enligt upphovsrättslagen. Veterinären.nu drivs av Onlinevet 247 AB.