Besök veterinären i mobilen.

• Öppet 07:00 - 24:00 alla dagar.
• Gratis med djurförsäkring.

Läs mer och boka här!

Är du veterinär? Just nu söker vi fler veterinärer till FirstVet.
Läs mer och ansök på firstvet.se.

FirstVet - Din veterinär på nätet

FirstVet finns som app till iPhone, iPad och Android.
Ladda ner appen i App Store eller på Google Play.

Sponsras av Milbemax

Rundmask hos hund - symptom och behandling

Sponsras av Milbemax

Spolmasken är den allra vanligaste typen av rundmask hos hund och den är ett särskilt stort problem för valpar. Symptomen skiljer sig från hund till hund och hos vuxna hundar syns ofta inga symptom alls. Spolmask kan behandlas genom en engångsdos av avmaskningsmedel.

Spolmask drabbar de flesta valpar och i många fall smittas valparna redan i livmodern eller genom moderns mjölk. Äggen utvecklar sig till maskar i tarmen och där bli mellan 6-18 cm långa.

Exakt vilka symptom hunden uppvisar varierar från individ till individ och beror även på hur allvarlig smittan är. De vanligaste symptomen är dock dålig tillväxt, tjock och rund buk samt glanslös päls. Maskarnas larver kan hos valpar vandra över till lungorna vilket orsakar hosta.

Tikar kan, trots att de är avmaskade före dräktighet, smitta sina valpar med spolmask. Anledningen till detta är att larvstadierna av spolmask kan vandra ut i hundens muskler där de kapslar in sig och övergår till ett vilostadium. När tiken sedan blir dräktig aktiveras larverna och vandrar då ut i livmodern eller mjölkkörteln där de smittar valparna.

Hos vuxna hundar ger spolmask i regel få symptom men i vissa fall kan infektion upptäckas genom att hunden kräks upp maskar. De vanligaste smittvägarna för vuxna hundar är antingen via bytesdjur eller maskägg som finns i deras närmiljö. Vuxna spolmaskar kan urskilja hundratusentals ägg varje dag som sprids i den smittade hundens omgivning. Därför är smittrisken särskilt hög på platser där många hundar vistas, exempelvis kennlar och träningsplatser.

Så behandlar du spolmask

Eftersom spolmask är så vanligt bland valpar, bör de avmaskas tillsammans med tiken när valparna är två veckor gamla och därefter varannan till var fjärde vecka, upp till tre månaders ålder. Vuxna hundar avmaskas antingen vid behov eller konstaterad smitta eller om hunden diagnosticerats med spolmask. Hundar som löper extra stor risk att smittas (exempelvis kennel-, bruks- och jakthundar) kan behöva behandlas flera gånger per år.

Klicka här, om du vill läsa mer om spolmask hos hund och behandling.

Forum Hund

• Fläckar och hudflikar

Hej. Har en fransk bulldog hanvalp på drygt 3 mån och senaste månaden så har det dykt upp hudpigment/leverfläckar eller vad det nu är runt magen/snoppen? Och även små hudflikar har ploppat upp. Är det vanligt eller hur kommer det sej? Någon som vet? Tacksam för svar

• Stötvågsbehandling för husdjur? Funkar det?

Jag har läst mycket om shockwave-behandling för husdjur. Har någon hört talas om det? Kan du dela med dig av din erfarenhet? Tack på förhand

• kupiti vozačku dozvolu, kupiti putovnicu, WHATS APP # 1 (9109863818)

kupiti vozačku dozvolu, kupiti putovnicu, WHATS APP # 1 (9109863818) (https://www.fastdocuments.net/) (fb.me/expressdoc48hrs) WHATS APP # 1 (9109863818) web stranica ..... https://www.fastdocuments.net/ kupiti 100% neotkrivene lažne $, £ i SSD kemikalije, podnijeti zahtjev za vozačku dozvolu, podnijeti zahtjev za pištolj, kako mogu dobiti novu putovnicu, gdje mogu kupiti putovnicu? Kupi putovnicu,…

Gå till forumet om Hund
© 2018 Veterinären.nu. Allt innehåll är skyddat enligt upphovsrättslagen. Veterinären.nu drivs av Onlinevet 247 AB.