Ställ din fråga gratis på FirstVet.se

GÅ TILL FIRSTVET

FirstVet finns som app för Iphone, Ipad och Android. Ladda ner appen i App Store eller på Google Play

Rabies hund

Rabies, på svenska kallad vattuskräck,  är en av världens mest fruktade virussjukdomar. Den finns spridd över större delen av världen men här i Sverige är det mycket länge sedan sjukdomen senast förekom bland vilda djur.

Rabies orsakas av ett Lyssa-virus ur familjen Rhabdoviridae som infekterar nervvävnad och orsakar beteendeförändringar och förlamningar . Sjukdomen leder så gott som alltid till döden. Viruset är mycket känsligt och överlever inte i miljön. Desinfektionsmedel, torka, solljus förstör det snabbt varför viruset är beroende av att spridas direkt från individ till individ.

Alla varmblodiga djur kan smittas av viruset och i de länder där rabies finns idag utgör vilda djur den så kallade virusreservoaren. I Europa har rävar varit en viktig smittkälla men även andra djur tex fladdermöss kan vara reservoar. Med reservoar menas att viruset överlever år efter år genom att spridas mellan individer i en art,  tex från räv till räv, för att ibland smitta till andra djurarter när dessa kommer i kontakt med ett djur från reservoaren.

Viruset utsöndras i kroppsvätskor, varav saliven är viktigast för smittspridning. Typiskt så sprids rabies genom bitsår där viruset kommer i direkt kontakt med nervvävnad men andra spridningsvägar förekommer tex om saliv kommer i kontakt med slemhinnorna i ögon, mun eller luftvägar. När virus infekterat en nerv så vandrar det via nerven upp i hjärnan och orsakar en inflammation (encefalit) som förstör det centrala nervsystemet. Viruset sprids sedan ut i kroppen igen, framför allt till spottkörtlarna varigenom det hamnar i saliven.

Inkubationstiden är extremt varierande, från en vecka till åtta månader eller längre. Så snart neurologiska symtom har börjat utvecklas leder dock sjukdomen till döden inom cirka 7 dagar.

Ett smittat djur kan utsöndra virus i 14 dagar innan det börjar visa symtom. Detta kan vara värt att tänka på om man funderar på att klappa gatuhundar när man är på semester utomlands. År 2000 dog en svensk kvinna som smittats av en hund i Thailand (källa: Vårdguiden, Stockholms Läns Landsting).

Sjukdomsförloppet kan delas in i tre stadier:

1, Prodromalstadiet då hunden uppvisar lindriga beteendeförändringar. Vilda djur förlorar sin rädsla för folk medan tama djur blir skygga. Förändringarna behöver inte vara dramatiska.

2, Furiösa stadiet. Inflammationen i hjärnan orsakar nu ett nervöst, rastlöst beteende som övergår i aggressivitet. I detta stadium angriper hunden allt i sin omgivning och är överkänslig för ljus och ljud. Nu ses också begynnande svalgförlamning vilket leder till att djuret dreglar intensivt och inte kan dricka (därav namnet vattuskräck).

3, Förlamningsstadiet. I det sista stadiet förlamas hunden. Först ses vinglighet (ataxi) som övergår i bakdelsförlamning följt av förlamning i alla ben. I slutstadiet övergår förlamningen i koma, kramper och andningsförlamning.

Det är viktigt att veta att rabiessmittade djur kan uppföra sig på mycket olika sätt och det är sällan man klart och tydligt kan urskilja de olika faserna. Alla djur med avvikande beteende, i länder där rabies förekommer, bör hanteras med försiktighet.

Säker diagnos kan endast fås vid obduktion.

Finns ej. Finns misstanke om rabies bör hunden avlivas för att inte förlänga dess lidande.

Vaccination är enda sättet att förebygga. Det finns inget behov av att vaccinera alla dur i Sverige i dagsläget men om man ska resa utomlands med hunden måste den vaccineras. Se mer under Värt att veta - Resa med hund eller katt

Forum Hund

• Tips på inhängnade rastplatser i närheten av Södermalm

Hej, Precis flyttat till STHLM, finns det någon som har tips på inhägnade rastplatser i närheten av Södermalm. Simma lugnt! // Erik

• Jättestressad cane corso

Har en Cane Corso på 1 år och 2mån. Han är och har blivit ännu mer stressad. Alltså super stressad. Så fort vi ska åka iväg eller bara en av oss i familjen så börjar han gå runt runt med svansen mellan benen och öronen bakåt och som kryper ihop.…

• Diabetes mellitus hund

Diabetes mellitus, sockersjuka, är en gammal sjukdom som var känd redan för flera hundra år sedan. Sjukdomen innebär en brist på insulin, insulin får istället injiceras. Behandlingen är vanligen livslång.

Gå till forumet om Hund
© 2019 Veterinären.nu. Allt innehåll är skyddat enligt upphovsrättslagen. Veterinären.nu drivs av Onlinevet 247 AB.