Besök veterinären i mobilen.

• Öppet 08:00 - 24:00 alla dagar.
• Gratis med djurförsäkring.

Läs mer och boka här!

Är du veterinär? Just nu söker vi fler veterinärer till FirstVet.
Läs mer och ansök på firstvet.se.

FirstVet - Din veterinär på nätet

FirstVet finns som app till iPhone, iPad och Android.
Ladda ner appen i App Store eller på Google Play.

Kennelhosta hund

Kennelhosta är ett samlingsnamn för sjukdom i övre luftvägarna orsakat av flera olika virus och bakterier. De orsakar alltså samma symtom men skiljer sig åt på andra sätt.

Namnet kommer av att sjukdomen typiskt är mycket smittsam och att det brukade drabba alla hundar i en kennel ungefär samtidigt.

De vanligaste orsakerna är parainfluensavirus, adenovirus, herpesvirus och bakterien Bordetella bronchispetica.

Parainfluensavirus typ 2 orsakar en förhållandevis lätt inflammation i luftvägarna men sprids ofta väldigt snabbt till anda hundar. Den smittade hunden utsöndrar virus under ca 7-10 dagar.

Adenovirus typ 2 och herpesviurs typ 1 anses kunna orsaka kennelhosta men ger förhållandevis lindrig sjukdom undantaget hos valpar där herpes kan döda hela kullar. Adenovirus utsöndras även det i ca 10 dagar. Herpesvirus är lite knepigare eftersom det efter ett akut utbrott blir kvar i kroppen och kan utsöndras senare i livet ffa under perioder av stress (exempelvis dräktighet).

Bordetella bronchiseptica är en bakterie som ger upphov till kennelhosta framför allt hos unga hundar. Bakterien kan finnas hos tillsynes helt normal hundar och kan utsöndras under 3-4 månader utan att hunden har några symtom.

Alla olika agens (virus o bakterier) sprids framför allt genom direktkontakt mellan hundar. Kortare sträckor kan viruset spridas med droppar från nysningar/hosta. Eftersom saliven kan ha smittämnen i sig så ska hundar inte dlea vattenskålar eller leksaker. Det är också möjligt för tex en domare på en hundutställning att sprida smittämnen från hund till hund vid kontroll av tandstatus. Ska man ta i flera hundar i tävlingssammanhang är det därför lämpligt med handdesinficering mellan bedömningarna.

Symtom

Det klassiska är en plötsligt insättande hosta (ägaren tror ofta att hunden satt något i halsen) som är riktigt skrällig och slutar i en harkling på gränsen till kräkning. Ofta får hunden upp lite vitt slem. Hostattackerna är lätta att utlösa om man bara masserar luftstrupen lite försiktigt. Ibland ses även klart näsflöde. Feber brukar vara begränsat till inledningen av sjukdomen medan hostan kan hålla i sig flera veckor.

Typiskt är att det bara är de övre luftvägarna i näshåla, svalg och luftstrupe som drabbas men sällsynt kan kennelhostan utvecklas till en riktig lunginflammation. Hunden får då feber och kan visa tecken på andningssvårigheter.

Diagnosen ställs vanligen genom de typiska symtomen men är man osäker på om bara luftstrupen är involverad så kan en röntgenbild vara motiverad för att utesluta lunginflammation.

Det går att ta blodprov och att leta efter antikroppar mot virus/bakterier eller att ta svabbprov för att förska odla fram dem för att försöka ta reda på vilket agens som orsakat hostan. I de flesta fall är det dock onödigt eftersom sjukdomen är så snabbt övergående.

I de allra flesta fall behövs inte mer behandling än vila och lite allmän omvårdnad. Hunden ska inte ansträngas så länge den hostar och efter att hostan slutat så ska man inte rivstarta med aktiviteter utan hålla hunden lugn i någon vecka till.

Antiinflammatorisk behandling eller hostdämpande kan hjälpa till att lindra symtomen (obs! hostan har en funktion att avlägsna slem från luftrören så hostdämpande ska användas ytterst sparsamt, helst endast nattetid om hunden har svårt att sova) och ibland kan antibiotika vara motiverat. Antibiotikan behövs om man misstänker att virusinfektionen har banat väg för bakterier. Virusarna förstör nämligen slemhinnan och gör det lättare för bakterier att få fäste. I de allra flesta fall är antibiotikan dock helt omotiverad och ska därför inte användas rutinmässigt.

Om hunden verkar ha svårt att andas måste man kontakta veterinär omgående för vård på djursjukhus.

Vaccination mot parainfluensa och bordetella bronchiseptica finns. Obeservera att inget vaccin ger 100% skydd men vaccinerade hundar som ändå blir sjuka brukar få ett betydligt mildare sjukdomsförlopp. Typiska miljöer där kennelhosta sprids är olika tävlingar och hundpensionat. Vistas man i sådana miljöer bör hunden vara vaccinerad och man bör så långt det går undvika direkt eller indirekt (vattenskålar odyl) kontakt med andra hundar (vilket givetvis är i princip omöjligt på tex inomhusutställningar).

1. carina_lampinen # carina_lampinen Skrev

Min schäferhane (5 år) har även “nästäppa” nu när hostan minskat. Rinnig nos och ibland så står han och andas våldsamt genom nos som för att rensa upp så han ska kunna andas lättare. Är det också ett symptom i kennelhosta?

Forum Hund

• Fläckar och hudflikar

Hej. Har en fransk bulldog hanvalp på drygt 3 mån och senaste månaden så har det dykt upp hudpigment/leverfläckar eller vad det nu är runt magen/snoppen? Och även små hudflikar har ploppat upp. Är det vanligt eller hur kommer det sej? Någon som vet? Tacksam för svar

• Stötvågsbehandling för husdjur? Funkar det?

Jag har läst mycket om shockwave-behandling för husdjur. Har någon hört talas om det? Kan du dela med dig av din erfarenhet? Tack på förhand

• kupiti vozačku dozvolu, kupiti putovnicu, WHATS APP # 1 (9109863818)

kupiti vozačku dozvolu, kupiti putovnicu, WHATS APP # 1 (9109863818) (https://www.fastdocuments.net/) (fb.me/expressdoc48hrs) WHATS APP # 1 (9109863818) web stranica ..... https://www.fastdocuments.net/ kupiti 100% neotkrivene lažne $, £ i SSD kemikalije, podnijeti zahtjev za vozačku dozvolu, podnijeti zahtjev za pištolj, kako mogu dobiti novu putovnicu, gdje mogu kupiti putovnicu? Kupi putovnicu,…

Gå till forumet om Hund
© 2018 Veterinären.nu. Allt innehåll är skyddat enligt upphovsrättslagen. Veterinären.nu drivs av Onlinevet 247 AB.