Kennelhosta hos hund

Animal canine cute 1080355

Kennelhosta är ett samlingsnamn på smittsam luftvägsinfektion med hosta hos hund. Vanliga symptom är hosta, rinnande nos och feber. Här tipsar vår veterinär vad du kan göra för att förebygga kennelhosta och vad du ska göra om din hund blivit smittad!

Är du orolig för ditt djur?

Boka en videokonsultation med en erfaren veterinär inom några minuter.

• Ingår i de flesta djurförsäkringar
  • Öppet alla dagar - 06.00 - 02.00
  • Råd, behandling eller lokal remiss

Hostan börjar ofta akut, och om hundägaren inte har sett sjukdomen tidigare så kan det upplevas som att hunden har något som ”sitter fast i halsen”. Det finns flera olika virus och bakterier som kan bidra till sjukdomen. Oftast behövs ingen behandling mer än att hunden får ta det lite lugnare än vanligt och låta bli att träffa andra hundar under en period.

Vad orsakar kennelhosta?

Flera olika smittämnen kan ge symptom på kennelhosta. Exempel på några smittämnen är:

• Parainfluensavirus (det är det som förkortningen Pi på vaccinationsetiketten står för)
  • Respiratoriskt coronavirus
  • Adenovirus typ 2
  • Bordetella bronchiseptica

Det finns fler smittämnen som kan påverka, och hunden kan också vara infekterad med flera olika smittämnen. Om man tar prov från hundar med kennelhosta och försöker hitta orsaken till hostan, så är det i många fall man inte kan fastställa grundorsaken till hostan. Detta innebär att man inte vet tillräckligt mycket om exakt vad som orsakar kennelhosta och hur olika smittämnen samverkar ännu.

Hundar som träffar många andra hundar har större risk att bli sjuka. Kennelhosta smittar genom att hundar träffas och hälsar på varandra, om de delar vattenskål, leksaker, via människors händer, samt via nysningar, saliv och till exempel upphostat slem. Risken att hunden blir smittad är större om det är trångt där hundarna vistas eller om luftvägarnas naturliga försvar blir påverkat av t ex dålig ventilation, eller på grund av att hunden utsätts för kraftig stress (till exempel en lång resa), cigarettrök, dammig miljö eller kyla.

Från det att hunden träffar på smittan brukar det dröja ca 2–10 dagar innan den blir sjuk. Alla hundar som träffat på smittan blir inte sjuka. Hundar som träffat på smittan kan sprida smittan vidare även om den inte visar symptom.

Symptom på kennelhosta

Från det att hunden träffat på smittan så dröjer det ca 2–10 dagar till dess att den blir sjuk (om den blir sjuk, inte alla hundar som träffat på smittan blir sjuka).

Vanliga symptom på kennelhosta:

• Hosta
  • Feber
  • Rinnande nos
  • Nysningar
  • Brist på aptit

Hostan börjar ofta plötsligt, och det är vanligt att hundägaren tror att hunden satt något i halsen. Hunden kan hosta så intensivt att det slutar med en harkling eller ulkning, och hunden kan få upp vitaktigt slem. Ofta hostar hunden mest vid ansträngning och nattetid eller när den går upp på morgonen, samt vid tryck på luftstrupen t ex vid drag i kopplet. Hostan kan hålla i sig flera veckor.

Hunden kan inledningsvis ha lite feber (normal kroppstemperatur är 38–39 grader och tempen mäts i ändtarmsöppningen), men febern ska inte kvarstå eller återkomma.

Det kan också rinna lite klar vätska ur nosen. Hunden ska vara pigg och glad och ha normalt allmäntillstånd hela tiden, om den inte har det är det klokt att kontakta veterinär för hjälp.

När bör jag kontakta veterinär?

Om hunden blir betydligt slöare än vanligt, om den verkar ha svårt att andas eller om den har ihållande eller återkommande feber. Om hunden inte vill äta eller dricka så kan det vara tecken på att kennelhostan banat väg för lunginflammation, och då bör man kontakta veterinär akut.

Checklista:

Feber
Har din hund feber (normal kroppstemperatur är 38-39 C) bör du kontakta veterinär.

Se också filmen:
Så tar du tar tempen på din hund

✔ Avvikande andning

Räkna antalet andetag per minut - andas hunden snabbare än normalt (mer än 30 andetag per min), eller har svårt att andas, bör du också kontakta veterinär.

Se också filmen:
Så lär du dig att bedöma hundens andning

Kontrollera att hunden äter och dricker
Se till att hunden äter och dricker som vanligt. Om något avviker från det normala bör du kontakta veterinär.

Allmän nedstämndhet
Om din hund verkar ha lägre energi över en längre tid bör du kontakta veterinär.

Avsaknad av aptit
Om din hund verkar sakna aptit eller inte dricker kan det vara tecken på att kennelhostan banat väg för lunginflammation.

Diagnos av kennelhosta

Om hunden har typiska symptom på kennelhosta, kanske till och med varit i kontakt med någon annan hund som hostar, men i övrigt mår bra, så brukar veterinären misstänka kennelhosta. Om man vill provta för att försöka hitta orsaken till kennelhostan så har man troligen störst chans att hitta smittämnet om man provtar under de första dagarna som hunden hostar (men det är tyvärr ändå inte säkert att man hittar orsaken).

Om hostan inte går över eller om hunden har nedsatt allmäntillstånd (är hängig, dålig aptit, feber, svårt att andas) så behöver veterinären utreda hostan vidare. Ofta ingår till exempel röntgenbilder över lungorna och blodprov som en del av utredningen. Röntgenbilderna och blodprovet kan hjälpa till att se om hunden har tecken på lunginflammation, eller om det finns någon annan uppenbar förklaring till hostan, till exempel tumörer eller vätska i lungorna (vilket kan ses vid hjärtsvikt). Även avföringsprov för att leta efter parasiter som kan leda till hosta kan ingå (till exempel lungmask). Ibland kan man behöva söva hunden och göra ett sköljprov från luftvägarna för att försöka ställa en så korrekt diagnos som möjligt.

Behandling av kennelhosta

Om man misstänker att hunden har kennelhosta så bör man låta hunden ta det lite lugnare än vanligt, endast ta kortare koppelpromenader (undvik att gå där det är mycket andra hundar för att minska risken för smittspridning), undvika att träffa andra hundar. Använd gärna sele eftersom halsbandet kan utlösa en hostattack om hunden drar i kopplet. Mät hundens kroppstemperatur dagligen och kontakta veterinär om hunden har kvarstående feber eller får feber igen efter de första dagarna, eller blir hängig.

Kan man förebygga kennelhosta?

Om man har en hund som hostar, eller om ens hund har träffat en hostande hund så är det klokt att se till att hunden inte får träffa andra hundar under en period för att minska smittan. SVA (Statens Veterinärmedicinska Anstalt) rekommenderar att hostande hundar inte ska träffa andra hundar på minst 14 dagar från det att hostan startade. Om ens hund har träffat på en hund som hostar så är det klokt att se till att den inte träffar andra hundar på 10 dagar (det kan ta upp till ca 10 dagar från smitt-tillfället till dess att hunden blir sjuk), eftersom hunden kan smitta innan den börjat hosta. Om man har träffat en hund som hostar så var noga med att byta kläder och skor och tvätta händerna innan du går hem till din egen hund. Undvik också att låta hunden dela vattenskålar och leksaker med andra hundar än de inom familjen eller vanliga hundgruppen. Om du behöver gå till veterinären med din hostande hund, tala om för veterinären att hunden hostar så att den kan få gå in separat och inte riskerar att smitta ned de andra hundarna i väntrummet.

För hundar som träffar mycket andra hundar, t ex vistas i hundrastgårdar eller andra områden där det finns många hundar, går hundkurs, ska vara på pensionat, hunddagis eller utställning/tävling, så rekommenderas att man vaccinerar hunden mot kennelhosta. Vaccinerade hundar kan slippa att få kennelhosta eller får en mildare variant av kennelhosta. Det är dock viktigt att känna till att vaccination mot kennelhosta tyvärr inte är någon 100 % garanti för att hunden slipper kennelhostan, och även vaccinerade hundar kan sprida kennelhosta.

Vaccin mot kennelhosta kan ges på två olika sätt, antingen som en injektion under huden eller som nosdroppar.

Få en första bedömning av din hund

Är du orolig för din hund ska du alltid ta kontakt med en veterinär. Här kan du boka ett videosamtal hos oss på FirstVet för att få en första bedömning av ditt djur.

Läs också: Djurapotek

Fler artiklar om hund

Hos oss får du råd, behandling eller remiss genom videosamtal

Är du orolig för ditt djur ska du alltid ta kontakt med en veterinär. Här kan du enkelt boka ett videosamtal med en erfaren veterinär på FirstVet för att snabbt få hjälp med en första bedömning av ditt djur.

Boka tid
  • Ingår i de flesta djurförsäkringar Ingår i de flesta djurförsäkringar
  • Öppet alla dagar 06:00 - 02:00 Öppet alla dagar 06:00 - 02:00
  • Råd, behandling eller remiss Råd, behandling eller remiss