Hot spot hund

Hot spot även kallat retriever-eksem och fukt-eksem, eller på medicinspråk akut fuktande dermatit , är en ytilg form av bakterieinfektion som kommer fläckvis. Infektionen kan övergå från ytlig till djup och sprida sig över stora områden om den inte behandlas korrekt.

Hot spots kan utlösas av en mängd olika saker. Allt som skadar huden tex parasiter, allergier, sårskador, dåligt ursköljt schampo mm. Irritationen får ofta hunden att klia och slicka och därmed ytterligare förvärra situationen.
En tät underull och fukt är bra förutsättningar för att bakterier ska kunna få fäste i den skadade huden och börja växa. Typiska raser är långhåriga tex newfoundland, eller korthåriga med tät päls tex rottweiler och alla retrieverraser.

En hot spot dyker vanligen upp mycket snabbt. Typiska områden är kinderna, halsen eller lår och korsryggsregionen. Huden blir illröd och svullen. Ofta är de första tecknen man ser att pälsen lokalt är alldeles ihopkletad av varigt sekret. En hot spot är mycket smärtsam.

Symtomen räcker vanligen för diagnos. Möjligen kan vissa tumörer ge liknande symtom. Det är dock mycket ovanligt och i sådana speciella fall får man ta en hudbiopsi (ett vävnadsprov från huden) och undersöka i mikroskop.

Pälsen måste rakas bort runt fläcken så att man har en zon med frisk hud synlig runt om hela det inflammerade området.  På grund av smärtan måste det ofta göras hos veterinär där hunden kan få smärtstillande och lugnande.

I lindriga fall kan det räcka med rakning och att man tvättar med tvål och vatten eller ännu hellre ett klorhexidinschampo. Torka torrt och behandla med uttorkande preparat som tex alsolsprit, klorhexidinspray eller jodopax.

Använd krage för att hindra hunden att slicka eller klia på inflammerad hud.

I svåra fall, om fläcken är större än en handflata eller om det finns flera fläckar så behövs antibiotikatabletter och/eller antibiotikasalva.

Håll päls välskött och behandla om parasiter skulle dyka upp. Skölj ur schampo ordentligt vid tvätt. Torka alltid hunden ordentligt torr efter bad.

Forum Hund

• Jeg er lei av å sitte

Jeg er lei av å sitte hjemme med sykdommen min. Jeg skal ingen steder de neste ukene. Han ønsker å gjøre noe og tjene penger på det. Kan du gjøre det hjemme? Gi oss beskjed hvis du vet, jeg er veldig takknemlig for deg.

• funnet uten å snyte på Internett

Går du ofte til selskaper som er engasjert i installasjon eller utskifting av bad?

• Dragselars påverkan på hundar?

Hej, Har läst en artikel om dragselar för hundar på Djursidan.se - https://djursidan.se/hund/bast-i-test-dragsele-for-hund/ Har dock några funderingar, finns det någon risk med att låta en hund dra med dragsele? Hur ska man tänka om man har valp, när kan man börja dra?

Gå till forumet om Hund
© 2022 Veterinären.nu. Allt innehåll är skyddat enligt upphovsrättslagen. Veterinären.nu drivs av Onlinevet 247 AB.