Hudvård för hund – mot torr och irriterad hud

Måna om din hunds hud med naturligt mjukgörande och återfuktande produkter. Här hittar du vårt utbud inom hudvård för hund, som valts ut av erfarna veterinärer. Allt för skonsam behandling av torr eller irriterad hud hos hundar. Vi har även hudvård som lindrar besvär som klåda, svampinfektioner och fet hud hos hund. Välj mellan återfuktande krämer, rengörande våtservetter och kylande sprayer.

Hos FirstVet får du alltid 1-3 dagars hemleverans, fri frakt över 500 kr och fria returer. I vårt sortiment för hudvård kan du alltid ta del av välkända och pålitliga varumärken, som PiaPharma, Douxo, Dr. Baddaky, Virbac, Dechra och Aptus.

Motverka din hunds hudproblem med rätt produkter

Vi har allt från lugnande och kylande sprayer till salvor som lindrar olika typer av hudproblem hos hundar. Hundar med lindriga besvär med huden kan ofta behandlas i hemmet. Är du osäker på hur allvarligt problemet är bör du alltid kontakta en veterinär för rådgivning.  Tecken på att hunden har irriterad eller känslig hud är exempelvis att den kliar sig ofta, tappar hår eller har flagnande hud. Bakomliggande faktorer kan bland annat vara allergier mot foder eller andra sjukdomar.

Lindra besvären med lugnande och kylande sprayer

Med Dermacool Spray från Virbac kan irriterad hud lindras med en rengörande och kylande effekt. Ett annat alternativ som också kyler och lugnar irriterad hud är Ermidra spray från Dr. Baddaky. Den reglerar talgproduktionen hos hundar, tack vare välgörande ämnen som mjölkört och zinkglukonat. Om din hund lider av torr hud finns Humiderm, en oljefri fuktspray som återfuktar och mjukgör huden, för en blank och glänsande päls. För att göra rent mindre, svåråtkomliga hudirritationer finns olika pads i bomull, som är indränkta i naturligt mjukgörande, återfuktande och fuktbevarande ämnen.

Hudvård mot fet eller mjällig hud hos hund

Att hundar får mjäll kan ha många orsaker. En vanlig bakomliggande faktor är torr och irriterad hud, samt parasitinfektioner såsom mjällkvalster – en parasit som lever på huden hos hundar. Stress och yttre faktorer såsom väder och klimat kan också ligga bakom mjäll. Fet hud kan i vissa fall orsaka mjäll, även om det är ovanligare. En vanlig mjällsjukdom är seborré, som kan ge både torr och fet hud. Att huden blir fet beror ofta på en obalans i talgproduktionen, där mjället också blir fetare.

För att motverka fet och mjällig hud hos hund har vi många bra produkter. Till exempel Zincoseb Spray för fet och mjällig hud från Dr. Baddaky. Den har antibakteriella och antifungala egenskaper, som minskar risken för att jäst och bakterier ska gro i huden. I sin tur motverkar det svamp och minskar klåda.

Det finns även produkter som fungerar lika bra på torr som på fet hud, för att motverka mjäll. Exempelvis Douxo Seb Micro Emulsion Spray, som skyddar hudbarriärens ekosystem och motverkar dålig lukt. Sprayens droppar följer hårstråna och samlas i hårsäckarna, där de lagras och fördelas ut i huden för en långtidsverkande effekt.

LäkemdelsverketKlarnaVISAMasterCardPostnordBudbeeBankID

FirstVet erbjuder videomöte med veterinärer och försäljning av relevanta produkter på samma sida. Alla produkter i vårt sortiment är noggrant utvalda av våra erfarna veterinärer. Vi har snabba hemleveranser och om du handlar för över 599 kr bjuder vi på frakten. Om du har några frågor eller funderingar hör av dig till vår fantastiska kundtjänst så hjälper vi dig.

FirstVet Apotek är ett apotek med tillstånd från Läkemedelsverket och tillhandahåller samtliga läkemedelsprodukter på denna webbplats. Övriga produkter tillhandahålls av FirstVet utanför apotekstillståndet.