Ställ din fråga gratis på FirstVet.se

GÅ TILL FIRSTVET

FirstVet finns som app för Iphone, Ipad och Android. Ladda ner appen i App Store eller på Google Play

Kvarka häst

Kvarka är en allvarlig luftvägsinfektion som sprids lätt mellan hästar och kan infektera alla typer av hästar från föl till vuxna individer. Sjukdomen är ganska vanligt förekommande i Sverige, det rapporteras mellan 60 och 160 utbrott varje år. Antalet drabbade hästar är högre då vanligtvis insjuknar flera hästar i ett utbrott. Sjukdomen orsakar lidande för hästar och kan även orsaka stora ekonomiska förluster för ridskolor och travstallar. Därför att det viktig att alla som kommer i kontakt med hästar tänker på smittskydd och gör sitt bästa för att inte sprida smitta.

En bakterie som heter Streptococcus Equi (S Equi) orsakar kvarka. Smittan sprids via kontaktsmitta, vilket betyder att antigen har hästarna direktkontakt med varandra eller indirekt kontakt via människor, kläder eller utrustning. S Equi klarar sig bra i omgivningen, t.ex. i staket, boxväggar och vattenkoppar. Bakterien kan överleva månader utanför en häst och fortfarande kunna smitta. Därför är det viktigt med ordentlig sanering efter utbrott av kvarka.

En insjuknad häst utsöndrar stora mängder av bakterien 24-48 timmar efter första febertoppen. Utsöndringen pågår under tiden hästen visar symptom och fortsätter ytterligare 2-3 veckor efter att symptomen har försvunnit.

Vissa individer som har haft kvarka blir symptomlösa smittbärare. Hästen bär S Equi på slemhinnorna, vanligtvis i luftsäckarna, utan att själv ha symptom. Dessa hästar kan utsöndra bakterie periodvis och smitta andra hästar.

Bakterien som orsakar kvarka är inte farlig för människor.

Kvarka har en typisk symptombild som innefattar hög feber (>39°C) som ofta börjar innan näsflöde och hosta uppträder, varig näsflöde och svullna lymfknutor mellan ganascherna. Senare i sjukdomsförloppet bildas bölder i lymfknutarna mellan ganascherna. Dessa kan spricka med flöde av varigt innehåll och sår som följd. Det tar 3-14 dagar från smittan innan hästen visar symptom.

Symptom är inte lika allvarliga hos alla hästar, äldre hästar kan ha en lindrigare symptombild med endast klar näsflöde eller hosta. Febern kan vara lägre eller utebli helt.

Om kvarka inte behandlas i tid kan infektionen leda till allvarliga följdsjukdomar. Dessa är lunginflammation, ”kastad kvarka”, anasarka (ventral ödem) och muskelinflammation. Kastad kvarka betyder att bölder bildas i olika delar av kroppen, bl.a. tarmkrös, lungor, inre organ eller hjärna. Anasarka är kraftig svullnad under huden, oftast hänger huden mellan framben och under buken.

Kliniska symptom kan i vissa fall räcka för att göra diagnos, ffa då det är flera hästar som har insjuknat och/eller det harbildats bölder mellan ganascherna. I andra fall tas prover på slemhinnan i näshålan för att förstärka misstanken.

Sjukdomen tillåts i okomplicerade fall läka spontant med understödjande behandling. Att låta hästen vila är mycket viktig. Det rekommenderas en veckas vila för varje dag som hästen har haft feber. Bölder som inte spricker upp spontant kan öppnas kirurgisk av en veterinär. Antibiotikabehandling reserveras till individer som är kraftigt påverkade eller i fall där man kan behandla hästen innan bölderna bildas.

Prognosen för kvarka är vanligtvis bra, även om det kan krävas lång konvalescenttid.

Det är viktigt att isolera de insjuknade hästarna så fort som möjligt. Det är att rekommendera att öppet informera andra hästägare och närliggande stall om utbrott av kvarka. Det handlar om en smittsam sjukdom och man behöver inte skämmas över att ha fått smittan. På detta sätt kan man begränsa antalet insjuknade hästar. Inom travsporten måste man ha stallet isolerad 20 dagar efter sista hästen har tillfrisknad från sjukdomen.

En smittsam sjukdom är svår att förebygga. Det bästa är att isolera nya hästar som kommer in stallet under 2-3 veckor. Under isoleringstiden bör hästarna bo i ett separat stall och gå i separata hagar. Detta är svårt att göra i praktiken, men i större stallar borde man ha någon form av isoleringsmöjlighet.

Det är inte möjligt att vaccinera mot kvarka i Sverige. Det finns några vacciner i marknaden men ingen av dem säljs i Sverige pga dålig effekt och kortvarig skydd.

1. Danne27 # Danne27 Skrev

• Kvarka häst

Kvarka är en smittsam sjukdom som orsakar näsflöde, feber och svullna lymfknutor. Sjukdomen orsakas av bakterie och smittas både direkt mellan hästar och indirekt via människor och utrustning.