Ställ din fråga gratis på FirstVet.se

GÅ TILL FIRSTVET

FirstVet finns som app för Iphone, Ipad och Android. Ladda ner appen i App Store eller på Google Play

Kastrering häst

Att ha en hingst innebär relativt mycket extraarbete och stora risker. Hingstar kan vara nyckfulla och även den snällaste individen kan plötsligt tända till och bli aggressiv, framförallt frampå vårkanten när stona börjar komma i brunst. Därför bör man alltid överväga att kastrera de hingstar som inte är aktuella för avel.

Hingsten kan kastreras från ca 10 månaders ålder och det finns egentligen inte någon övre åldersgräns. Man skall dock komma ihåg att det är lättare att kastrera en liten ett- eller tvååring än en fullvuxen hingst, dessutom är det inte ovanligt att den äldre hingsten behåller en del av sitt hingstbeteende efter kastrationen.

Den bästa tiden att kastrera är på hösten när det börjat bli kallt, i september/oktober, men tidig vår går också bra. Det får inte vara alltför många minusgrader eftersom detta försvårar sårläkningen och det bör inte heller vara för varmt eftersom risken för infektioner ökar kraftigt då.

Hingsten kan kastreras stående eller liggande i sin hemmiljö. Den stående operationen utförs på en kraftigt sederad (lugnad) häst och med lokalbedövning i testiklarna. Detta kräver att hästen är relativt välhanterad och att den accepterar att man tar på testiklarna även i vaket tillstånd. En hingst som är svårhanterad eller sparkbenägen kastreras säkrast (för såväl häst, veterinär som ägare) liggande, den sövs då via en kanyl som sys fast i halsvenen.

Alla hingstar som genomgår en kastration skall vara stelkrampsvaccinerade inom ett år före operationen, annars bör de få en extra vaccination i samband med operationen.

Normalt brukar jag ge den nykastrerade hingsten smärtlindrande/ antiinflammatorisk medicin i 3-5 dagar efter operationen dels för att ta bort smärtan och dels för att minska svullnaden i operationsområdet, detta miskar risken för komplikationer såsom infektioner. De flesta hästar behöver inte antibiotika i samband med operationen, men i vissa fall kan detta vara nödvändigt.

• Kvarka häst

Kvarka är en smittsam sjukdom som orsakar näsflöde, feber och svullna lymfknutor. Sjukdomen orsakas av bakterie och smittas både direkt mellan hästar och indirekt via människor och utrustning.