Ställ din fråga gratis på FirstVet.se

GÅ TILL FIRSTVET

FirstVet finns som app för Iphone, Ipad och Android. Ladda ner appen i App Store eller på Google Play

Artiklar

Inga artiklar hittades

• Varför triangelmärkning

Har ett triangelmärkt varmblod utan några symptom. Har försökt få fram orsaken till märkningen utan resultat. Inga papper, inget i veterinärhandlingar mm. Finns det andra sätt att få fram orsaken till märkningen?

Birgitta5

Av: Birgitta5

• brännmärkning

När en travhäst får sluta tävla p.g.a. en skada, brukar en veterinär brännmärka hästen för att hindra ev. nya ägare att fortsätta tävla? Har hört detta och var märker man hästen isåfall?

tuula ruuska

Av: tuula ruuska

• Försäkring Besiktning

Hej, har hittat ett sto i Danmark som är mkt intressant för mig att köpa om hon går igenom besiktning ua. Gäller en besiktning i Danmark för försäkringsbolagen i Sverige? Och är den Svenska och Danska besiktningen likvärdig? Ingår böjprov i den danska besiktningen? MVH Katrin

Katrin Lund

Av: Katrin Lund

• Shivering

Medför shivering några problem vid försäkring av häst? Den som vi funderar på att köpa är 11 år nu.

PIA  Leufstedt Nyström

Av: PIA Leufstedt Nyström

Fler frågor

• Fång häst

Fång kan ses som ett syndrom där en systemiskt påverkad individ visar karakteristiska symtom på smärta och hälta i samband med en inflammation i hovens lamellager och suldel.

• Kvarka häst

Kvarka är en smittsam sjukdom som orsakar näsflöde, feber och svullna lymfknutor. Sjukdomen orsakas av bakterie och smittas både direkt mellan hästar och indirekt via människor och utrustning.

• Att tänka på före och efter avmaskning

Det är viktigt att inte avmaska i onödan då detta kan leda till resistens hos parasiter.

• Kalv med brutet ben

Hej, eftersom det inte fanns ett val av kor, så kändes häst närmast. Det föddes igårkväll en kalv på våran gård och kalvens mamma råkade trampa kalven så illa att hans ben gick av. Så undrar lite vad ni rekommenderar att vi ska göra, ska vi avliva honom? Han är…