Innekanin ute på vinter?

Hej!

Är det okej att ta ut sin inomhuskanin under vintertid för korta promenader?

Bästa,
Julia

Hej Julia!

Generellt är det svårt att uttala sig om kaniner uppskattar promenader över huvud taget eftersom det är så mycket som kan skrämma dem, t.ex. hundar, trafik, cirkulerande rovfåglar och annat. Det är tyvärr många kaniner som skadar sig eller kommer loss och försvinner ur sina selar när de får panik.

Är du övertygad om att din kanin är trygg med att vara ute på promenader, kan du säkert ta ut den korta stunder även på vintern. Du kanske kan hoppa över de allra kallaste dagarna.

Lycka till!

Veterinären svarar om Kanin

• Hjärtat slår jätte hårt

Hej! Jag har en kanin på ca 5 månader och ända sen jag köpte henne har hennes hjärta slagit väldigt hårt, man ser hur hjärtat slår om man är nära henne och ibland slår de hårdare och snabbare beroende på situationen. Övrigt så äter och dricker hon bra och är väldigt pigg. Kan det vara något fel på hennes hjärta?

Nellie.for@hotmail.com

Av: Nellie.for@hotmail.com

• Hampa som bottenmaterial?

Hej! Jag har just sett att man kan köpa hampa och ha som bottenmaterial till kaniner och gnagare. Är det ett bottenmaterial du rekommenderar eller inte? Stort tack på förhand!

Adrienne

Av: Adrienne

• Kanin och hund

Hej! Jag är mamma i en familj som har en kanin som husdjur. Kaninen är 7 år och är lös inomhus dygnet runt. Min dotter och hennes sambo har en labrador som nu är ca 7 månader. Sedan de skaffade hunden blir det mer sällan de kommer hit och hälsar på då de inte vill lämna hunden hemma och våra kanin inte är hundvan. Hans erfarenhet av hundar sträcker sig till när grannens greyhound smitit…

Caramell16

Av: Caramell16

Fler frågor om Kanin

Forum Kanin

• Utbrott av ny form av kaningulsot

Läs om kaningulsot och den nya virusvarianten.

• Ögonsjukdomar kanin

Ögonsjukdomar på kaniner är ofta en del av andra sjukdomskomplex som bakteriella snuvor och tandsjukdomar. Vid upprepade eller allvarliga besvär bör man leta efter underliggande eller bidragande sjukdom.

• Värmeslag kanin

Sommartid är det mycket viktigt att skydda sin kanin från värmen. Värmeslag är en vanlig orsak till plötsliga dödsfall på framför allt utekaniner.

Gå till forumet om Kanin

En tjänst där våra veterinärer svarar på dina frågor om sällskapsdjur.

Fråga veterinären Fråga veterinären