Behandling av loppor

Hej!

Hej,
Tänk på att det är viktigt att artbestämma loppan hos veterinär iom. att behandling skiljer sig något mellan de olika lopparterna. Det bästa är om du går till en veterinär och får antiparasitärt medel utskrivet till era kaniner. Vad som också är viktigt att tänka på är hygienen hemma, ca. 5 % av loppopulationen bor på värddjuret men resten finns i miljön runt omkring. Det är därför viktigt att städa och tvätta allt noggrant.

Hoppas det löser sig!

Veterinären svarar om Kanin

• Kanin

Hej! Vi kastrerade vår lilla dvärgvädurs kanin för ca 3 veckor sedan. Han var då ca 5 mån. Allt har gått bra o han åt glatt redan samma dag. Såren har sett fina ut o han har varit pigg o som vanligt. Ikväll hittade vi honom död i buren utan synliga tecken på att något varit fel. Han var en utekanin. Är risken stor att det var kaningulsot eller kan det vara komplikation efter kastreringen?…

anna_lindsjö

Av: anna_lindsjö

• Behandling av loppor

Hej! Vår hund har fått loppor, hur behandlar jag våra fem kaniner förebyggande och om de skulle få loppor de oxå?

jana_eldh

Av: jana_eldh

• Äta kött från smittad kanin?

Hej. Många av mina slaktkaniner har dött av vad jag tror är rvhd2. Jag tänker nu avliva resterande, och undrar om köttet går att använda även om kaninerna bär på smittan och eventuellt uppvisar symptom? Tack på förhand

maljo

Av: maljo

Fler frågor om Kanin

Forum Kanin

• Utbrott av ny form av kaningulsot

Läs om kaningulsot och den nya virusvarianten.

• Ögonsjukdomar kanin

Ögonsjukdomar på kaniner är ofta en del av andra sjukdomskomplex som bakteriella snuvor och tandsjukdomar. Vid upprepade eller allvarliga besvär bör man leta efter underliggande eller bidragande sjukdom.

• Värmeslag kanin

Sommartid är det mycket viktigt att skydda sin kanin från värmen. Värmeslag är en vanlig orsak till plötsliga dödsfall på framför allt utekaniner.

Gå till forumet om Kanin

En tjänst där våra veterinärer svarar på dina frågor om sällskapsdjur.

Fråga veterinären Fråga veterinären
© 2022 Veterinären.nu. Allt innehåll är skyddat enligt upphovsrättslagen. Veterinären.nu drivs av Onlinevet 247 AB.