Sårvård för hund

Ta hand om din hund med rätt sårvård från FirstVet. Våra produkter är framtagna för första hjälpen - om olyckan skulle vara framme. Vårt utbud inom sårvård är utvalt av våra erfarna veterinärer, för optimal behandling i hemmet. Mindre ytliga sår hos hundar kan ibland behandlas i hemmiljön och som hundägare rekommenderas du att ha nödvändig sårvård nära till hands.

På FirstVet hittar du allt för behandling av sår och skador hos hundar, som bakteriedödande sårsprayer, manukahonung för infekterade sår, absorberande kompresser och självhäftande bandage. I vårt sortiment finns produkter från välkända varumärken som PiaPharma, Lohman Rauscher, SweVet, Trixie, Dr. Baddaky och Svenska Djurapoteket. Allt med 1-3 dagars hemleverans, fri frakt över 599 kr och fria returer.

Läs också:Sårvård för hund

Så väljer du rätt sårvård för din hund

I princip alla hundar råkar ut för sårskador då och då. När det händer är det en god idé att ha några lämpliga sårvårdsprodukter i hemmet, till exempel ett första hjälpen hund kit. Är du osäker på hur allvarligt sår din hund har ska du alltid kontakta en veterinär. Om det visar sig att såret kan behandlas i hemmet, finns många smarta produkter att ta till.

Läs också:Första hjälpen för hund

Plåstra om din hund med självhäftande bandage

För att skydda och läka sår har vi självhäftande bandage, som inte klibbar fast mot hundens päls. Självhäftande bandage för hund är bra för omplåstring av sår, och kommer i många olika färger och mönster. Här finns även bandage med bitter smak, för att motverka att hunden biter eller slickar på såret. Tänkt på att när du lindar bandaget är det viktigt att inte trycka för hårt, för att undvika tryckskador.

Ett annat bra alternativ för sårvård är kompress för hund, som tagits fram för infekterade och vätskande sår i varierande storlek. Med en kompress för sårläkning binds bakterier och svamp till kompressens yta, vilket minskar mängden i såret – som snabbare kan läka.

Motverka svamp och bakterier i sår med AntiSept

Om hunden behöver ytterligare vård mot bakterier och svampar, kan AntiSept för hund vara ett bra alternativ. AntiSept är en sårspray som innehåller ämnet klorhexidinglukonat, för effektiv borttagning av bakterier och svamp. AntiSept doseras genom daglig sprayning på skrubbsår och liknande tills såret har läkt. Smuts och annat ska försiktigt plockas bort från såret, varpå AntiSept sprayas direkt på området.

Sår som kan behandlas hemma

För att upptäcka mindre sår på hunden rekommenderas att gå igenom dess hud och tassar dagligen. När det gäller mindre, ytliga sår som inte uppstått vid känsliga delar på kroppen, som vid leder och ögonlock, kan behandlingen i vissa fall ske i hemmet. Det kan exempelvis handla om mindre, ytligt bitsår utan djupa sårfickor, ytliga skärsår (mindre än någon cm långa och mindre än några mm djupa), bulor/små sår efter fästingar och ytliga sticksår. Om det är svårt att bedöma hur djupt sticksåret är, bör du kontakta en veterinär - boka tid för hjälp med en första bedömning av ditt djur här

Manukahonung
LäkemdelsverketKlarnaVISAMasterCardPostnordBudbeeBankID

Med FirstVet flyttar veterinärkliniken, djurbutiken och apoteket in i mobilen. Få snabba råd, trygg vård och rätt prylar – varje dag, året om. Videosamtal till FirstVet ingår utan extra kostnad i många djurförsäkringar och du kan enkelt klicka hem produkterna som veterinären rekommenderar, alltid med snabb hemleverans.

FirstVet AB (559047-9894)

Strandvägen 47 5tr, 114 56 Stockholm

Klicka här för att kontrollera att webbplatsen är lagligKlicka här för att kontrollera att webbplatsen är laglig

FirstVet Apotek är ett apotek med tillstånd från Läkemedelsverket och tillhandahåller samtliga läkemedelsprodukter på denna webbplats. Övriga produkter tillhandahålls av FirstVet utanför apotekstillståndet.

apotek logoapotek logo