Vattensvans hos hund

Vattensvans

Hundar som gillar att bada eller är ute länge i kallt eller regnigt väder kan ibland drabbas av något som kallas för vattensvans. “Frozen tail”, “water tail” eller “wet tail” är andra namn på detta tillstånd. Läs mer om symptom, diagnos och behandling av vattensvans hos hund här!

Är du orolig för ditt djur?

Boka en videokonsultation med en erfaren veterinär inom några minuter.

• Ingår i de flesta djurförsäkringar
  • Öppet alla dagar - 06.00 - 02.00
  • Råd, behandling eller lokal remiss

Vattensvans är relativt vanligt under sommarmånaderna då många hundar spenderar mycket tid i vatten. Vattensvans är relativt vanligt hos retriever, spaniel och andra hundar som gillar vatten, men alla typer av hundar kan drabbas.

Man har inte lyckats fastställa exakt orsak till varför hundar drabbas av vattensvans. Orsaken är troligen en inflammation kring nerverna eller musklerna i svansroten som uppstår när bakdelen blivit för kall.

Symtom på vattensvans

Svansen hänger rakt ned, som förlamad. Hunden kan ha mycket ont och vara rädd om sin bakdel. Ofta vill den ogärna sitta ned och vill heller inte att man rör vid svansroten. Tikar kan få svårt att kissa då de inte kan vika undan svansen som vanligt, och vissa hundar kan få svårt att bajsa pga smärtan i svansen. Hunden kan även bli lite låg och äta sämre.

Man brukar misstänka vattensvans om man vet med sig att hunden blivit blöt och kall om sin bakdel. Det är dock bra att utesluta andra möjliga orsaker till symtomen som tex skada på ländrygg och svans, eller neurologiska orsaker. En veterinär kan göra en neurologisk undersökning eller ta en röntgenbild för att utesluta dessa.

Tillståndet går vanligen över av sig självt inom några dagar, i vissa fall kan det ta upp till en vecka. Låt hunden vila och håll den varm och torr. Har hunden mycket ont bör man kontakta veterinär, den kan behöva smärtlindrande och antiinflammatorisk medicin. Kontakta också veterinär om tillståndet inte gått över på några dagar, eftersom andra sjukdomar/skador i ryggslutet då behöver uteslutas.

Så kan du förebygga vattensvans

Detta kan du själv göra för att förebygga vattensvans:

• Torka hunden ordentligt torr om den badat i kallt vatten eller varit ute länge i kallt regn.
  • Håll hunden varm och torr, sätt gärna ett värmande täcke på hunden om den blivit nedkyld.

Fler artiklar om hund

Hos oss får du råd, behandling eller remiss genom videosamtal

Är du orolig för ditt djur ska du alltid ta kontakt med en veterinär. Här kan du enkelt boka ett videosamtal med en erfaren veterinär på FirstVet för att snabbt få hjälp med en första bedömning av ditt djur.

Boka tid
  • Ingår i de flesta djurförsäkringar Ingår i de flesta djurförsäkringar
  • Öppet alla dagar 06:00 - 02:00 Öppet alla dagar 06:00 - 02:00
  • Råd, behandling eller remiss Råd, behandling eller remiss