Vad ska valpen äta?

Puppy eating

Det finns väldigt många åsikter om vad som är bra och dåligt för hundar att äta. En del säger att det är dåligt med torrfoder, andra att färskfoder kan vara farligt för hunden. Här går vår veterinär Elin Lindell igenom de olika alternativen som finns och vad hon anses vara bäst utifrån den aktuella forskning som finns.

Är du orolig för ditt djur?

Boka en videokonsultation med en erfaren veterinär inom några minuter.

• Ingår i de flesta djurförsäkringar
  • Öppet alla dagar - 06.00 - 02.00
  • Råd, behandling eller lokal remiss

Tyvärr är det så att det i nuläget inte finns tillräckligt mycket kunskap om vad som är det optimala för valpar och vuxna hundar att äta. Intensiv forskning pågår. Eftersom det inte finns någon helt samstämmig information inom området så innebär det att man kan få olika rekommendationer beroende på vem man frågar, och veterinärer tycker också olika i frågan. Jag vill därför poängtera att den rekommendation som ges nedan är baserad på den information som jag känner till, det är således ingen absolut sanning.

Storvuxna valpar

När det gäller valpar av storvuxen typ (mer än ca. 20–25 kg som vuxenvikt) så rekommenderar jag starkt att man ger valpfoder (torrt eller blött) för storvuxna hundar från något av de större fodertillverkarna (personligen brukar jag rekommendera något av de märkena som också tillverkar veterinärfoder, eftersom jag vet att deras foder är testade för att fungera för storvuxna valpar och har stor chans att hålla hög och jämn kvalitet). Man vet att valpar av storvuxen typ är mer känsliga för tillväxtproblem, därav den här rekommendationen.

Näringslära

Om man inte vill ge foder från någon av de större fodertillverkarna, så tycker jag att man ska vara väldigt väl insatt näringslära och vilka mängder som rekommenderas av t.ex. kalcium och fosfor etc. Värt att veta är att för storvuxna valpar rekommenderas det att kvoten kalcium/fosfor ligger på ca 1,2 till 1,3, för att inte riskera att valpen får problem med leder och skelett till följd av utfodringen (det absoluta innehållet av kalcium i fodret spelar dock också roll). Det är väldigt viktigt att hålla valpar av storvuxna raser slanka under uppväxten, eftersom man vet att övervikt ökar risken för led och skelettproblem. Det är faktiskt till och med så att man rekommenderar att den storvuxna valpen hellre är lite mager än att den har lite överhull, just för att minska risken för tillväxtrelaterade problem.

När hunden blivit ca. 12 månader gammal är det inte lika kinkigt med foder, (då klarar hunden av att t.ex. bajsa ut eventuellt överskott av kalcium istället för att det påverkar skelettuppbyggnaden), och om man vill ge annat foder än det från de lite större foderföretagen så går det bra att byta då.

Om valpen får ett fullfoder så får man inte ge tillskott med kalcium, det riskerar att ge problem med leder och skelett!

Spannmål

När det gäller hundar och spannmål så finns det i nuläget inte belägg för att spannmål skulle orsaka sjukdom eller allergi hos hundar. Under de sista åren har man dock upptäckt flera fall av hjärtsjukdomen DCM (dilaterad cardiomyopati) hos hundraser som normalt inte brukar drabbas av sjukdomen. Man vet sedan tidigare att taurin-brist kan leda till DCM, men inte alla hundar som drabbats har haft brist på taurin. Gemensam nämnare har många gånger varit att hunden fått det som kallas ”grain-free”-foder, dvs foder utan sädesslag, samt foder som innehöll stora mängder grönsaker/frukt, och/eller exotiska proteinkällor. Det är dock viktigt att veta att man har sett DCM-fall även hos hundar som äter foder med spannmål, då har fodret ofta en stor del grönsaksinnehåll/frukt, exotiska proteinkällor och högt fiberinnehåll. Man vet ännu inte exakt vad det är som orsakar hjärtsjukdomen, men man misstänker att det är en kombination av flera olika saker (ökad risk via arv, fodrets sammansättning) som gör att en del hundar drabbas.

Färskfoder, BARF och hemkokt mat

När det gäller färskfoder, BARF eller hemkokt mat, så är det väldigt viktigt att ha koll på innehållet och stämma av mot aktuell näringsnorm för hundar. Om man ger färskfoder eller BARF till sin valp bör man vara medveten om att maten är rå, och att den kan innehålla bakterier som kan göra oss människor sjuka (och ibland även hunden), har man småbarn hemma så behöver man se till att barnet inte kommer åt att äta på hundens mat. Om valpen av någon anledning behöver äta antibiotika så rekommenderas att låta bli att ge färskfoder under den perioden. Detta eftersom man vet att vissa typer av färskfoder kan innehålla resistenta bakterier, och man vet i nuläget inte om de skulle kunna växa till när hundens vanliga bakterieflora blir nedsatt av antibiotikabehandlingen. Personligen avråder jag ifrån att ge rå kyckling, ffa. om den inte kommer från Norden (kycklingkött som kommer från utanför Norden har större risk att innehålla Salmonellabakterier som både man själv och hunden kan bli väldigt sjuk av).

Som sagt, det finns väldigt lite säker information om vad hundar egentligen mår allra bäst av att äta, och det varierar från individ till individ, förhoppningsvis kommer det mer info i ämnet inom några år!

Fler artiklar om hund

Hos oss får du råd, behandling eller remiss genom videosamtal

Är du orolig för ditt djur ska du alltid ta kontakt med en veterinär. Här kan du enkelt boka ett videosamtal med en erfaren veterinär på FirstVet för att snabbt få hjälp med en första bedömning av ditt djur.

Boka tid
  • Ingår i de flesta djurförsäkringar Ingår i de flesta djurförsäkringar
  • Öppet alla dagar 06:00 - 02:00 Öppet alla dagar 06:00 - 02:00
  • Råd, behandling eller remiss Råd, behandling eller remiss