Kräkning och diarré hos hund

Dog at home2

Kräkning och/eller diarré är en av de vanligaste anledningarna till att hundägaren söker hjälp hos veterinär. Här kan du läsa mer om vanliga orsaker till diarré och kräkning, vad du kan göra själv hemma om hunden drabbas och när det är dags att kontakta veterinär!

Är du orolig för ditt djur?

Boka en videokonsultation med en erfaren veterinär inom några minuter.

• Ingår i de flesta djurförsäkringar
  • Öppet alla dagar - 06.00 - 02.00
  • Råd, behandling eller lokal remiss

Varför drabbas hunden av kräkning och diarré?

Anledningen till kräkning och diarré är ofta att magen och/eller tarmarna har blivit irriterade eller inflammerade av någon orsak. Vanliga orsaker är t .ex. vissa virus (jämför med människans magsjuka) eller att hunden har ätit något olämpligt. Andra orsaker kan vara att hunden ätit något föremål som orsakar stopp i tarmen. Vissa typer av inälvsparasiter, förgiftningar, infektion med parvovirus, inflammation i bukspottkörteln, plötsliga foderbyten, biverkan vid medicinering, eller inflammatorisk mag- och tarmsjukdom kan också vara möjliga orsaker. En del hundar kan även bli dåliga i magen när de blir stressade.

Beroende på symptom kan det bli aktuellt att ta blodprov samt röntga eller göra ultraljud på hunden. Om man inte hittar någon uppenbar bakomliggande orsak och hunden blir bra av den symptomatiska behandlingen funderar man ofta inte så mycket över anledningen. Om hunden däremot får återkommande problem eller inte svarar på symptomatisk behandling behöver man utreda orsaken till problemen.

När bör man kontakta en veterinär?

Det finns några tumregler för när det är dags att uppsöka veterinär:

• Om hunden har blod i kräkningen
  • Om hunden har mycket eller mörkt blod i avföringen
  • Om hunden är väldigt trött
  • Om hunden inte vill dricka eller äta alls
  • Om hunden kräks flera gånger i timmen trots svält
  • Om hunden inte får behålla vatten
  • Om man vet att hunden svalt något som skulle kunna orsaka stopp i tarmen
  • Om hunden har tydligt ont i magen eller om magen verkar svullen
  • Om hunden inte mår bättre trots att man behandlat med skonsam kost och snälla bakterier i 3–4 dagar hemma. Unga valpar och gamla hundar bör ofta söka hjälp tidigare – kontakta veterinär och rådfråga om du har en valp eller en gammal hund.

Om man är osäker är det alltid bäst att rådfråga veterinär! Här kan du boka ett videosamtal hos oss på FirstVet för att få en första bedömning av din hund.

Behandling av kräkning och diarré hemma

Om hunden är pigg, glad och det inte är blod i diarrén eller kräkningarna kan man ofta börja med att behandla hemma. Det kan dock vara en god idé att först kontakta en veterinär för att rådfråga om hur man ska gå tillväga med just sitt djur.

• Skonsam kost i små portioner. När hunden varit helt bra i magen under ett par dagar kan man gradvis gå över till vanlig hundmat igen.
  • Tillskott med snälla bakterier
  • Låt hunden ta det lugnare än vanligt, korta koppelpromenader och undvika lek och bus. Låt inte din hund träffa några andra hundar under tiden som den är dålig i magen
  • Som tumregel kan det vara bra att känna till att en hund behöver få i sig ca 0,5 dl vätska per kg kroppsvikt och dygn, vilket innebär ca 5 dl för en hund som väger 10 kg (om hunden kräks och har diarré behöver den betydligt mer).

Välkommen att boka ett videosamtal med veterinär hos FirstVet om du vill ha hjälp med en bedömning och mer detaljerade behandlingsråd för just ditt djur.

Behandling av kräkning och diarré hos veterinären

Veterinären försöker anpassa behandlingen efter hur sjuk hunden är, samt om det t.ex. finns misstanke om att hunden kan ha svalt något olämpligt föremål som kan sitta fast.

Veterinären kan t.ex. vilja ta blodprov för att kontrollera röda och vita blodkroppar, om inre organ är påverkade samt kontrollera hur hundens elektrolytbalans (natrium, kalium, klorid) ser ut för att kunna ge så bra vård som möjligt.
Röntgenundersökning och/eller ultraljud kan också vara befogat om hunden till exempel har ont i magen, om man misstänker att den har svalt något olämpligt föremål eller om veterinären känner något misstänkt när hen känner på hundens mage.

Om man hittar någon uppenbar bakomliggande orsak till besvären behandlas orsaken. Annars brukar man ge så kallad symptomatisk behandling, vilket innebär att man behandlar med dropp, skonsam kost i små portioner, illamåendedämpande medicin, smärtlindrande medicin (om hunden har ont i magen) samt tillskott med snälla bakterier.

Nu för tiden vet man att det sällan finns anledning att ge antibiotika till hundar med kräkning och diarré, om de t.ex. inte har tecken på blodförgiftning.

Kan man göra något för att förebygga att hunden får diarré och kräkning?

• Undvika att ge hunden väldigt salta, kryddade eller feta matrester.
  • Vänja hunden gradvis till nya maten vid foderbyten. Låt det ta minst 7 dagar från det att man börjar blanda in nya maten till dess att du endast ger nya maten.
  • Om man vet med sig att hunden kommer att utsättas för stress eller behöver behandlas med antibiotika kan man ge tillskott med snälla bakterier, för att minska risken för magproblem.
  • Om hunden har återkommande episoder med kräkningar och/eller diarré är det klokt att boka tid till mag- och tarmintresserad veterinär. Återkommande magproblem kan vara tecken på bakomliggande sjukdom som behöver behandlas.
  • Det kan vara klokt att vara förberedd om hunden skulle få problem med magen, dvs. se till att ha tillskott med snälla bakterier och skonkost hemma, samt gärna elektrolytpulver som man kan blanda med vatten.
  • Om man vet att hunden tycker om att äta bajs, eller har tillgång till att äta döda djur ute, kan det vara klokt att regelbundet skicka in avföringsprov och se om man behöver avmaska. I FirstVet's e-handel finns färdiga kit för avföringsprov med analys utförd av SVA (Statens veterinärmedicinska anstalt).
  • Vaccinera hunden mot valpsjuka och parvovirus.

Fler artiklar om hund

Hos oss får du råd, behandling eller remiss genom videosamtal

Är du orolig för ditt djur ska du alltid ta kontakt med en veterinär. Här kan du enkelt boka ett videosamtal med en erfaren veterinär på FirstVet för att snabbt få hjälp med en första bedömning av ditt djur.

Boka tid
  • Ingår i de flesta djurförsäkringar Ingår i de flesta djurförsäkringar
  • Öppet alla dagar 06:00 - 02:00 Öppet alla dagar 06:00 - 02:00
  • Råd, behandling eller remiss Råd, behandling eller remiss