Valack som diar

Hej.

Jag har ett sto som går med föl. Stoet är 4 år och fölet är 5 månader. De går i flock med både ston och valackar. För några dagar sedan kom en ny 5-årig valack till hagen. Verkar vara väldigt ranglåg och Glimma (stoet) har varit väldigt aggressiv mot honom. Idag däremot så har vi sett honom dia Glimma flertal gånger!! Absolut inte OK eftersom Glimma är smal nog som hon är…Hon tillåter honom att dia.
Jag har aldrig hört om något liknande förrut. Vad kan det bero på att han diar?
Förra ägaren säger att han avvandes vid 6 månader och kastrerades vid 1,5 år.

MVH
Linda

Hej, jag har aldrig hört talas om en valack i den åldern som diar! Det är inte helt  normalt som du förstår, och Ni måste skilja dem åt.
Mvh Tove

Veterinären svarar om Häst

• Beteendeförändring hos äldre häst

Hej! Vi har en fjording (Juna), född 1991 som vi ägt väldigt länge, 10-12 år ungefär. Hon har i alla år skött sig exemplariskt i ridning, körning och hantering utan problem. Men de senaste månaderna har hon blivit extremt knepig att ha med att göra. Det första lustiga vi märkte av var när vår falabellahingst råkade smita in i stohagen (vi var där och kunde avbryta det hela i god tid). Då sparkade hon som…

KarinJansson

Av: KarinJansson

• stegrar sig

Hej, min häst som är en sjuårig hingst, stegrar sig och "pratar" så fort det kommer andra hästar i närheten. Nu undrar jag om det finns något man kan göra för att förebygga det beteendet? "Prata" kommer han troligtvis alltid göra men finns den något smart knep för att få bort stegringarna eller har han ont?

Puzllo

Av: Puzllo

• Vaccinationer

Hej, Under hela tiden man har hästen, vad bör den vaccineras mot och vad bör man kolla upp och hur ofta? (T.ex. Stelkramp vart tredje år, sko om var sjätte vecka osv ) Tacksam för svar! /Emelie

Emeliema

Av: Emeliema

Fler frågor om Häst

• Kvarka häst

Kvarka är en smittsam sjukdom som orsakar näsflöde, feber och svullna lymfknutor. Sjukdomen orsakas av bakterie och smittas både direkt mellan hästar och indirekt via människor och utrustning.

En tjänst där våra veterinärer svarar på dina frågor om sällskapsdjur.

Fråga veterinären Fråga veterinären