Vaccination

Hej,

Den viktigaste vaccination är stelkrampsvaccination. Alla hästar borde vara vaccinerade mot stelkramp. Vanligen vaccinerar man mot hästinfluensa och stelkramp, det är en kombinationsvaccin så bara en spruta behövs. Då hästen har inte vaccinerats tidigare, måste han få två doser med 21-92 dagars mellanrum och därefter årligen.

Om han får hösilage eller ensilage, är det bra att vaccinera mot botulism. Då behövs 3 vaccinationer med ca 4 veckors mellanrum och sedan en årlig vaccination.

Lycka till med din nya häst!

Veterinären svarar om Häst

• Vaccination

Om man inte tävla hur ofta måste man vaccinera om häst mot influensa efter komplett grundvaccination, alltså bara för hästens skydd?

Mari-ed

Av: Mari-ed

• Vaccination

Hej! Jag ska få hem en häst i februari som aldrig har blivit vaccinerad och hon är nio år gammal. Jag hade tänkt vaccinera henne innan hon kommer hem men vad ska hon vaccineras mot osv? Och går det att vaccinera henne mot allt som behövs även fast hon är så gammal? Och vad kommer priset ungefär ligga på när man börjar vaccinationen från början så?

carrozitas

Av: carrozitas

• Reaktion av Botulism vaccinet?

Hej! Förra hösten vaccinerade jag min halvblods-häst mot botulism (han var då 2 år), samtidigt fick han även stelkramp samt influensa. Han blev grundvaccinerad mot alla dessa när han var 1 år. När veterinären åkt så fick han stå inne en timme så han i lugn och ro fick äta upp sitt kraftfoder innan vi släppte ut honom. När vi släppte ut honom så var han väldigt slö och i hagen så hade han svårt…

mathilda_hult

Av: mathilda_hult

Fler frågor om Häst

• Kvarka häst

Kvarka är en smittsam sjukdom som orsakar näsflöde, feber och svullna lymfknutor. Sjukdomen orsakas av bakterie och smittas både direkt mellan hästar och indirekt via människor och utrustning.

En tjänst där våra veterinärer svarar på dina frågor om sällskapsdjur.

Fråga veterinären Fråga veterinären