Ställ din fråga gratis på FirstVet.se

GÅ TILL FIRSTVET

FirstVet finns som app för Iphone, Ipad och Android. Ladda ner appen i App Store eller på Google Play

Snarkande ljud

Vad kan detta vara?

Hej,

Troligen kommer ljudet från svalget. Om man vill undersöka detta ska man göra endoskopi av övre luftvägarna. Om detta inte påverkar hästen i arbete och han inte hostar eller får näsflöde, behöver man inte åtgärna ljudet.

Veterinären svarar om Häst

• Hosta

Jag har en häst som lider av någon typ av hosta. Ingen feber, men något dålig aptit och hostar mer vid igångsättning i trav och galopp. Står inne i ett stall som är ganska gammalt och slitet, går ute ca 6-8h om dagen om vädret tillåter. Vad kan det vara? Googlat runt lite och symptomerna liknar bronkit. Något man ska undersöka på klinik?

Alomirios

Av: Alomirios

• Snarkande ljud

Min häst får ett snarkliknande ljud bara när hon håller huvudet nere på marken och typ betar/äter hö från marken. När hon tar upp huvudet så försvinner detta ljud Ljudet framkommer inte vid ansträngning utan enbart när hon sänker huvudet till marken. Vad kan detta vara?

Kicki123

Av: Kicki123

• Flåsande äldre häst

Hej! Mitt gamla sto på 23 år har alltid haft bra fysik, vi har flyttat från skåne till Kungsbacka och där är naturen lite annorlunda. Hon flåsar jättemycket i backarna och jag blir orolig för hon har aldrig flåsat så högljutt och mycket innan. Vad kan detta bero på och hur mycket kan jag våga be henne om? Hon har även sen ett år tillbaka börjat hosta litegrann i början av passen, men det går…

Chamira

Av: Chamira

Fler frågor om Häst

• Kvarka häst

Kvarka är en smittsam sjukdom som orsakar näsflöde, feber och svullna lymfknutor. Sjukdomen orsakas av bakterie och smittas både direkt mellan hästar och indirekt via människor och utrustning.

En tjänst där våra veterinärer svarar på dina frågor om sällskapsdjur.

Fråga veterinären Fråga veterinären