Shivering

Medför shivering några problem vid försäkring av häst? Den som vi funderar på att köpa är 11 år nu.

Hej!
En försäkring gäller aldrig för någonting som funnits innan försäkringen tecknas.
Det innebär att om ni skulle byta bolag från det hästen är försäkrad i nu eller om hästen tidigare är oförsäkrad skulle försäkringen inte gälla för problemen hästen redan har.
Innan du köper hästen skulle jag rekommendera dig att be att få tillgång till hästens veterinärjournaler och sända dem till det bolag du tänker använda och be om ett förhandsbesked om eventuella undantag.
Vänliga hälsningar
Jenny Stenberg

Veterinären svarar om Häst

• Varför triangelmärkning

Har ett triangelmärkt varmblod utan några symptom. Har försökt få fram orsaken till märkningen utan resultat. Inga papper, inget i veterinärhandlingar mm. Finns det andra sätt att få fram orsaken till märkningen?

Birgitta5

Av: Birgitta5

• brännmärkning

När en travhäst får sluta tävla p.g.a. en skada, brukar en veterinär brännmärka hästen för att hindra ev. nya ägare att fortsätta tävla? Har hört detta och var märker man hästen isåfall?

tuula ruuska

Av: tuula ruuska

• Försäkring Besiktning

Hej, har hittat ett sto i Danmark som är mkt intressant för mig att köpa om hon går igenom besiktning ua. Gäller en besiktning i Danmark för försäkringsbolagen i Sverige? Och är den Svenska och Danska besiktningen likvärdig? Ingår böjprov i den danska besiktningen? MVH Katrin

Katrin Lund

Av: Katrin Lund

Fler frågor om Häst

• Kvarka häst

Kvarka är en smittsam sjukdom som orsakar näsflöde, feber och svullna lymfknutor. Sjukdomen orsakas av bakterie och smittas både direkt mellan hästar och indirekt via människor och utrustning.

En tjänst där våra veterinärer svarar på dina frågor om sällskapsdjur.

Fråga veterinären Fråga veterinären