Dags o ta avsked?

Hej har en skimmel nu 22 år gammal som har hela rumpan samt svans roten full med tumörer.  Har haft i flera år men nu är ng jätte stora och man märker han mår inte jätte bra. Ska jag ställa in mig på att ta bort han?  O vilket sätt är bäst för han?

Hej,

Det är alltid en mycket svår fråga att svara när det är dags att ta bort sin häst. Generellt kan man säga att så länge hästen kan bajsa normalt är det ingen större problem med melanomerna runt svansroten. De kan i sällsynta fall skicka metastaser och hästen kan bli allmänt sjuk. Om du som ägare upplever att hästen inte mår bra, kan du be en veterinär göra en koll och ta blodprover för att kolla om något är på tok. Man ska inte heller underskatta den känslan man har som hästägare. Ägaren känner sin häst och kan upptäcka att den inte mår toppen mycket tidigt.

Veterinären svarar om Häst

• Melanom

Hej jag ska köpa ett c-ponny sto hon har en melanom precis där sadelgjorden ska sitta är det något som kommer störa henne är det värt att köpa henne ?

Moakarlsson02

Av: Moakarlsson02

• Lymfosarkom häst

Vad är symtomen på lymfosarkom/ malignt lymfom (leukos).Hur vanligt är det? Lider hästen

helen_johansson

Av: helen_johansson

• Dags o ta avsked?

Hej har en skimmel nu 22 år gammal som har hela rumpan samt svans roten full med tumörer. Har haft i flera år men nu är ng jätte stora och man märker han mår inte jätte bra. Ska jag ställa in mig på att ta bort han? O vilket sätt är bäst för han?

emma_thörnberg

Av: emma_thörnberg

Fler frågor om Häst

• Kvarka häst

Kvarka är en smittsam sjukdom som orsakar näsflöde, feber och svullna lymfknutor. Sjukdomen orsakas av bakterie och smittas både direkt mellan hästar och indirekt via människor och utrustning.

En tjänst där våra veterinärer svarar på dina frågor om sällskapsdjur.

Fråga veterinären Fråga veterinären