Veterinären.nu – Sveriges ledande hälsoportal för sällskapsdjur
× Stäng

Frågelådan är
flyttad till FirstVet.

Ställ din fråga eller boka videosamtal på FirstVet.se

Gå till FirstVet

FirstVet finns som app för iPhone, iPad och Android. Ladda ner appen i App Store eller på Google Play

Annons
  1. Marianne Tornvall #1 Marianne Tornvall (uppdaterad: )

Artikel: Skötselråd landsköldpadda

Lansköldpaddor är tysta, behagliga djur som lämpar sig väl för pälsallergiker. Det är dock mycket viktigt att noga ta reda på hur de lever i det vilda och hur de ska skötas i fångenskap.

Det här är en artikel, läs artikeln
  2. Sussi67 # Sussi67 svarade

tack för länken med den har jag redan läst innan ni skickade den
    men jag vart ingen klokare för det vad det gäller mat för dom.
    det jag var ute efter är vad kan man ge den på vintern.

jag vill veta vad heter sallader man kan ge för vissa sallader var ju inte bra för dom o,s,v
    men jag får väl söka vidare och hoppas jag har tur att hitta namnen på vad man kan ge dom för mat och sallad.

3. peter_andersson # peter_andersson svarade

Hej! Ett bra och informativt skötselråd. Men jag vill bara påpeka att man dvalar inte Morisk sköldpadda ( Testudo graeca) Däremot så dvalar man Turkisk landsköldpadda (Testudo graeca ibera) . 

/Peter

4. Birgitta Hedberg # Birgitta Hedberg svarade

Hej! Vi har en landsköldpadda sedan 35 år tillbaka. Den har aldrig varit vegetarian trots att den haft tillgång till vegetarisk kost. Den har i stort sett levt på rå köttfärs i hela sitt liv. Vi har försökt med allt. Den är ute på dagarna hela somrarna och går fritt i trädgården med ett snöre fastsatt med tejp på ryggen. Jag tycker att den har en utväxt mellan ögonen på huvudet. Vad kan det vara?

Inlägg 1-4 av 4

Forum Reptil

• Skötselråd orm

Ormen är den reptil som hållits längst som sällskapsdjur. Det finns många olika typer av ormar och det är viktigt att informera sig om skötsel av just den art man har. Felaktig skötsel leder till stress och sjukdomar.

• Förstoppning sköldpadda

Förstoppning kan bero på att sköldpaddan äter av bottensubstratet. Det är därför viktigt att ha uppsikt över djuret och byta underlag om sköldpaddan äter för mycket.

• Möte med kallblodiga varelser

Hur mycket kunskap har Sveriges veterinärer om reptiler?

Gå till forumet om Reptil
© 2023 Veterinären.nu. Allt innehåll är skyddat enligt upphovsrättslagen. Veterinären.nu drivs av Onlinevet 247 AB.