Veterinären.nu – Sveriges ledande hälsoportal för sällskapsdjur
× Stäng

Frågelådan är
flyttad till FirstVet.

Ställ din fråga eller boka videosamtal på FirstVet.se

Gå till FirstVet

FirstVet finns som app för iPhone, iPad och Android. Ladda ner appen i App Store eller på Google Play

Annons
  1. Loremipsum #1 Loremipsum

Intyg för tunisisk landsköldpadda?

Jag och min sambo adopterade våran Tunisiska landsköldpadda för 4 år sedan. Ägarna som hade honom då trodde han var 15 år, så nu är han 19 vad vi tror.

Vi har tänkt att gå till en veterinär med han bara för att kolla så allt ser bra ut och med hjälp för att klippa klorna. Han är pigg och äter väldigt bra!
    Skalet ser bra ut och han är gärna med där det händer grejer.

Frågan nu är, behöver vi ha något intyg på honom? Det var ett stort olagligt intag av dessa sköldpaddor då när han kom till Sverige vad vi tror. Han har aldrig blivit såld och vi adopterade enbart. Om man behöver ett intyg, vart kan man få detta? Finns det en risk att någon tar honom ifrån oss?

Han är en kär familjemedlem som vi kommer behålla och han kommer nog att överleva oss alla :) Kommer aldrig att sälja honom vilket man inte får om jag har förstått det rätt?

Inlägg 1-1 av 1

Forum Reptil

• Skötselråd orm

Ormen är den reptil som hållits längst som sällskapsdjur. Det finns många olika typer av ormar och det är viktigt att informera sig om skötsel av just den art man har. Felaktig skötsel leder till stress och sjukdomar.

• Förstoppning sköldpadda

Förstoppning kan bero på att sköldpaddan äter av bottensubstratet. Det är därför viktigt att ha uppsikt över djuret och byta underlag om sköldpaddan äter för mycket.

• Möte med kallblodiga varelser

Hur mycket kunskap har Sveriges veterinärer om reptiler?

Gå till forumet om Reptil
© 2022 Veterinären.nu. Allt innehåll är skyddat enligt upphovsrättslagen. Veterinären.nu drivs av Onlinevet 247 AB.
Annons