Veterinären.nu – Sveriges ledande hälsoportal för sällskapsdjur
× Stäng

Frågelådan är
flyttad till FirstVet.

Ställ din fråga eller boka videosamtal på FirstVet.se

Gå till FirstVet

FirstVet finns som app för iPhone, iPad och Android. Ladda ner appen i App Store eller på Google Play

Annons
  1. kungspyton18 #1 kungspyton18 (uppdaterad: )

Kungspyton matvägrar

Hejsan jag är en tjej på 18år och haft min Kungspyton i lite mer än 6år. Det är så att hon inte har ätit nu på två nästan tre veckor och hon fick ett nytt terrarium nyligen men har endast ätit en gång där emellan. Kan det bero på att hon anpassar sig till sitt nya stora terrarie och det är därför hon inte äter? Hon visar inga tecken på att hon skall ömsa snart och dricker vatten dagligen samt rör på sig otroligt mycket nattetid och på dagen flyttar hon runt sig på två ställen för att reglera sin temperatur.

I hennes för lilla terrarie kunde hon äta två fullvuxna möss två ggr i veckan. Men nu i hennes nya som är 150cm långt har jag testat med cerilla tror jag det heter(ser nästan ut som råtta kroppsmässigt men mer som en mus till ansiktet) vid flera tillfällen hon vägrar dessa men även testat mössen hon ätit de senaste åren och hon börjar strunta i somliga av dessa med. Hon har även inte avgett avföring på dessa två nästan tre veckor!

Så efter en hur lång tid ska man oroa sig för sin kära orm inte har ätit? och vad skall man göra då för att få den att äta, helst är levande möss inte ett alternativ eftersom jag är studerande och har svårt att köpa levande möss varje gång det är matningsdax, samt denna sorten sägs ju vara kräsen och inte vill återgå till fryst när de väl smakat levande samt skador kan tillkomma pga musen.

2. MikotoMinagi # MikotoMinagi svarade

Hej! Du har faktiskt inget att vara orolig över! :) Kungspyton har en tendens att matvägra under hela vintern ända till mars. Dels för att det blir kallare ute och dels för att det är parningstid just nu.
    Ormar kan klara sig utan man upp till ett år ibland längre, Jag har själv två kungspyton, ena är åtta år och har matvägrat i fyra månader nu. Då har han bara avgett avföring en gång i dessa fyra månader.
    I hennes terrarium, har du något ställe hon kan gömma sig på? Kungspyton blir väldigt oroliga om de inte har något ställe att gömma sig i. Men det är bara att ta det lugnt, om hon inte har börjat äta i mars så kan du ta med henne till vetrinären eller tvångsmata henne. :)

3. rencore # rencore svarade

Är det inte lite ofta att mata orm 2 gånger i veckan? Man kanske gör lite som man vill :) och beror kanske på vad för orm man har? själv ger jag min pyton 2 gånger / månad.

4. Rept # Rept svarade

Vet att detta är en gammal tråd, men svarar iallafall! Kungspyton (Python regius) är rätt så kända för att matvägra, vilket dem brukar göra upp i flera månader! Det är absolut inget att oroa sig för, om inte ormen börjar smalna av. Så länge ormen har kvar det normala hullet är det ingen fara. Om du dock vill att hon ska börja käka igen/om hon börjar smalna av, innan du tvångsmatar henne, testa att krossa huvudet på foderdjuret. Det brukar nästan alltid funka att matvägrande ormar käkar då :)

#rencore En kungspyton på 6 år som får 2 st möss varje vecka är inte så jättemycket.. Det beror på hur stora bytena är, hur ofta man ska ge. Skulle dock ge en kungspyton på 6 år en lagomstor råtta varannan vecka istället :)

Inlägg 1-4 av 4

Forum Reptil

• Skötselråd orm

Ormen är den reptil som hållits längst som sällskapsdjur. Det finns många olika typer av ormar och det är viktigt att informera sig om skötsel av just den art man har. Felaktig skötsel leder till stress och sjukdomar.

• Förstoppning sköldpadda

Förstoppning kan bero på att sköldpaddan äter av bottensubstratet. Det är därför viktigt att ha uppsikt över djuret och byta underlag om sköldpaddan äter för mycket.

• Möte med kallblodiga varelser

Hur mycket kunskap har Sveriges veterinärer om reptiler?

Gå till forumet om Reptil
© 2022 Veterinären.nu. Allt innehåll är skyddat enligt upphovsrättslagen. Veterinären.nu drivs av Onlinevet 247 AB.
Annons