Veterinären.nu – Sveriges ledande hälsoportal för sällskapsdjur
× Stäng

Frågelådan är
flyttad till FirstVet.

Ställ din fråga eller boka videosamtal på FirstVet.se

Gå till FirstVet

FirstVet finns som app för iPhone, iPad och Android. Ladda ner appen i App Store eller på Google Play

Annons
  1. fame_lotta #1 fame_lotta

Tjocksvansgecko med knöl i halsen

Jag köpte en tjocksvansgecko i en djuraffär för några månader sedan. Han har alltid matvägrat och jag har bara fått i honom några mjölmaskar och en zofobas. Syrsor är bara att gjömma.Upptäkte för några dagar sedan att det kändes och såg konstigt ut när jag försiktigt tryckte på påsen under hakan. Långt bak, där påsen övergår till att bli hals verkade det vara något långt och smalt. Om jag trycker på högra sidan buktar det ut på vänster sida och tvärt om. Den går att röra på och min gecko bryr sig inte alls om att jag gör det så det verkar inte göra ont.

Jag tänkte direkt att det kanske var zofobasen han fått för några dagar sedan som lagt sig på fel ledd vilket hindrat honom att svälja. Tog honom till en veterinär för att finna svar. Jag höll mummen öppen åt honom medan han använde ett trubbit verktyg och kännde runt i påsen under hakan. Efter mycket letande så konstaterade han att det inte låg någon mat i påsen utan att det nog var några körtlar.

Efter detta har jag letat runt på nätet för att se om det finns någon fakta om körtlar och geckos men jag har inte hittat en enda text. Är det någon som har hört talas om denna avlånga “knöl” i början av halsen? Den går att röra på och min gecko bryr sig inte alls om att jag rör den, det verkar inte ge någon smärta.

Snälla hjälp mig

Inlägg 1-1 av 1

Forum Reptil

• Skötselråd orm

Ormen är den reptil som hållits längst som sällskapsdjur. Det finns många olika typer av ormar och det är viktigt att informera sig om skötsel av just den art man har. Felaktig skötsel leder till stress och sjukdomar.

• Förstoppning sköldpadda

Förstoppning kan bero på att sköldpaddan äter av bottensubstratet. Det är därför viktigt att ha uppsikt över djuret och byta underlag om sköldpaddan äter för mycket.

• Möte med kallblodiga varelser

Hur mycket kunskap har Sveriges veterinärer om reptiler?

Gå till forumet om Reptil
© 2023 Veterinären.nu. Allt innehåll är skyddat enligt upphovsrättslagen. Veterinären.nu drivs av Onlinevet 247 AB.