Tjocksvansgecko med knöl i halsen
Jag köpte en tjocksvansgecko i en djuraffär för några månader sedan. Han har alltid matvägrat och jag har bara fått i honom några mjölmaskar och en zofobas. Syrsor är bara att gjömma.Upptäkte för några dagar sedan att det kändes och såg konstigt ut när jag försiktigt tryckte på påsen under hakan. Långt bak, där påsen övergår till att bli hals verkade det vara något långt och smalt. Om jag trycker på högra sidan buktar det ut på vänster sida och tvärt om. Den går att röra på och min gecko bryr sig inte alls om att jag gör det så det verkar inte göra ont.
Jag tänkte direkt att det kanske var zofobasen han fått för några dagar sedan som lagt sig på fel ledd vilket hindrat honom att svälja. Tog honom till en veterinär för att finna svar. Jag höll mummen öppen åt honom medan han använde ett trubbit verktyg och kännde runt i påsen under hakan. Efter mycket letande så konstaterade han att det inte låg någon mat i påsen utan att det nog var några körtlar.
Efter detta har jag letat runt på nätet för att se om det finns någon fakta om körtlar och geckos men jag har inte hittat en enda text. Är det någon som har hört talas om denna avlånga “knöl” i början av halsen? Den går att röra på och min gecko bryr sig inte alls om att jag rör den, det verkar inte ge någon smärta.
Snälla hjälp mig