Veterinären.nu – Sveriges ledande hälsoportal för sällskapsdjur
× Stäng

Frågelådan är
flyttad till FirstVet.

Ställ din fråga eller boka videosamtal på FirstVet.se

Gå till FirstVet

FirstVet finns som app för iPhone, iPad och Android. Ladda ner appen i App Store eller på Google Play

Annons
  1. Marianne Tornvall #1 Marianne Tornvall (uppdaterad: )

Artikel: Hur man aktiverar en kanin

Kaniner utför ett antal beteende i naturen som de även har behov att utföra när de lever som sällskapsdjur. Med enkla medel kan men aktivera och sysselsätta sin kanin så att den blir nöjd och harmonisk.

Det här är en artikel, läs artikeln
  2. EmsoJ # EmsoJ svarade

Hur farligt är det att låta kaninen tugga i sig det ni föreslår här?
    Skulle jag lägga fram en telefonkatalog eller en fleecefilt skulle min kanin bli överlycklig och mer än gärna både brottas med det och riva det i bitar, men också tugga i sig delar av det.
    Hon älskar att riva papper i bitar, men det känns inte helt bra med det behandlade pappret och trycksvärtan?
    Är det verkligen bra? Samma sak med kartong, filt av fleece, nylontunnlar osv.
    Finns det något man kan låta kaninen “äta på” och vilka saker ska man undvika då de kan vara skadliga?

3. Kaninerbäst # Kaninerbäst svarade

Hej
    Min kanin ligger bara helt stilla och mårar vi har en hane och en hona det är honan som ligger stilla och mårar när hanen kommer imot hene är det kanske för att hon har barn eller är det något annat hon är povärkad av
    Med vänlig hälsning,Miranda

4. kathrine_hedblom # kathrine_hedblom svarade

Är det verkligen ok om de äter papper och kartong? Jag hade en dvv som plötsligt en dag åt av en telefonkatalog och sen mådde han jättedåligt. Jag tror inte att han hade överlevt om jag inte hade matat honom med vatten i spruta ett antal gånger under natten.

5. Elisabet Hjerpe # Elisabet Hjerpe svarade

Jag tycker inte man ska ge en kanin andra saker än det dom kan få tag I ute I nature eftérsom det inte är speciellt vanligt med varken trycksvärta eller tidnings papper.Vad gäller att en kanin morrar och liksom attackerar är ju ingen riktigt normal handling utan borde ju ses som någon form av missanpassning eftersom en tam och handvan kanin inte gärna gör så.Man borde nog hanskas mer med den eller åtminstånde undersöka varför den gör så,den kan ju vara sjuk eller dålig på något sätt.Sen är det viktigt med saltsten för mineralers skull och man kan ju ge morötter och en äppelbit för att den ska ha mer att pyssla med.Naturligtvis kan man lära dom att gå I Koppel på sommaren och då passer det väldigt bra att lära dom hoppa över smä hinder för dom lär fort och märker att det är en rolig grej att syssla med.Köpta grejer är nog bäst vad gäller tuggbehov men som sagt vanliga pinnar går bra men dom kanske inte ska vara för färska om det blir stora mängder,med tanke på att dom kan bli dåliga I magen

6. Melly755 # Melly755 svarade

Jag Har nyss Fått 2 Kanniner
    För 2 Dagar Sedan Märkte Jag att mina kanniner Började Kissa Rött Jag Blev Rädd Och jag vett inte vad som har hänt
    Kan någon Bäretta Varför det blir så?
    En Till Fråga
    Mina Kanniner Anndas Snabbt Och Dom Skakar Väldigt Ofta jag vet inte riktigt vad jag ska göra?

Inlägg 1-6 av 6
© 2021 Veterinären.nu. Allt innehåll är skyddat enligt upphovsrättslagen. Veterinären.nu drivs av Onlinevet 247 AB.
Annons