Veterinären.nu – Sveriges ledande hälsoportal för sällskapsdjur
× Stäng

Frågelådan är
flyttad till FirstVet.

Ställ din fråga gratis på FirstVet.se

GÅ TILL FIRSTVET

FirstVet finns som app för Iphone, Ipad och Android. Ladda ner appen i App Store eller på Google Play

Annons
  1. Malin_Nilsson #1 Malin_Nilsson

Kastrerad hankatt är odräglig

Vår hankatt fyller snart ett år och det har varit problem ända sedan vi tog hem honom när han var 12 veckor. Han är en bondkatt och redan väldigt stor. Han biter mig varje dag, aldrig husse - och han biter mig hårt.
    Han har haft problem med urinblåsan och kissat inomhus tidigare. För tre veckor sedan fick han diarré som inte gav med sig och vi fick byta foder till ett intestinal för att gradvis fasa över till hans gamla foder igen. Och nu kissar han inne, varje dag. Han kissar på govlet och tömmer blåsan helt, vi har fyra lådor till honom (eftersom han haft problem tidigare), feliway i både adapter och spray, tvättar rent med mild rengöring och sprayar alltid med scentstop för att få bort kissdoften, vi aktiverar honom varje dag och går ut med honom i koppel, vi berömmer honom när han använder lådan (för det gör han också!) men ingenting hjälper.

Vi står inte ut längre. Han går runt och gnäller och jamar konstant och vill bara gå ut, han hittar alltid nya ställen på golvet där han kissar (ska tilläggas att han bara kissar på plastmattorna i lägenheten i ett hörn eller på någon matta). Vi lyckas inte reda ut problemet och vi har varit hos vet. FLERTALET ggr.

Snart orkar min sambo inte mer och jag är trött på att vara stressad hela tiden pga katten. Det är inte roligt att ha katt när han alltid beter sig såhär.

Vad kan vi göra för att få slut på hans kissande? Bitande kan jag stå ut med då han alltid annars är kelig mot mig (jag är tydligen hans bästis), men kissandet har pågått för länge nu.

HJÄLP!!

2. RobertH # RobertH svarade

Jag rekommenderar dig att leta upp Jackson Galaxy på Catmojo och kanske se lite My cat from hell avsnitt. De ger en massa bra tips för “problem” katter.

Att katten är understimulerad är nästan alltid orsaken.

Inlägg 1-2 av 2

Forum Katt

• Utekatt som jamar och vill ut

Hej! Vår katt är en norsk skogskatt och hon är utekatt. Första året var hon inne, men därefter har hon varit ute mer och mer. Hon är nu 3 år- Vi tycker det är mysigt när hon är inne så att vi kan leka med henne, pyssla om henne och…

• Min katt bits och rivs

Varför bits och rivs katten?

• Kattunge skadad tasa

Hej, Jag har en kattunge på 10 veckor vars framtassar drabbats av några slags sårskorpor, se bild nedan. Jag undrar om det är någon här som varit med om något liknande samt om jag bör ta honom till veterinären pga det? ”Såren” läcker inte, han kan stödja sig på tassarna…

Gå till forumet om Katt
© 2019 Veterinären.nu. Allt innehåll är skyddat enligt upphovsrättslagen. Veterinären.nu drivs av Onlinevet 247 AB.
Annons