Veterinären.nu – Sveriges ledande hälsoportal för sällskapsdjur
× Stäng

Besök veterinären i mobilen.

• Öppet 08:00 - 24:00 alla dagar.
• Gratis med djurförsäkring.

Läs mer och boka här!

Är du veterinär? Just nu söker vi fler veterinärer till FirstVet.
Läs mer och ansök på firstvet.se.

FirstVet - Din veterinär på nätet

FirstVet finns som app till iPhone, iPad och Android.
Ladda ner appen i App Store eller på Google Play.

Annons
  1. veronical82 #1 veronical82

Kattmamma och uppvuxen kattunge har kommit på kant

Jag har två missar, en som är 5 år och så hennes unge som nu är 9 månader.

Jag tog över storkissen november 2016. Hon är uppvuxen som innekatt och gick på p-piller.
    Hos mig slutade jag ge henne p-piller och september 2017 fick hon sig en kull ungar (planerat, hade redan folk omkring mig som ville ha ungar). En kattunge behöll vi.

Storkissen var utekatt sommaren 2017 och det gick superbra med omställning att vara inne från att ungarna kom till nu i maj då vi flyttade till hus.

Storkissen kastrerades nov 2017 och lillkissen kasterades nu i maj.

De båda har kommit bra överens och tagit hand om varandra hela tiden, ända fram tills jag kastrerade lillkissen och tratten åkte av. Sen är det som att storkissen verkligen vill bli av med henne.
    Det går givetvis i vågor. Men en period på 1 veckor med slag och fräs, även om lillkissen inte ens är i närheten utan det räcker med att hon ser henne på håll. I ca 4 dagar har de varit väldigt keliga och sovit tillsammans med mig, och legat på varandra och myst. Men nu är det ännu värre.

Att kattmammor vill bli av med ugnar vet jag, men jag tycker min stora katt har blivit mer sur och grinig. Hon ser inte ens glad ut.
    De trivs som utekatter, de äter bra, dricker bra, har sovplatser överallt, går på toa, jag kelar och bär dem, leker med dem, försöker att engagera mig lika mycket i dem osv.

Missar jag något annat? Borde jag göra på annat sätt? Jag vet att honkatter ofta inte går så bra i lag, men jag tänkte att de inte var såå grinig ändå. Det är ju bara en som är grinig. Lillkissen går stora omvägar, kikar på henne på håll och vänder.

Något tips?

Inlägg 1-1 av 1

Forum Katt

• Ny kattmamma flåser hela tiden

Min katt födde igår kväll 5 kattungar, hon har alltid varit frisk o lekfull katt, nu när hon ammar o håller om kattungarna flåser hon jätte mycket då munnen öppnas o tungan sticker ut en bit, ser hur snabbt hon andas och hur hjärtat dunkar... kan det vara något fel…

• Dålig aptit

Hej Jag har varit bortrest en vecka och min granne tog då hand om min katt, när jag kom hem så tycker jag att hon har sämre aptit och lite tröttare än vanligt. Jag har pratat med min granne och allt har gått bra medans jag var bortrest. Tänkte först…

• Om din katt jamar mer än vanligt

Varför jamar katten så mycket?

Gå till forumet om Katt
© 2018 Veterinären.nu. Allt innehåll är skyddat enligt upphovsrättslagen. Veterinären.nu drivs av Onlinevet 247 AB.
Annons