Veterinären.nu – Sveriges ledande hälsoportal för sällskapsdjur
× Stäng

Besök veterinären i mobilen.

• Öppet 08:00 - 24:00 alla dagar.
• Gratis med djurförsäkring.

Läs mer och boka här!

Är du veterinär? Just nu söker vi fler veterinärer till FirstVet.
Läs mer och ansök på firstvet.se.

FirstVet - Din veterinär på nätet

FirstVet finns som app till iPhone, iPad och Android.
Ladda ner appen i App Store eller på Google Play.

Annons
  1. gözde #1 gözde

Kattmjäll och allergier

Hej,

Jag har en fråga som gäller mina katter och mig. Jag har två Devon rex honor. Jag har haft ena i snart 6 år och andra i 4 år. Jag har haft besvär med allergier senaste 2-3 åren. När jag testade hos VC var jag allergisk mot bland annat kattmjäll och hushållskvalster. Men allergierna har jag inte haft under hela tiden jag haft katterna snarare senaste 2-3 åren.

Symptomen är att det rinner i näsan, kliar i ögonen och näsan, vakna med torrhals osv. Jag tänker inte ge bort mina katter, jag bor hellre med besvären men jag undrar om det kan bero på att de har utvecklat mjäll under i tiden. I så fall hur vet jag det och hur kan jag bota bort?

Både katterna är inomhuskatter och bor i lägenhet med torrluft. De äter James wellbeloved torrfoder för vuxna katter med kalkon och en tesked av blöttfoder shiba eller applaws varje dag och lite kattgodis. PS: Det skulle bli svårt att tvätta dem i vatten mendet kanske finns torrshampoo man kan använda om det är en av de lösningarna.

Jag har själv varit till läkaren och fick behandling men så fort som behandlingen tar slut kommer allergin tillbaka och blir värre varje gång. Det är inte säkert att det är just katterna som är orsaken men jag gör gärna något åt det för att se om det går. Hoppas på att få konkreta tips mot en eventuell lösning.

Med vänliga hälsningar

Gözde

Inlägg 1-1 av 1

Forum Katt

• Ceannaigh Pas Cláraithe, ceadúnas tiomána, cárta aitheantais [quickdoccuments@gmail.com] (((+ + 2376

Ceannaigh Pas Cláraithe, ceadúnas tiomána, cárta aitheantais [quickdoccuments@gmail.com] (((+ + 237673581889))) Phas 24 uair a chloig ráthaithe, saoránacht, cártaí Id, ceadúnas tiomána, dioplómaí, céimeanna, teastais seirbhíse atá ar fáil. Seirbhísí víosa turasóireachta agus gnó atá ar fáil do chónaitheoirí gach 50 stát agus gach náisiúntacht ar fud an domhain. Tá…

• Ny kattmamma flåser hela tiden

Min katt födde igår kväll 5 kattungar, hon har alltid varit frisk o lekfull katt, nu när hon ammar o håller om kattungarna flåser hon jätte mycket då munnen öppnas o tungan sticker ut en bit, ser hur snabbt hon andas och hur hjärtat dunkar... kan det vara något fel…

• Dålig aptit

Hej Jag har varit bortrest en vecka och min granne tog då hand om min katt, när jag kom hem så tycker jag att hon har sämre aptit och lite tröttare än vanligt. Jag har pratat med min granne och allt har gått bra medans jag var bortrest. Tänkte först…

Gå till forumet om Katt
© 2018 Veterinären.nu. Allt innehåll är skyddat enligt upphovsrättslagen. Veterinären.nu drivs av Onlinevet 247 AB.
Annons