FirstVet - Besök veterinären på nätet FirstVet - Din veterinär på nätet
Veterinären.nu – Sveriges ledande hälsoportal för sällskapsdjur
Stängs om 15 | Gå direkt till veterinären.nu » × Stäng
FirstVet - Din veterinär på nätet
  1. MaMaMade #1 MaMaMade

Metacam till katt med förhöjt kreatinivärde.

Har en gammal katt på 16 år som fick problem med kisseriet för 5 dagar sedan. Tolkade det först som stopp i magen men efter att han kissat på mig i sängen under natten upptäckte vi att han “skvättade runt”. Veterinärbesök för 3 dagar sedan där hon konstaterade att han är en jättefin o fräsch kisse för sin ålder. Perfekt vikt, päls, tänder mm. Blåsan var inte stor o tarmen tömd. Blod prov visade på förhöjt värde på kreatininet.

Vet tolkade det som att han hade varit förstoppad o att det påverkat urinvägarna så att en UVI uppstått. Metacam skrevs ut o han har nu fått det i 3 dygn. Blev skakis när jag läste bipacksedeln, detta att man inte skall ge Metacam till katter med njurbesvär. Vi ger nu enbart blötfoder med tillskott av vatten i fodret. Fick slut på maten igår så jag gav honom ett rått ägg o idag en liten bit halvrå köttfärs med vattentillskott. Han dricker dåligt o ingen är hemma på dagarna, hur mycket vatten bör en katt dricka under ett dygn? Det är svårt då han mest ligger inne under vintern (nu får han absolut inte gå ut) o inte gör av med så mkt energi, äter o dricker mkt mindre då.

Han har inte kräkts eller varit dålig i magen, dock inte bajsat på ett dygn (om det inte ligger ngt bakom pianot vill säga). Kan jag ge lite olja el smör för att smörja tarmarna på honom?

LillPrinsen är till åren kommen men så fräsch i övrigt o vill så gärna behålla honom så länge det går, bara han inte lider. Är jätterädd för medicinen då jag läst så mkt negativt om den. :/ Någon som har erfarenhet av detta?

Inlägg 1-1 av 1

Forum Katt

• Katt som måste flytta

MIn katt, 14,5 år söka flytta ca 500 mil söderut. Jag vill att det ska bli lite traumatiskt som möjligt för honom. 1) ska han vara kvar någon vecka i sin invanda men stökiga miljö? 2) ska jag ta med honom direkt till en lika stökig men främmande miljö? 3)…

• Köpa en till katt?

Hej! Jag har en hankatt på 1,5 år (innekatt). Han är väldigt kelig och social, men har på senaste tiden verkat lite "nere". Han brukade alltid sova brevid mig om nätterna, men gör det nästan aldrig längre. Han känns inte lika social längre heller (vill inte mysa och leka lika…

• Hittat en undernärd katt

Hejsan! I fredags när jag var på jobb hittade jag en röd långhårig katt i soptunnan.. trodde den var påkörd då den fräste när jag försökte hälsa men den tänkte inte flytta sig, märkte den hade knölar som var lika stor som huvudet. Den har inga öron. Den såg absolut…

Gå till forumet om Katt

Handla på VetZoo.se

Prescription Diet Feline I/D Burkar

Hill´s Prescription Diet Feline i/d är mycket lättsmält veterinärfoder särskilt framtaget för…

549:- Läs mer och köp »

Premium Kycklingfilé

Goda kycklingfiléer som är 100% varsamt tillagade med mager kyckling. Den perfekta…

39:- Läs mer och köp »