FirstVet - Besök veterinären på nätet FirstVet - Din veterinär på nätet
Veterinären.nu – Sveriges ledande hälsoportal för sällskapsdjur
Stängs om 15 | Gå direkt till veterinären.nu » × Stäng
FirstVet - Din veterinär på nätet
  1. malbro #1 malbro

Två matfixerade katter

Hej!
    Jag skulle behöva lite tips och råd kring mina två nioåriga Cornish Rex, en kastrerad hane och en steriliserad hona. Jag och min sambo adopterade dem för några månader sedan då den tidigare ägaren blivit allergisk. Katterna är väldigt sociala, keliga och mysiga men är väldigt matfixerade och jamar hela tiden efter mer mat. Vi ger dem Royal Canin Urinary Care då hanen tidigare opererats för urinsten. Honan som är lite mindre får åtta slätstrukna matskedar torrfoder per dag och hanen åtta något rågade matskedar, efter veterinärs rekommendation, enligt de tidigare ägarna. 
    Honan har tidigare varit överviktig men är nu nerbantad så båda är normalviktiga och fina. Vi ger dem mat två gånger på morgonen och två gånger på kvällen. De förra ägarna gav dem mat fyra gånger på morgonen och fyra gånger på kvällen (pga, att de hela tiden vill ha mer mat) och vi vill försöka få ner det till en gång på morgonen och en gång på kvällen. Dock är det lite svårt då honan ibland spyr kort efter att hon ätit, vi tror det beror på hetsätning. Som det är nu så springer de jamande in i köket så fort vi reser oss ur soffan eller gör något som de tolkar som att vi är på väg mot köket. Även om de precis fått mat. Hanen är värst.
    Jobbigast är att hanen brukar väcka oss runt klockan fem på morgonen då han börjar gå på våra huvuden, trampar och jamar (matlätet). Vi har börjat lyfta ner honom från sängen i nackskinnet för att han skall hålla sig undan och vissa dagar låter han oss då vara, andra dagar bara fortsätter han.
    De får mat på regelbundna tider, förutom ibland på kvällen om vi jobbar sent eller vissa helger då vi ska iväg och de kanske får middag lite tidigare än på vardagar.
    Har ni några tips på hur vi kan ändra deras beteende kring detta?

Inlägg 1-1 av 1

Forum Katt

• Katt som måste flytta

MIn katt, 14,5 år söka flytta ca 500 mil söderut. Jag vill att det ska bli lite traumatiskt som möjligt för honom. 1) ska han vara kvar någon vecka i sin invanda men stökiga miljö? 2) ska jag ta med honom direkt till en lika stökig men främmande miljö? 3)…

• Köpa en till katt?

Hej! Jag har en hankatt på 1,5 år (innekatt). Han är väldigt kelig och social, men har på senaste tiden verkat lite "nere". Han brukade alltid sova brevid mig om nätterna, men gör det nästan aldrig längre. Han känns inte lika social längre heller (vill inte mysa och leka lika…

• Hittat en undernärd katt

Hejsan! I fredags när jag var på jobb hittade jag en röd långhårig katt i soptunnan.. trodde den var påkörd då den fräste när jag försökte hälsa men den tänkte inte flytta sig, märkte den hade knölar som var lika stor som huvudet. Den har inga öron. Den såg absolut…

Gå till forumet om Katt

Handla på VetZoo.se

Otozyme Ear Cream

Otozyme Ear Cream är en enzymatisk mild växtbaserad öronkräm för rengöring samt…

79:- Läs mer och köp »

Kattspade med 20 Påsar

En smart kattspade med påsar i handtaget för snabb och smidig rengöring…

35:- Läs mer och köp »