Veterinären.nu – Sveriges ledande hälsoportal för sällskapsdjur
× Stäng

Besök veterinären i mobilen.

• Öppet 07:00 - 24:00 alla dagar.
• Gratis med djurförsäkring.

Läs mer och boka här!

Är du veterinär? Just nu söker vi fler veterinärer till FirstVet.
Läs mer och ansök på firstvet.se.

FirstVet - Din veterinär på nätet

FirstVet finns som app till iPhone, iPad och Android.
Ladda ner appen i App Store eller på Google Play.

Annons
  1. FredrikaN #1 FredrikaN

honkatt springer runt och tvättar sig och rycker med svansen

Hej! Min honkatt på drygt 3 år har i några dagar betett sig som det är något som irriterar henne. Nu och då får hon spel och springer runt och tvättar sig hetsigt och viftar/rycker på svansen. Tänkte först att det kunde vara mask så hon har fått piller för det men ingen skillnad. För övrigt är hon pigg och äter som vanligt, är ute och går på lådan som vanligt. Någon som har någon tanke på vad det kan röra sig om?  Någon som känner igen beteendet?

2. a.ahl # a.ahl svarade

Hej! Min honkatt på 5 år beter sig precis likadant. Hon har i perioder under det senaste året hållt på i flera dagar, sen kan det försvinna under några månader och komma tillbaka. Hon springer runt som en galning och är jättebesvärad, kliar och slickar sig frenetiskt över hela kroppen men främst rygg, ländrygg, tassar och svansen. Hon “sprätter” även med bakbenen.  Jag funderar på om det kan vara någon form av foderallergi, eksem eller liknande. Har du fått någon förklaring vad det kan tänkas bero på? Mvh Anna

3. galmal65 # galmal65 svarade

Hej.  En vecka sedan Min katt fick samma beteendet efter när han hastigt hoppade från vitrinskåp till teve bänk (och TV var på) och han fick statisk el stöt , efter det direkt han som ni beskriver , han hade skakningar på tassar öron rygen var vågig av rörelse. Det pågick i 5 timmar senare det brukar förekomma flera gånger om dan . Jag tror att han fick nerv skador som för att det ser ut att han har Tikos. Jag brukar massera honom och ge vitamin B och magnesium. Mvh

Inlägg 1-3 av 3

Forum Katt

• Snor/beläggning

Hej. Min katt verkar må precis som vanligt. Det enda är ständigt återkommande svarta beläggningar/snor/kockor. De går tvätta bort med Natriumklorid och bomullsrondeller. Vad beror dessa på? När de väl är borta, om de suttit någon dag/ några dagar kan det bli något rodnar (svårt att avgöra hur mycket då…

• Katthona attackerar

Hej! Jag har en katt hona Mimmi på 2 år som fått 5 kattungar för 1/2 år sen som nu blivit kastrerad för 2 veckor sedan. Jag har märkt på sista tiden att hon har blivit mer lugn i sitt beteende.. leker inte så mycket, älskar och vara i närheten…

• Matglad katt

Hej! Vi har två hankatter på ca 1 år, en ragdoll och en blandras. Ragdollen är extremt matglad och vi kan inte ha mat framme då han äter upp allt direkt, han slutar aldrig äta! Han är ganska tjock men har börjat få bantningsmat. Vi måste portionera ut maten och…

Gå till forumet om Katt
© 2018 Veterinären.nu. Allt innehåll är skyddat enligt upphovsrättslagen. Veterinären.nu drivs av Onlinevet 247 AB.
Annons