Veterinären.nu – Sveriges ledande hälsoportal för sällskapsdjur
× Stäng

Frågelådan är
flyttad till FirstVet.

Ställ din fråga gratis på FirstVet.se

GÅ TILL FIRSTVET

FirstVet finns som app för Iphone, Ipad och Android. Ladda ner appen i App Store eller på Google Play

Annons
  1. margarethamalin #1 margarethamalin

flytta utekatt till lägenhet snart

hej!!

Jag har flyttat till en lägenhet med min kille, och snart ska jag ta dit min älskade Tusse som är ett och ett halvt år ca.
    Han bor just nu hos min mamma på landet och han älskar verkligen utelivet. Han var innekatt från hans födsel, sen
    var jag tvungen att flytta till landet, då blev han överlycklig av att få komma ut. Nu är jag rädd att han kommer bli deprimerad och inte trivas alls. Jag har haft honom i koppel förut och han har inget emot det. Så jag har ju en liten tur där antar jag. Någon som kan ge mig tips på något som gör flytten mindre dramatisk? Tusse älskar att resa så själva flytten är inga problem. Han har till och med åkt tåg och då satt han alltid vid fönstret och tittade ut på alla träd som susade förbi, ibland försökte han fånga dem, haha! Men ja, som sagt, alla tips tas emot och jag hoppas någon kan ge mig irl-erfarenheter. Tack på förhand! Emma & Tusse :)

2. Forum moderator # Forum moderator svarade

Hej!
    Det här är något många ställs inför vid flytt och det är svårt att helt förutsäga hur det går. En del katter blir stressade av att bli innekatter, medan andra klarar det hur bra som helst. Du har ju en enorm fördel att Tusse kan gå i koppel, samt tycker om att resa och dessutom har varit innekatt från början. Jag tror du har de bästa förutsättningarna att det kommer gå bra. Pyssla om honom extra mycket och låt honom bo in sig ordentligt innan du tar ut honom på en promenad i koppel. Sedan kanske han kan åka och hälsa på din mamma på landet någon gång också. Katter lär sig att förhålla sig till olika platser.

3. margarethamalin # margarethamalin svarade

Åh vad skönt att höra. Ja jag har gått i tankarna på att han ska få komma tillbaka ibland och leka ute på helgerna. Men har trott att han ska bli förvirrad av att få vara på flera platser. Men då är det ju värt att testa. Tack så mycket för svaret!

4. malvinalundqvist # malvinalundqvist svarade

Vi har två katter som bor i lägenhet. Vi har en innätadballkong men sedan har vi en stuga på landet dit vi tar med dom då och då. Detta fungerar jätte bra för oss. Katterna blir inte alls förvirrade. :)

5. margarethamalin # margarethamalin svarade (uppdaterad: )
    Kommentaren borttagen.
  6. Lindar # Lindar svarade (uppdaterad: )

Hej! Vi har också en resenär katt. I hans 5 år flyttade från en annan stad. Ändrade 2 hyrda lägenheter-dag behärskar, sniffade (näsa röd-Röd från vatten), natt skrek starkt, sedan vant sig vid det. Det var, jag var orolig för en dag. Sedan köpte en lägenhet flyttade till sin 7 år, upplevt 2 dagar, och sedan flyttade till en ny lägenhet i hans 10 år, även 2 dagar nykaetsya i hörnen skriker, inte äta, bara på toaletten börjar omedelbart att gå, då normalt-det börjar bli arg. Och en gång i månaden går vi med vår familj och katt till våra mödrar i staden där katten kommer ifrån… Katten rider i en bärbehållare, då skriker min mamma för en dag och gömmer sig i en chiffonier. Och sedan normal. Hans mamma får honom sina favoritfilt stövlar, och han sover på dem och skärper sina klor. Det viktigaste är att vi hittade en normal flyttfirma i Stockholm https://www.flyttfirmaistockholm.nu/

Inlägg 1-5 av 5

Forum Katt

• Försäkringar

Någon som har erfarenhet av och tips på en bra kattförsäkring?

• flytta utekatt till lägenhet snart

hej!! Jag har flyttat till en lägenhet med min kille, och snart ska jag ta dit min älskade Tusse som är ett och ett halvt år ca. Han bor just nu hos min mamma på landet och han älskar verkligen utelivet. Han var innekatt från hans födsel, sen var jag…

• Pratande katt om nätterna..

Hej! Lite bakgrund innan frågan: Har sedan 6dar tillbaka adopterat en omplaceringskatt, 3år gammal. Hon kommer från USA, tidigare ägaren flyttade hem till Sverige förra året, för att sedan flytta till Europa. Katten mådde inte bra av flygresan, slutade äta, bodde 3mån på katthem innan hon kom till mig i…

Gå till forumet om Katt
© 2020 Veterinären.nu. Allt innehåll är skyddat enligt upphovsrättslagen. Veterinären.nu drivs av Onlinevet 247 AB.
Annons