Veterinären.nu – Sveriges ledande hälsoportal för sällskapsdjur
× Stäng

Frågelådan är
flyttad till FirstVet.

Ställ din fråga gratis på FirstVet.se

GÅ TILL FIRSTVET

FirstVet finns som app för Iphone, Ipad och Android. Ladda ner appen i App Store eller på Google Play

Annons
  1. Sophie Liström #1 Sophie Liström (uppdaterad: )

Artikel: Min katt bits och rivs

Varför bits och rivs katten?

Det här är en artikel, läs artikeln
  2. skatan # skatan svarade

Spännande, jag som trodde det var lek….När min katt är på lekhumör gör hon så...

3. Nenne # Nenne svarade

Hej.
    Det här var en mycket spännande artikel att läsa men tyvärr blev vi inte klokare kring vår katt så vi skulle behöva lite råd då vår katt har väldigt obalanserad trygghetströskel. Vår katt heter Nemo och är knappt två år gammal. När Nemo var bäbis brukade vi hälsa på honom en hel del och då tyckte jag att hans mamma var för aggressiv mot honom och han brukade skrika/gråta något fruktansvärt. Jag tycker inte att det hon gjorde hörde till uppfostran och jag tyckte att hon behandlade honom på ett för negativt/aggressivt sätt än för ett mer uppfostrande sätt. Tyvärr kunde vi inte göra något åt detta då kvinnan som ägde mamman å Nemo inte höll med oss alls om detta.
    Nu är det så att Nemo idag kan bli otroligt arg, rädd och irriterad samtidigt som han kan vara väldigt omtänksam, mysig och jätte kelen! Hans humör kan skifta på noll sekunder! Det vi pratar om här är inte att han bara biter och river lite utan vi pratar om brutala jägarattacker mot t ex huvudet på en människa osv. Oavsett vad vi än gör så verkar inget hjälpa honom så han kan lita på oss och ibland känner man sig helt hopplös och maktlös :(
    Det som händer är att han ibland helt utan förvarning kan bli otroligt aggressiv när man klappar honom och ibland finns det ingen möjlighet att hinna upptäcka detta. När man väl har upptäckt det kan det i vissa stunder vara försent och han bara exploderar av ilska, dvs. hans pupiller utvidgas helt och ögonen blir kolsvarta samtidigt som öronen dras snett bakåt med snärtande svans. Om man låter honom vara hjälper inte detta och han har vid vissa tillfällen attackerat något grymt, rätt upp mot t ex mitt huvud. En gång fick jag ett så djupt jack rätt över huvudet att det blödde rejält. Efter denna attack fick han sig (vet att detta kommer låta väldigt hemskt men det var en ren reflex och inte alls någon medveten reaktion) en rejäl rak höger rätt över nosen. Trots detta slutade han absolut inte och han gick till ytterligare attacker! Till slut fick jag låta honom “bita sönder” min arm och då lyckades jag, genom utmattning att lugna ner honom.
    Vi har verkligen testat med allt, att låta honom vara helt, ge honom mat eller godis för att distrahera honom när han blir på sådant “jägarhumör”, vi har testat att prata snällt med honom, höja rösten, testat tv-kändisen Cesars tricks och tips… allt känns det som men absolut inget hjälper! Var gång han blir så här brister mitt hjärta eftersom han är en helt fantastiskt, rolig, mysig och jätte härlig katt samtidigt som han kan vara en äkta djävul! Tyvärr tror jag att detta beteende beror något enormt efter vad hans mamma har utsatt honom för och så mycket som han skrek/grät har jag aldrig varit med om. Det var rent ut sagt fruktansvärt och jag har haft katter tidigare så för mig kändes det helt brutalt det hon tilläts göra av ägaren! Vi kommer iaf aldrig att ge upp hoppet, jag kommer att kämpa och han kommer att ha detta som sitt hem så länge han lever. Vi förstår att han kanske inte får fullt med utlopp för sin jägarkreativitet eftersom han är en innekatt och då vi bor mitt i centrum finns det ingen möjlighet att låta honom vara en utekatt på heltid. Vi känner oss helt maktlösa till å från och hjälplösa när han blir så och vill inget annat än att han alltid ska känna sig trygg hos oss! Hans beteende har ändå blivit betydligt bättre med åren men frågan är om detta kan försvinna helt? Och vad mer vi kan göra för att få honom att känna sig trygg eller vad är det vi har missat i hans beteende att han inte känner sig trygg i vissa situationer?

4. Nenne # Nenne svarade

Oj ja det blev lite väl på tok för långt inlägg men ja vi hoppas någon orkar läsa det :/

5. Lena1962 # Lena1962 svarade

Hej hej min katt ” BÄBIS ” beter sig på samma sätt. har nu skrivit hit o får hoppas på ett svar. Hoppas att det har löst sig med eran katt. Med vänlig hälsning Lena

6. charlotta_forsell # charlotta_forsell svarade

Hej Nenne!
    Blev medlem här idag och såg ditt inlägg.
    Har din katt blivit bättre, slutat med att bita etc och har ni fått hjälp av nån?
    Min katt Wilda har precis samma problem som din katt tyvärr.

mvh
    Lotta

7. gs # gs svarade

Människan är Människa djur är djur.
    Annars ok artikel. God bless all.

Inlägg 1-7 av 7

Forum Katt

• Försäkringar

Någon som har erfarenhet av och tips på en bra kattförsäkring?

• Utekatt som jamar och vill ut

Hej! Vår katt är en norsk skogskatt och hon är utekatt. Första året var hon inne, men därefter har hon varit ute mer och mer. Hon är nu 3 år- Vi tycker det är mysigt när hon är inne så att vi kan leka med henne, pyssla om henne och…

• Min katt bits och rivs

Varför bits och rivs katten?

Gå till forumet om Katt
© 2019 Veterinären.nu. Allt innehåll är skyddat enligt upphovsrättslagen. Veterinären.nu drivs av Onlinevet 247 AB.
Annons