Veterinären.nu – Sveriges ledande hälsoportal för sällskapsdjur
× Stäng

Besök veterinären i mobilen.

• Öppet 07:00 - 24:00 alla dagar.
• Gratis med djurförsäkring.

Läs mer och boka här!

Är du veterinär? Just nu söker vi fler veterinärer till FirstVet.
Läs mer och ansök på firstvet.se.

FirstVet - Din veterinär på nätet

FirstVet finns som app till iPhone, iPad och Android.
Ladda ner appen i App Store eller på Google Play.

Annons
  1. urban #1 urban (uppdaterad: )

problem katt

har en 3årig kastrerad persier som inte vill bli varken kammad el.borstad han bits för allra minsta verkar va extremt ömhudad. Över baken o magen år det om näst intill omöjligt han har ävn skygg o har problem i munnen känns hopplöst o funderar att ta bort honom. finns det hopp?

2. art74emis # art74emis svarade

Självklart finns det hopp!! Har du haft katten sedan den var liten, eller är det en omplaceringskatt? Det är otroligt viktigt att man vänjer långhårskatter vid borstning och pälsvård redan från kattungestadiet, för att pälsvården skall fungera smidigt. Tyvärr får långt ifrån alla långhårskatter vänja sig i tid och då blir det en kamp vartenda gång som katten skall borstas. Jag tog hand om en hemlös långhårig katt som inte ville borstas och han blev riktigt duktig med borstningen till slut, men förändring tar lite tid, så förvänta dig inte alltför stor förändring med en gång. Du måste få en bra relation till katten, så att katten känner tillit till dig och trygghet (även om den kanske är skygg också emellanåt). Lek med katten (dra ett snöre efter sig brukar fungera) då och då, gosa med den (behöver inte innebära att ha katten i knät eller i famnen, utan kan vara kli under hakan/bakom öronen etc) och visa att du bryr dig om den. Jätteviktigt att vara lugn och behålla lugnet i en stressad katts närvaro! Har du och katten en någorlunda bra grundrelation, så skulle jag göra så här: Börja med att klippa framklorna litegrann (endast yttersta vassaste spetsen), så katten inte fastnar så lätt med klorna, om den blir stressad och bångstyrig. Kloklippningen får inte vara en kamp. Är även det svårt, så rekommenderar jag att vänta med borstningen till dag 2 och bara klipper klorna, så du inte bråkar alltför mycket med katten. När du väl skall borsta katten, så bör du förbereda dig genom att ta på dig långärmad tröja och byxor som du inte är rädd om och helst ett par gamla tunnare skinnhandskar (om katten börjar bita). Bra kam och bra borstar är naturligtvis en förutsättning för ett bra borstresultat (se tråden om kamning, så få du lite tips).

Nu är det bara till att sätta igång. Se till att DU är helt lugn, avslappnad och har gott om tid, för du skall aldrig stressa med borstningen.

3. art74emis # art74emis svarade

Oj! Råkade posta innan jag hade skrivit klart… ; )
    Är man inte jättevan vid att hantera katter, så kan det vara bra att ha någon som hjälper till om katten är ovan vid att bli borstad. Det är då naturligtvis lika viktigt att även denna person är helt lugn och inte stressar upp sig (också iklädd “gamla” kläder, samt handskar). Konsten är sedan att hålla fast katten så lite som möjligt och absolut inte krampaktigt, utan bara “hålla emot” om katten protesterar och släppa efter så fort att katten slappnar av (minsta möjliga motstånd), ej hålla för hårt och inte spänna sig, inte skrika (helst inte tala alls). Den känslan som du har förs över till djuret (känner av det), så om du stressar upp dig, så gör djuret det också. Stay cool! Borsta sedan katten lugnt, men bestämt (dvs katten skall inte kunna fly, utan när den bråkar och vill loss, så håller du bara lugnt emot tills katten slappnar av) Du/ni kanske inte kan borsta klart katten helt och hållet vid samma tillfälle (beroende på hur tovig katten är), men det är viktigt att inte ge upp direkt, för då märker katten att det fungerar att bråka. Har katten större tovor, så kan de inte borstas ut, utan de måste klippas bort (OBS! ej med kökssax, utan köp en liten trubbig på apoteket) innan borstningen kan påbörjas. Är man två i början vid borstningen, så är det lättast om den ene borstar och den andra håller katten. Det kan vara lättast att hålla till på golvet. Du nämnde att katten hade problem med munnen? Vad för problem? Svårt att tugga maten? Det kan då vara så att katten har en tandsjukdom, som gör att det gör ont när den tuggar. En veterinär måste undersöka munnen, för att avgöra orsaken till problemet. Tre av mina katter har FORL som sjukdomen kallas och det går inte att göra något åt sjukdomen annat än att ha koll på tandstatusen och dra ut tänderna allt eftersom katten får problem med dem. En av mina katter har nästan bara sina fyra hörntänder kvar, men han äter torrfoder som vanligt ändå (frivilligt), trots att han även får burkmat. Han är hur glad och lycklig som helst och leker varje dag. Livet är inte slut för katten, bara för att den förlorar sina tänder. : ) Lycka till med din katt! (Ta inte bort den hursomhelst! Det kanske finns någon annan som kan ta sig an den istället.)

4. Jenny-16 # Jenny-16 svarade

Jag har en perserkatt som är extremt ömhudad man får bara borsta och kamma runt huvudet.
    Fick tipset att raka honom, typ lejonklippning (ej man och svans). Fungerar utmärkt.
    Lycka till.

Inlägg 1-4 av 4

Forum Katt

• Utekatt som jamar och vill ut

Hej! Vår katt är en norsk skogskatt och hon är utekatt. Första året var hon inne, men därefter har hon varit ute mer och mer. Hon är nu 3 år- Vi tycker det är mysigt när hon är inne så att vi kan leka med henne, pyssla om henne och…

• Min katt bits och rivs

Varför bits och rivs katten?

• Kattunge skadad tasa

Hej, Jag har en kattunge på 10 veckor vars framtassar drabbats av några slags sårskorpor, se bild nedan. Jag undrar om det är någon här som varit med om något liknande samt om jag bör ta honom till veterinären pga det? ”Såren” läcker inte, han kan stödja sig på tassarna…

Gå till forumet om Katt
© 2019 Veterinären.nu. Allt innehåll är skyddat enligt upphovsrättslagen. Veterinären.nu drivs av Onlinevet 247 AB.
Annons