Veterinären.nu – Sveriges ledande hälsoportal för sällskapsdjur
× Stäng

Besök veterinären i mobilen.

• Öppet 07:00 - 24:00 alla dagar.
• Gratis med djurförsäkring.

Läs mer och boka här!

Är du veterinär? Just nu söker vi fler veterinärer till FirstVet.
Läs mer och ansök på firstvet.se.

FirstVet - Din veterinär på nätet

FirstVet finns som app till iPhone, iPad och Android.
Ladda ner appen i App Store eller på Google Play.

Annons
  1. Marianne Borg #1 Marianne Borg (uppdaterad: )

Är det någon fler än vi som har en katt som och suttar och juckar på allt .

Hej!
    Har en hankatt på 7år som jag har övertagit från min äldsta dotter. Då han juckar på min lilla dotters fötter och suttar på täcket när hon ligger och sover. Trodde inte katter gjorde så här när dom var kastrerade…....vad ska vi göra så han slutar. Dottern puttar ner honom 5 - 6 gånger men han åter kommer hela tiden.

2. Lilac # Lilac svarade

Att katten fortfarande gör på det sättet kan bero på att han kastrerades efter att han blivit könsmogen, så att beteendet fortfarande satt kvar. Finns det någon möjlighet att stänga ut honom från rummet när hon ligger och sover så är det väl bästa alternativet. Tyvärr har jag inga bättre tips än att fortsätta putta bort honom. Hoppas att någon annan har bättre tips än jag!

3. Marianne Borg # Marianne Borg svarade

Tack för ditt svar…... Men vi har försökt stänga dörren men då står han utanför och krafsar och försöker gräva sig in genom dörren. Så jag vet inte vad vi ska göra??

4. marie-44 # marie-44 svarade

ett annat alternativ är att ungen tagits för tidigt av mammam.

5. Marianne Borg # Marianne Borg svarade

Ja jag tror faktiskt på det sista, han har precis suttit i mitt knä och suttat på min t-shirt.

6. Anette Boström # Anette Boström svarade

Min katttjej Buster (första ägaren trodde det var en kille) togs inte för tidigt från sin mamma men kom som liten kattunge till ett hem utan katt, med singelkille som jobbar jättemycket. Hon snuttar i sin vänstra ljumske och det gör hon fortfarande trots att hon är snart ett år, har två kattkompisar som hon älskar och inte är skraj längre här hemma. Jag tror det är som med vissa barn. Jag sög på tummen ända upp i 13-års åldern. Det tröstade. En kattunge borde inte få bli stor på egen hand utan vuxna katter tycker jag. Men i mitt fall har det inte gjort någon skillnad ännu ...

7. monica carlsson # monica carlsson svarade

det verkar som om pissekatten har en beteende störning. Precis som vi människor kan drabbas av denna genetiska skada, kan även djuren vara drabbade, det är nog bara att akseptera den så som den är,försök att avleda den med saker som den tycker är trevligt, försök att avleda den från sängen genom att erbjuda något annat som den tycker är ännubättre, använd fantasin och läs böcker i ämnet: kattens beteende.
    Lycka till!

8. art74emis # art74emis svarade

Tror precis som Lilac att beteendet beror på att han förmodligen kastrerades efter att han blivit könsmogen och haft sitt “lilla roliga”. Jag har flera katter där alla är kastrerade, men den hankatt som fick bli pappa innan han kastrerades (då ca 1 år gammal) har ett stort gossedjur som han dagligen brukar jucka mot, så den måste jag tvätta emellanåt. Jag skulle prova med att trots allt stänga dörren. Sedan dels täcka den del av dörren som han når att krafsa på med ugnsfolie (något som katter ogillar) och duscha på med lite citronvatten (gillar inte den doften heller). Sedan skulle jag offra en eller några nätter för att eliminera problemet, genom att ställa en “laddad” blomspruta på sängbordet och spruta på katten VARJE gång som han krafsar på dörren. Men det är viktigt att spruta vattnet på katten och inte skrika, då det är vattnet som har den långtgående effekten. Vissa katter är ihärdigare än andra och ger sig inte direkt, men om du härdar ut och är KONSEKVENT, så kan jag nästan lova att din katt kommer att acceptera den stängda dörren. Min katts juckande är för tillfället inte något större problem, då han håller sig till sitt gossedjur, så jag har inte gjort något åt problemet, men ditt barn skall ju inte behöva drabbas av hans “kärlekskrankhet”. ; ) Lycka till!

Inlägg 1-8 av 8

Forum Katt

• Kastrerad 7-årig hankatt betäcker filtar

Hej! Jag har en 7-årig hankatt som kasterarder så snart han blivit könsmogen. Han har sen en tid tillbaka börjat betäcka filtar, kuddar och kläder. Han ”bestiger” filten/kudden, tar ett nacktag (filten eller kudden i munnen), “könsdelen” tittar fram samt att han volkalkserar så grannarna vaknar. Vad beror det på…

• Roligaste katterna jag sett!!!

Var bara tvungen att dela med mig av den här bilden... :D Jag och min kille har skrattat hela kvällen!!!!! Hittat på: https://sketchgrowl.com/collections/cat-portraits

• Snor/beläggning

Hej. Min katt verkar må precis som vanligt. Det enda är ständigt återkommande svarta beläggningar/snor/kockor. De går tvätta bort med Natriumklorid och bomullsrondeller. Vad beror dessa på? När de väl är borta, om de suttit någon dag/ några dagar kan det bli något rodnar (svårt att avgöra hur mycket då…

Gå till forumet om Katt
© 2018 Veterinären.nu. Allt innehåll är skyddat enligt upphovsrättslagen. Veterinären.nu drivs av Onlinevet 247 AB.
Annons