Veterinären.nu – Sveriges ledande hälsoportal för sällskapsdjur
× Stäng

Besök veterinären i mobilen.

• Öppet 07:00 - 24:00 alla dagar.
• Gratis med djurförsäkring.

Läs mer och boka här!

Är du veterinär? Just nu söker vi fler veterinärer till FirstVet.
Läs mer och ansök på firstvet.se.

FirstVet - Din veterinär på nätet

FirstVet finns som app till iPhone, iPad och Android.
Ladda ner appen i App Store eller på Google Play.

Annons
  1. Josefin #1 Josefin (uppdaterad: )

kamma katter?

Hur ofta bör man egentligen kamma sina katter för att slippa allt hår överallt? Är det någon som vet om man kan lämna in katter för kammning på salong precis som man lämnar in hundar för frisering?

2. Aq # Aq svarade

Vad har du för kattras?
    Det är skillnad på en långhårig perser och på en vanlig bondkatt. Jag har vuxit upp med katter och vi har aldrig kammat de korthåriga katterna, men jag har läst att en gång om dagen (för korthårig, flera gånger för långhårig) rekommenderas och jag antar att det då är för att katten ska fälla mindre. Du kommer inte att slippa allt hår överallt oavsett hur ofta du kammar den.

Jag kan inte svara på frågan om man kan lämna in dem på salong.

3. kattfamiljen # kattfamiljen svarade

Precis som Aquarell säger så slipper man inte undan allt hår. De är sånt man får ta när man väljer att bli kattägare ;)
    Har aldrig hört talas om kattsalonger men sök på internet och se om du hittar. Det bästa du kan göra för att hålla kissens päls i bra skick är att ge den bra foder tex orijen. Mår katten bra inne i kroppen mår oftast pälsen bättre också och fäller inte extremt och om det är en långhårskatt bada den emellanåt och självklart borsta den.

4. Lilac # Lilac svarade

Kattfamiljen, Jag har funderat på att köpa Orijen till min hund och mina två katter, men jag har läst väldigt delade meningar om fodret. Ungefär hälften av alla jag läst om som gett fodret till sina djur har fått problem i form av magproblem eller pälsproblem, men hälften har älskat fodret. Gäller det att helt enkelt testa och se om det fungerar eller finns det någonstans där man kan kolla att det faktiskt är bättre för djuret? Jag vet att det innehåller väldigt mycket kött, vilket ju är super för djuren och anledningen till att jag vill byta till fodret.

Mina katter har tyvärr blivit jättedåliga i magen tidigare då jag bytt foder, så de verkar vara lite känsliga för vissa foder, men inte för alla. Är det värt att prova Orijen trots detta? Även om de blir dåliga i magen till en början kanske magen stabiliseras efter några dagar. Vet du hur det fungerar?

5. kattfamiljen # kattfamiljen svarade

Jag har också hört att det har varit väldigt delade meningar om fodret. Jag kan tänka mig att många katter och hundar som inte är vana att faktiskt få så mycket kött som det är i Orijen reagerar lite innan dom vant sig. Eller så är det något dom inte tål där i. Har man fiskallergiska katter är orijen inte bra eftersom det innehåller fiskproteiner. Jag är själv supernöjd med Orijen. Har fyra kastrerade pojkar som på veterinärens rekommendation åt royal canin light men dom hade väldigt mycket problem med pälsen ( 3 av 4a är långhår) och magen. Dom blev dessutom inte alls smalare av lightfodret. Ingen av dom var jättetjock men lite runda om magen. Så jag började läsa runt massor om foder och kom fram till Orijen är nog det jag skall testa. Nu är deras pälsar mycket mindre toviga och dom är glansigare. Luktar inte lika illa när dom går på toa och dom kräks mindre och har mindre diarré. Pojkarna har dessutom sakta men säkert blivit smalare utan att behöva äta ett dåligt lightfoder. Ligtfoder innehåller ju tyvärr ofta så mycket kolhydrater istället.
    Om du vill testa Orijen så börja med att blanda det i deras vanliga foder och vänj in dom. Går förstås att byta tvärt också men då kanske dom lättare blir dåliga i magen.
    Ett par st av mina läsare på Kattfamiljen.se har också bytt till Orijen och upplevt att deras katter mår väldigt bra av det. Hoppas det går lika bra för dig :D

6. Astrea # Astrea svarade

Det finns jättebra kardor att köpa i djuraffären. Min katt, bondkatt med tjock mjuk päls, älskar att bli borstad. Hon lägger sig och rullar runt så jag inte ska missa någon stans :-)
    Ta försiktigt till en början, det river ganska bra. Jag brukar försöka borsta en gång om dagen. Min tös är innekatt annars tror jag inte det behövs lika mkt.

7. Anette Boström # Anette Boström svarade

Jag har också kardor till mina katter, men den ena har små plastdroppar sittandes längst ut på pinnarna så den river inte så hårt. Hår får man ändå, precis överallt där man absolut inte vill ha det (i smörasken till exempel) men ju oftare man orkar kamma, desto mer hår får man bort och desto mindre antal hårbollar får misse. Men det främsta argumentet tycker jag är att vissa missar nästan börjar dregla av njutning redan när man pillar på kardans pinnar och så kommer de farande. Att kamma en spinnande, ålande katt är en njutning. Att tvångsmässigt kamma korthåriga misse för att slippa ha huset fullt av hår är nog inte kul för någon. Bättre att skaffa raskatt som inte hårar isåfall…

8. art74emis # art74emis svarade

Usch för kardor med vassa, smala piggar som lätt kan riva, om den som borstar skulle råka ta i för mycket (prova på er själva)! Har en borste med kraftigare, täta piggar på enbart en rad, som inte är vassa och de kan dessutom rotera (var och en) vilket gör att borsten känns behagligare för djuret, då den inte sliter lika hårt, trots att piggarna sitter väldigt tätt. Borsten är väldigt effektiv och tar bort fällpäls ganska hyfsat. Vill man få bort ännu mer fällpäls, så rekommenderar jag att även införskaffa en “Furminator” eller “RuffinIt” (som den också kan heta). En sådan tar mycket effektivt bort fällpäls samt överflödigt underull (som djuret inte själv kan få bort och ofta resulterar i “hårbollar”, som katten kräks upp). Jag har fem långhårskatter, så dessa borstar underlättar pälsvården något oerhört (Googla, så kan ni se bilder och filmer på detta). Jag rekommenderar borstning av långhårskatter åtminstone 1 gång/vecka under vinterhalvåret och kanske var tredje vecka under sommarhalvåret (plus vid behov-tovor). Mina får även vara ute, så de kräver en hel del pälsvård emellanåt. OBS! Även korthårskatter behöver borstas ibland och Furminatorn fungerar även bra på korthårskatter. Vill man ha “kliniskt rent” hemma, så bör man inte skaffa pälsdjur överhuvudtaget, då man måste räkna med “lite skit i hörnen” om man väljer att ha dem. Lycka till! : )

9. andas # andas svarade

Håller med om att det är för kattens skull : hårbollar i mindre utsträckning men framförallt kattens njutning!
    Använder både borste med plastknoppar på plasstrån.
    Men framförallt Apotekets LUSKAM. 15:- på apoteket
    Helt perfekt på vanlig korthårskatt.
    Har ej provat på ng n annan päls
    Små korta drag o med känsla o följsamhet så njuter din katt o du får med SÅåå mycket överskotthår
    LYCKA TILL

10. andas # andas svarade

Ska tilläggas att jag köpt många olika kardor o uttunnare/groomers.
    T.o.m beställt fr Ebay .us liknande grommers som reklamen ovan.
    Fungerar INTE.
    Har även köpt olika kattgräs i GEL form pga min katt är en gräs älskare som behöver kräkas ganska ofta.
    Ej heller att rekomendera.
    Så jag säger bara LUSKAM även till lusfria katter ; )

Inlägg 1-10 av 11

Forum Katt

• Kattunge skadad tasa

Hej, Jag har en kattunge på 10 veckor vars framtassar drabbats av några slags sårskorpor, se bild nedan. Jag undrar om det är någon här som varit med om något liknande samt om jag bör ta honom till veterinären pga det? ”Såren” läcker inte, han kan stödja sig på tassarna…

• Kastrerad hankatt som leker

Hej! Jag har en liten hankatt på 6 månader som fick en bukoperation då hans testiklar fastnade i magen. Det har gått sex timmar sedan operationen och han leker i sitt klätterträd och hoppar upp på höga bänkar. Försöker få honom att lugna ned sig men det är nästintill omöjligt.…

• Katt med tvångsbeteende

Vår katt jamar konstant och på nätterna envisas han med att ligga på husses huvud, så fort husse rör på sig, börjar han jama och stryka sig mot hans huvud. Är detta ett tvångsbeteende eller separationsångest?

Gå till forumet om Katt
© 2019 Veterinären.nu. Allt innehåll är skyddat enligt upphovsrättslagen. Veterinären.nu drivs av Onlinevet 247 AB.
Annons