Veterinären.nu – Sveriges ledande hälsoportal för sällskapsdjur
× Stäng

Frågelådan är
flyttad till FirstVet.

Ställ din fråga gratis på FirstVet.se

GÅ TILL FIRSTVET

FirstVet finns som app för Iphone, Ipad och Android. Ladda ner appen i App Store eller på Google Play

Annons
  1. Forum moderator # Forum moderator svarade

Tack för ett bra inlägg Bancan! Du tänker så rätt. Bra också att du tog upp det där med skydd över hagen!!

2. MalinLundberg # MalinLundberg svarade (uppdaterad: )

Jag har två kaniner som bor ute året runt.
    Dom får vara ute varannan dag då bägge är hanar.
    Ena av kaninerna är en Belgisk Jätte och behöver mycket motion. Så jag öppnar bara deras burar när det är deras dag att få springa ute på gården och där får dom springa fritt i 12-24 timmar.
    Jag har tillbringat mycket tid med kaninerna så dom håller sig inom tomtgränsen men det händer att den stora går och hälsar på grannarna ibland då han är så folkkär.
    Om jag ‘‘tappat’’ bort kaninerna så ropar jag bara på dom och dom kommer springande.
    Men folk som kommer på besök får se sig för då dom ska skutta runt fötterna så att man inte trampar eller sparkar till dom.
    På kvällarna och nätterna går dom själv in i sina burar.
    Det finns ju alltid en risk för rovfåglar och rävar eftersom jag bor mitt i skogen, men dom är vana ett liv nästan helt i det fria och jag har märkt att dom blir deprimerade och slutar nästan att äta om dom är instängda i 2-3 dagar och även om jag är bortrest i nästan 1 vecka. barn som hälsar på älskar att bli förföljda av kaninerna och kaninerna älskar att bli klappade av barnen och dom har även inget emot att bli släpade på av barnen även om den stora oftast är längre än barnen på 2-4 år. Dom går även in i huset för att hålla koll på barnen när dom hälsar på.
    Så jag brukar säga att mina kaniner ‘‘ser ut som en kanin, låter som en gris men beter sig som en hund och katt.
    Min första och äldsta kanin blev nästan 11 år innan han dog då han sprang ute minst 12 timmar varje dag sommar som vinter.

3. Emilia.U # Emilia.U svarade

Jag har tre utehagar gjorda av kompostgaller. varje hage har mellan 6 - 7 kompostgaller. Dom sitter även ihop så kaninerna kan alltid hälsa på varandra. Tycker då det är viktigt att hanarna inte är bredvid varandra.

Men mina kaniner är ute varje dag utom dom dagarna då jag är i sallet och inte kan hålla koll på dom. Dom turas om. så tre kaniner i hagarna och en kanin i utebur. Jag tycker också att det är viktigt att dom kan vara ute så mycket som möjligt.

4. Nathaliemjau # Nathaliemjau svarade

Minst 4 timmar tycker jag dem ska vara ute.
    Jag har ute mina kaniner minst 6 timmar om dagen och kelar med dem, har en hona och en hane som jag ska sätta ihop så sen kommer dem få vara ute längre.
    Innan hade jag bara en hane och han var frigående.

5. Nathaliemjau # Nathaliemjau svarade

Minst 4 timmar tycker jag dem ska vara ute.
    Jag har ute mina kaniner minst 6 timmar om dagen och kelar med dem, har en hona och en hane som jag ska sätta ihop så sen kommer dem få vara ute längre.
    Innan hade jag bara en hane och han var frigående.

6. Little_S # Little_S svarade

Mina kaniner är ute mellan 16.30- ca 21 på vardagar (utom måndag, har ridning då och kommer inte hem förrän runt 20 som tidigast på kvällen). På helger släpper jag ut dem vid morgonfodringen och stänger in dem vid kvällsfodringen.

7. densofie # densofie svarade

Mina kaniner är ute så fort jag är hemma och skuttar runt i hela lägenheten. Fungerar kanon när de både är rumsrena och vet vilka regler som gäller (inte hoppa upp i sängar eller bita på saker), de har även varit ute när jag inte varit hemma men då enbart kortare stunder (de är ändå gnagare ;) ) Så fort det är varmt och skönt ute är vi i parken och rastar oss.

8. Nimrod # Nimrod svarade

Jag har en innekanin som får vara ute ur buren hela dagarna. Han får vara i alla rum förutom mamma och pappas sovrum, och han är helt rumsren. Dem ända gångerna vi stänger in honom är på natten och när vi åker hemmifrån för mer än 1 timme. Någon gång ibland på våren kan han få någon vana av att bajsa i hallen, vi tror det är någon sorts revir/dominans grej, så vi brukar bara stänga för så att han inte kommer in i hallen under denna tid.

9. sofiiaa096 # sofiiaa096 svarade

jag har precis fått min kanin. Jag har inte tagit ut honom än för att vi bor i ett höghus, men snart ska vi flytta till en villa då tänkte jag köpa koppel åt den så att jag kan gå ut med den på sommarn eller nått. Är det farligt att jag inte tar ut den nu? den skuttar lite grann i mitt rum, annars sitter den still.

10. Forum moderator # Forum moderator svarade (uppdaterad: )

Hej Sofia!
    Det är bättre du väntar med att ta ut honom till sommaren, nu är det för kallt då han inte är van att vara ute och ej har någon vinterpäls. Däremot är det bra om du låter honom få motionera inne. Kaniner mår inte bra av att bara sitta instängda i en bur. De behöver röra på sig och vill gärna vara med, då de är väldigt sociala djur. Att du låter honom vara lös i ditt rum låter bra. (Se till bara att skydda ev kablar och sladdar; )

Inlägg 11-20 av 22

Forum Kanin

• Hur ofta ska kaninen få komma ur buren?

Vad tycker du är lagom tid att släppa ut kaninen ur buren för att få motion?

• Juckande kaninhona

Hej! Jag har faktiskt många frågetecken omkring min kanins beteende de senate 4 dagarna. Först och främst är hon runt 7 år, en vuxen kaninhona (räddad kanin). Aldrig under de år vi haft henne har hon visat tecken på kärlek mer än pussar från buren, hon vart alltid livrädd för…

• Kastrering av kanin

Hej, jag undra hur det gick för er när ni kastrerade er kaniner, hur det gick efter operationen och hur den betedde sig.

Gå till forumet om Kanin
© 2020 Veterinären.nu. Allt innehåll är skyddat enligt upphovsrättslagen. Veterinären.nu drivs av Onlinevet 247 AB.
Annons