Veterinären.nu – Sveriges ledande hälsoportal för sällskapsdjur
× Stäng

Frågelådan är
flyttad till FirstVet.

Ställ din fråga eller boka videosamtal på FirstVet.se

Gå till FirstVet

FirstVet finns som app för iPhone, iPad och Android. Ladda ner appen i App Store eller på Google Play

Annons
  1. fnattes matte #1 fnattes matte

Törstig kaninunge

Vi har nyligen skaffat två dvärgvädurs ungar. De är nu 11 veckor gamla två hannar. Den ena dricker så enormt mycket. Ca 1 flaska,vanlig, på 2,5 timme. Den verkar också väldigt stressad,den är i allafall mer aktiv än sin bror. Äter också väldigt mycket. Men just drickande känner vi oro över.
    Är det något fel på den?
    Tacksam för svar.

2. sus # sus svarade

Har det skugga i buren? Har ni den ute eller inne?
    Du vet att du inte kan ha två hanar ihop mycket längre än till 11 veckor? För sen börjar dom stressa varandra för att hormonerna börjra fara rundor i dom och har du otur så skadar eller dödar dom varandra. Dom behöver delas nu inför kastreringen. Könsmogna fertila hanar får inte hållas ihop enligt djurskyddslagen. Men om du hittar en veterinär som kastrerar dom tidigt så är det in bra kombination av kaniner sen när dom har läkt. Stress kan bidra till att dom dricker mycket. En annan orsak kan vara att dom sitter för varmt. Det kan också bero på maten. Får dom bara pellets och hö tex så är vattenflaskan den enda vätsketillförseln dom har. Sen vet jag inte riktigt vad du menar med en vanlig flaska, för dom finns i hur många storlekar som helst , ingen mer vanlig än den andra utan man väljer den storleken som passar sitt syfte. Är det varmt ute (fast har det varit det någonstans i sverige i år?) så sätter jag en skål Sempers majsvälling för 6-månadersbarn till mina kaninungar och till digivande honor. Då får dom hjälp med både näring och vätska i ett och honorna bildar lättare mjölk. Problemet med ungar och värme är annars att dom inte orkar dricka tillräckligt - speciellt inte ur flaska - så då tappar dom också fort orken för att äta och så är man inne i en ond cirkel. Så majsvälling är ett livsräddande medel om man har små djur och värmen slår på. Låt dina små dricka så mycket dom vill, men testa om dom dricker lika mycket ur skål. Det kan också vara ett litet ofog dom har fått för att det är roligt att rulla på kulan till flaskan. Jag har fött upp kaniner sedan 1990 och jag har aldrig varit med om att någon har druckit för mycket, så det behöver du inte oroa dej för. En enda kanin har jag haft som fick diabetes (om det kanske var det du tänkte på), men det märktes fort för han kunde inte reglera sitt socker och svimmade av ett par gånger. När han fick en injektion med sockerlösning så vaknade han upp igen. Men han avlivades för att det inte fanns något bra sätt att sköta en kanin med diabetes. Mvh Sus

Inlägg 1-2 av 2

Forum Kanin

• Utbrott av ny form av kaningulsot

Läs om kaningulsot och den nya virusvarianten.

• Ögonsjukdomar kanin

Ögonsjukdomar på kaniner är ofta en del av andra sjukdomskomplex som bakteriella snuvor och tandsjukdomar. Vid upprepade eller allvarliga besvär bör man leta efter underliggande eller bidragande sjukdom.

• Värmeslag kanin

Sommartid är det mycket viktigt att skydda sin kanin från värmen. Värmeslag är en vanlig orsak till plötsliga dödsfall på framför allt utekaniner.

Gå till forumet om Kanin
© 2022 Veterinären.nu. Allt innehåll är skyddat enligt upphovsrättslagen. Veterinären.nu drivs av Onlinevet 247 AB.
Annons