Veterinären.nu – Sveriges ledande hälsoportal för sällskapsdjur
× Stäng

Besök veterinären i mobilen.

• Öppet 07:00 - 24:00 alla dagar.
• Gratis med djurförsäkring.

Läs mer och boka här!

Är du veterinär? Just nu söker vi fler veterinärer till FirstVet.
Läs mer och ansök på firstvet.se.

FirstVet - Din veterinär på nätet

FirstVet finns som app till iPhone, iPad och Android.
Ladda ner appen i App Store eller på Google Play.

Annons
  1. Loulun15 #1 Loulun15

Chihuahua hane - Ringar i pälsen

Hej!

Min chihuahua hane på 4 år utvecklat fyra stycken ringar i pälsen som syns tydligt(se bifogade bilder för tre av ringarna). Det är inget konstigt i huden där ringarna är och han är pigg och alert i övrigt. jag blir inte klok på vad det är för något som orsakar dessa ringar och söker därför hjälp här. Någon som varit med om något liknande och kan säga vad det är eller vad det kan bero på?

Länk till bilderna då uppladdning inte funkar:
    https://imgur.com/a/6IyIN2a

Tack på förhand,
    Louice

2. Fireflites # Fireflites svarade

Jag är ingen veterinär, men har stött på något som såg ut som på dina bilder. OM det inte blir värre vid fukt& värme så kandet kanske vara värt om du söker på ringorm (nää det är inte en orm utan det heter så). Blir det värre om det är fukt och värme kanske en sökning på hotspots, fuktexem kan ge en vink. Så kanske du får lite mer information. Tyvärr är det inte helt ovanligt att man stöter på mindre seriösa veterinärer de gånger då man uppsöker hjälp. Med det vill jag inte på något sätt kasta någon skugga på de hårt arbetande fantastiska och ärliga veterinärerna.
    Utan jag avser bara att med lite grundkunskap så kanske man slipper man de som inte är ärliga, gör helt orelaterade, onödiga och dyra undersökningar, och som tyvärr även de är verksamma.
    (Har tyvärr erfarenhet, från flera sådana. Ex: lungröntgen, skelettröntgen, hjärtkontroll, dna+ blodprover, och det var på en hund som hade förhudskatarr, (hade skickat min hund med min f.d make som ärligen initialt inte visste skillnaden på en tik och en hane). Och vid ett annat tillfälle, mag& tarm röntgen, blodprover, ögonkoll, och utdragning av en frisk tand (hade varit på munrengöring två dagar innan) problemet var skabb i öronen..och nix..tyvärr skojjar jag inte.. det är bara ett par exempel, har många fler tyvärr så rådet är givet i all välmening. )

Ett tips är att då man ska hitta en bra veterinär så fråga andra hundägare på orten vilken dom rekommenderar.

En genuin salut, för de veterinärer som är ärliga och verkliga vardagshjältar och som brinner för det dom gör.

Inlägg 1-2 av 2

Forum Hund

• Eurasier tik vill varken eller leka

Min tvååriga eurasier slutade löpa för en vecka sedan. Jag vet inte om hon är deprimerad eller bara trött, men hon är inte så pigg på att varken gå eller leka. När vi tar henne på promenader gör hon det motvilligt och vill inte ens leka med andra hundar vilket…

• Biverkningar fästinghalsbandet Eresto

Min york har fått biverkningar av halsbandet, darrningar och verkar väldigt trött. Har nu varit av med halsbandet i 5 veckor, hur länge sitter medlet kvar i kroppen?

• Chihuahua hane - Ringar i pälsen

Hej! Min chihuahua hane på 4 år utvecklat fyra stycken ringar i pälsen som syns tydligt(se bifogade bilder för tre av ringarna). Det är inget konstigt i huden där ringarna är och han är pigg och alert i övrigt. jag blir inte klok på vad det är för något som…

Gå till forumet om Hund
© 2019 Veterinären.nu. Allt innehåll är skyddat enligt upphovsrättslagen. Veterinären.nu drivs av Onlinevet 247 AB.
Annons