FirstVet - Besök veterinären på nätet FirstVet - Din veterinär på nätet
Veterinären.nu – Sveriges ledande hälsoportal för sällskapsdjur
Stängs om 15 | Gå direkt till veterinären.nu » × Stäng
FirstVet - Din veterinär på nätet
  1. Sorqo #1 Sorqo

Hund viktminskning kortison

Hej! Är det nån som vet hur länge en liten hund kan gå på kortison? Vår hund blev sjuk för nästan 3 år sen, hade inga röda blodkroppar, sattes på kortison och blev mycket bättre. (Veterinären sa att inget kunde göras förutom medicinering.) Hon har mått bra så länge hon får en viss dos, så fort vi försökt sänka den för mycket så blir hon dålig igen. Hon har blivit matgalen under denna tid men nu det senaste rasar hon också i vikt. Det är en väldigt liten hund som vanligtvis ska väga ca 4 kg men nu är hon nere på 1,6!!! Trots dubblad matmängd… vet ju att kortison bryter ner kroppen inuti osv, men hon är pigg fortfarande och verkar må ganska bra förövrigt, är mer kramig mest. Några tips/synpunkter? Kan det vara att hennes kropp helt enkelt lägger av? Så himla jobbigt :( Tack!

2. lidia # lidia svarade

Även min hund, som vägde 9,6 har gått ner i vikt till 8 kg, fast hon har stor aptit. Hon går på kortison….jag har minskat dosen, men hon rasar i vikt och dessutom har hennes muskler blivit svagare i bakbenen….Vad göra ? Veterinärer säger att hon måste fortsätta gå på kortison…alternativ behandling ??

Inlägg 1-2 av 2

Forum Hund

• 1.5årig rottweiler lös i magen och fiser onormalt mycket

Hejsan! Blir lite lur på min lilla flickas mage, hon bajsar oftast 2 ggr per promenad, oftast ser första bra ut, medans andra är löst. Hon fiser även vad jag anser vara "onormalt" mycket, hon har ätit nytt foder i snart 4 veckor, trodde det skulle bli bättre då, men…

• Såret läker ej!

Vår 5 åriga bordermix blev påkörd för nästan exakt ett år sedan, detta resulterade i en hudskada på höger underben. Ville har genomgått ngr hudtransplantioner (plättar) med olika resultat. Ngr plättar har fäst o benet har läkt fint sånär som på ett område. Detta sår är 2x2 cm o sitter…

• Cushings sjukdom Hund

Diskussion kring frågan Cushings sjukdom Hund Är detta rätt?? Är vi verkligen på rätt spår när vi utsätter hundarna för cellgifter?!

Gå till forumet om Hund

Handla på VetZoo.se

TrizChlor4 Spray

TrizChlor4 är ett klorhexidinspray för hund och katt som dämpar kraftig kontaminering…

194:- Läs mer och köp »

Simple Shed Treat Balsam

Ett milt antifällningsbalsam som påskyndar fällningen av täckhår och underull. Regelbunden användning…

139:- Läs mer och köp »