Veterinären.nu – Sveriges ledande hälsoportal för sällskapsdjur
× Stäng

Frågelådan är
flyttad till FirstVet.

Ställ din fråga eller boka videosamtal på FirstVet.se

Gå till FirstVet

FirstVet finns som app för iPhone, iPad och Android. Ladda ner appen i App Store eller på Google Play

Annons
  1. Mata10 #1 Mata10

Frambenen viker sig och hunden svimmar

Har en Jack Russel 10 år som helt utan förvarning svimmar av. Det börjar med att hunden börja vackla sedan viker sig frambenen och hunden ramlar ihop antingen på sidan eller ryggen. Den vaknar till efter en liten stund men är lite dämpad ett tag. Detta kan också hända när hunden jagar upp sig blir glad och uppspelt. Började för någon månad sedan. Veterinären säger att hunden har ett blåsljud på hjärtat och att den svimmar av när den blir upphetsad eller uppspelt. Inga mediciner har den fått. Igår kväll hände det på kvällspromenaden. Vi hade gått va 300 meter då vi får syn på en katt ca 150 m längre fram . Hunden stannar och börjar vackla och svimmar sedan av. Hon varken skäller eller gör något annat än ser katten på vägen.

Är det någon som varit med om liknande symptom och vad kan det vara?

//Mats

2. Lillkajsa # Lillkajsa svarade

Jag hade en Berner sennen hane som strax innan han skulle bli 7 började svimmade vid minsta ansträngning. Första gången trodde jag han fått ett epilepsianfall, eftersom han föll över på rygg och det liksom ryckte i benen. Svimningsanfallen kom sen allt oftare och, liksom för din hund, tillslut nästa bara för att han sett något som han blev glad och uppspelt av. Svimningsanfallen var inte långa, men otroligt läskiga att uppleva när benen bara vek sej under honom…

Efter många vändor till 3 olika veterinärer kunde man via ultraljud konstatera att vänstra hjärtförmaket var förstorat, varför de drog slutsatsen att hjärtat vid ansträngning fick kämpa för att skicka ut tillräckligt med syresatt blod.  Varför det blivit så fick jag aldrig något svar på. De ville göra en större utredning, och kanske operera (osäkert vilket resultat de förväntade sej av detta…), men han var alltid så stressad hos veterinären att det inte kändes ok att lämna honom där för en längre tid (kanske hans sista…).

Försökte ta det lugnare och endast ta honom på kopplade promenader, men vilket hundliv är egentligen det - att inte få springa fritt och kunna jaga harar och leka med sina hundkompisar? Han blev dock snabbt sämre, med allt tätare svimningsanfall, och när jag ca 6 veckor efter första svimningen upptäckte att hans munslemhinnor var helt vita (syrefria) och han liksom tappat glädjen i ögonen, så fick han somna in. Dom är ju bara till låns, men det är lika hemskt varje gång :(

/Lillkajsa

Inlägg 1-2 av 2

Forum Hund

• Jeg er lei av å sitte

Jeg er lei av å sitte hjemme med sykdommen min. Jeg skal ingen steder de neste ukene. Han ønsker å gjøre noe og tjene penger på det. Kan du gjøre det hjemme? Gi oss beskjed hvis du vet, jeg er veldig takknemlig for deg.

• funnet uten å snyte på Internett

Går du ofte til selskaper som er engasjert i installasjon eller utskifting av bad?

• Dragselars påverkan på hundar?

Hej, Har läst en artikel om dragselar för hundar på Djursidan.se - https://djursidan.se/hund/bast-i-test-dragsele-for-hund/ Har dock några funderingar, finns det någon risk med att låta en hund dra med dragsele? Hur ska man tänka om man har valp, när kan man börja dra?

Gå till forumet om Hund
© 2022 Veterinären.nu. Allt innehåll är skyddat enligt upphovsrättslagen. Veterinären.nu drivs av Onlinevet 247 AB.
Annons