Veterinären.nu – Sveriges ledande hälsoportal för sällskapsdjur
× Stäng

Frågelådan är
flyttad till FirstVet.

Ställ din fråga gratis på FirstVet.se

GÅ TILL FIRSTVET

FirstVet finns som app för Iphone, Ipad och Android. Ladda ner appen i App Store eller på Google Play

Annons
  1. Marina-0f #1 Marina-0f (uppdaterad: )

Okompetent veterinär?

Jag har haft problem med att hunden slickade/tuggade sig i baken/höften/anus hela sommaren. När i början av augusti huden på båda sidorna nära anus öppningen har blivit röd och irriterad gick jag till veterinären som jag brukade besöka förut. Fick tvätta bort Frontline behandlingen (som jag brukar lägga på hunden under sommar tid) med speciell schampo mot infektioner (köpte på apoteket)- fick massa fästingar så klart ganska snart. Samt Clindabuc&Prednisolon (Antibiotika). Har blivit lite bättre men sen problemet kom tillbaka. Hon föreslog då “komplettera behandlingen med ett parasitmedel som heter Stronghold. Det är receptbelagt och jag kommer att skicka hem ett recept till dig. Det är för att vara säker på att han inte har rävskabb som orsakar klådan.” Hunden fick det - ingen reaktion - fortsätter slicka sig intensivt i anus. Nu mailar hon till mig : “Vi måste titta på honom igen och starta en större utredning. Foderallergi? Miljöallergi? Smärta/irritation från höften? ”
    Detta pågår nu i tre månader och jag har blivit ganska trött : hunden slickar sig = luktar dåligt = är irriterad osv. Igår har vi varit hos vår “frissan” och när jag berättade om problemet det första hon sa: prova att tömma analsäckarna. Jag har gått hem och studerat hur man gör på internet. Läste bl a att om man inte tar itu med problemet då “En svår följdverkan ……………. är circumanalfistlar”. Enligt statistiken så mest schäfrar men även irländska settrar (min hunds ras) som brukar få detta. Jag har tömt analsäckarna själv så gott jag kunde för några timmar sedan - hunden ser mycket lungnare ut och har ej slickat sig sen dess.
    Frågan är: Varför veterinären inte ens tänkt eller sagt något om det KAN VARA analsäckarna? Även om hon har sin egen syn på detta? Jag har betalat massa pengar: besöket+tabletter+schampo (ca 1500 kanske) FÖR INGENTING. Jag är inte säkert på att jag har nu rätt och det är analsäckarna som problemet - vi få se. Men jag menar varför inte ställa rätt diagnos först och sen preskribera massa medicin. Förresten varför är det så populärt att preskribera antibiotika nu för tiden (gäller det djur eller människor spelar ingen roll)? Måste man utbilda sig i flera år för att ha det enda medlet mot allting…(((( Hur som helst jag vill ha tillbaka mina pengar + skadestånd för hundens och min lidande. TYCKER ATT DET ÄR DÅLIGT OCH ÄR JÄTTE ARG - TÄNKER ANMÄLA HENNE.

2. lingans # lingans svarade

Hej,

Det verkar vara en väldigt knepig veterinär du har besökt, ibland händer tyvärr detta.
    Mina första tanke när jag läste detta var att det var analsäckarna som var problemet. Det borde även veterinär ha tänkt. När analsäckarna är överfulla brukar ju hunden kunna klia, bita och slicka sig överallt på kroppen, tassarna brukar kunna bli väldigt fula.

Du säger att din hund luktar illa, luktar den fis från analsäckarna?
    Det kan även vara svamp som luktar illa, är hunden ren i öronen tex? Svamp kan vara väldigt besvärligt om man inte tar itu med det på en gång, det är väldigt viktigt. Eftersom svampen gör att hunden blir irriterad och kliar sig kan detta bli ett tvångsmässigt beteende som kan orsaka sår på kroppen och som sedan blir väldigt svårt att få bort.

Om hunden fortsätter att slicka sig i rumpan efter att du har tömt kan du kanske använda tratt (kan kännas taskigt) i några veckor och se om det blir bättre eftersom behovet av att klia och tvätta sig själv kanske försvinner. Lycka till

3. kallejammer # kallejammer svarade (uppdaterad: )

Testa att ta kontakt med en veterinär, de gjorda jag och fick bra hjälp direkt. Vi testade faktiskt för första gången att ta kontakt med veterinär online där vi fick snabb och bra hjälp.

Prova firstvet!

Inlägg 1-3 av 3

Forum Hund

• Hund med separationsångest

Hej! Hämtade hem en omplaceringshund för ca 2 veckor sedan som är 11 månader gammal, 50% golden, 25% schäfer, 25% Australien shepard, och vi har märkt att han har extrem separationsångest. Vi kan inte ens gå ut i 5 minuter utan att han springer runt och skäller och ylar, han…

• Okompetent veterinär?

Jag har haft problem med att hunden slickade/tuggade sig i baken/höften/anus hela sommaren. När i början av augusti huden på båda sidorna nära anus öppningen har blivit röd och irriterad gick jag till veterinären som jag brukade besöka förut. Fick tvätta bort Frontline behandlingen (som jag brukar lägga på hunden…

• Diarré

8årig bordercollie. Kastrerad hane har diarré till å från.provat kokt ris utan resultat.annars i övrigt pigg å busig. Råd?

Gå till forumet om Hund
© 2020 Veterinären.nu. Allt innehåll är skyddat enligt upphovsrättslagen. Veterinären.nu drivs av Onlinevet 247 AB.
Annons