Veterinären.nu – Sveriges ledande hälsoportal för sällskapsdjur
× Stäng

Frågelådan är
flyttad till Firstvet.

Ställ din fråga gratis på FirstVet.se

GÅ TILL FIRSTVET

FirstVet finns som app för Iphone, Ipad och Android. Ladda ner appen i App Store eller på Google Play

Annons
  1. Lillybus # Lillybus svarade

Hej Marie AG….undrar hur det gått med dina tankar på homeopati. Har du provat?
    Hälsningar lillybus med matte

2. Lillybus # Lillybus svarade (uppdaterad: )

Eva och Morris!
    Jag vet inte om du är inne här längre sedan din älskade Morris fick somna in men tänkte skriva en rad och och tala om att vår lilla pudeltuss Lilly också fått somna in. I ondsdags, den 14/11 2012, sattes det punkt, inte utav Cushingen…hon har klarat sig utan mediciner jättelänge men hennes mage som kraschat genom åren och att det inte längre gick att sticka henne och ta prover. Hon var helt sönderstucken….vem kunde ana att det kunde få sådana följder. Så vi var helt i chock när veterinären meddelade att Lilly inte längre kunde behandlas för det gick inte sätta kanyler. I och med detta fanns det inte längre något att göra trots att vi tyckte hon var ganska pigg…hon behövde dock speciella mediciner som inte gick sätta in utan blodprover. Vila i frid älskade Lilly!

3. carolalind # carolalind svarade

Hejsan!

Jag skrev här för ca 2 år sedan om min Borderterrier Tjalle som hade Cushings de sista 4½ åren av sitt 12½ åriga liv. Läste nyss igenom alla inlägg som är gjorda efter mitt inlägg och det är så tråkigt att höra att så många haft dåliga erfarenheter.

Vet inte vad det är för skillnad rent innehållsmässigt mellan Vetoryl eller Lysodren, men jag upplevde aldrig att Tjalle mådde dåligt på Lysodren såsom många har beskrivit här att deras hundar gjort på Vetoryl.

Det som hände med Lysodren på Tjalle var att han var tvungen att äta det i en rätt hög dos, vi provade att sänka efter ett års tid för en del hundar klarar visst att vara utan medicin under en tid, men inte Tjalle.

Vid ett enda tillfälle under alla dessa år fick jag ge honom en liten dos prednisolon pga att han började bete sig lustigt och skakade och vinglade. Min vet sa per telefon att det lät som cortisonnivåerna sjunkit för lågt (Addisons) istället. Eftersom jag hade predinisolon hemma som backup för ormbett och det var sen kväll och helg tyckte hon att jag skulle testa att ge honom en dos och avvakta ett par timmar. Om jag inte märkte någon skillnad eller att det blev värre skulle jag komma in.

Det blev bättre redan efter 1 timme och ett par timmar senare var han som vanligt igen.

Känns så orättvist att min hund fick så många bra år med Lysodren och att andra inte alls haft lika tur… :(

Själv kommer jag nog inte att tveka att prova att behandla om jag har oturen att få en cushings hund igen, men det känns lite läskigt med Vetorylen. Den verkar vara vassare än Lysodren eller hade jag bara tur med min hund?

Nån som vet?

4. kerstin_källgren # kerstin_källgren svarade

Min hund har Cushing har gått på en lägsta dosen men blev tvungen att sluta med medicin, gick nästan in i Addison, är det någon som vet hur länge dom klarar sig utan behandling

5. margareta_vidovic # margareta_vidovic svarade

Jag har en cushinghund och undrar om det inte finns insändare från 2016

6. Jennie-e3 # Jennie-e3 svarade

Hej, är det någon som har erfarenhet av alternativ behandling vid cushings? Cushex vad är det?

7. Jennie-e3 # Jennie-e3 svarade

Har någon provat alternativ behandling?

Inlägg 31-37 av 37

Forum Hund

• Jättestressad cane corso

Har en Cane Corso på 1 år och 2mån. Han är och har blivit ännu mer stressad. Alltså super stressad. Så fort vi ska åka iväg eller bara en av oss i familjen så börjar han gå runt runt med svansen mellan benen och öronen bakåt och som kryper ihop.…

• Diabetes mellitus hund

Diabetes mellitus, sockersjuka, är en gammal sjukdom som var känd redan för flera hundra år sedan. Sjukdomen innebär en brist på insulin, insulin får istället injiceras. Behandlingen är vanligen livslång.

• Demens???

Är det någon som upplever samma problem som jag med min 14 år gamla Parson russel-hane; att han har svårt att komma till ro om kvällarna och vandrar runt, runt i lägenheten samt krafsar ibland på olika dörrar?? Kan det vara demens?? Vet någon hur hörseln på en så pass…

Gå till forumet om Hund
© 2019 Veterinären.nu. Allt innehåll är skyddat enligt upphovsrättslagen. Veterinären.nu drivs av Onlinevet 247 AB.
Annons